پایان نامه ارائه مدل پیش بینی اشتیاق شغلی با توجه به رهبری اصیل و سرمایه های روانشناختی

مدل­های تاب­آوری

الف) مدل تاب آوری کامپفر

چارچوب تاب­آوری کامپفر[1] (1999) یک مدل تبادلی تاب­آوریه، و شامل «هم سازه فرآیند و هم سازه نتیجه» است (گلانز و جانسون[2]، 1999). این مدل تا اندازه­ای بر وجود تعاملی محتوای محیطی و تاب آوری داخلی (فرآیند تبادلی محیطی-شخص)، و عوامل تاب­آوری داخلی و نتیجه های انسجام دوباره (فرایندهای تاب­آوری) تمایل پیدا کرده. فرایندهای تاب­آوری شامل فرایندهای منحصر به فرد کنار آمدنه که از راه روبرو شدن­های قبلی فرد با رقابت و استرسورها یاد گرفته شدن. فریدمن[3] (2002)، این فرآیند رو «سرچشمه تاب­آوری» نامیدهه(به نقل از کردمیرزا نیکوزاده، 1388).

متغیرهای این مدل به توضیح زیره(کردمیرزا نیکوزاده، 1388):

  1. استرسورها، مثل: مشکلات اقتصادی و شغل.
  2. عوامل خطرآفرین محیطی، مثل: از دست دادن حمایت اجتماعی، منابع اقتصادی محدود یا فرصت­های شغلی محدود، اختلاف با همسر، یا داشتن فرزندانی که در رشد زندگی اجتماعی جلوگیری شده­ان.
  3. عوامل حفاظتی محیطی، مثل: شبکه حمایتی اجتماعی، امنیت شغلی، فرصت­های شغلی یا آموزشی و پذیرش کمک حرفه­ای.
  4. فرایندهای تبادلی محیط-شخص، مثل: درک شخص از وابستگی به مواد، قاب­دهی دوباره وابستگی به مواد و تغییر محیطی.
  5. عوامل شناختی، مثل: توانایی حل مسئله، بینش، عزت نفس، ظرفیت واسه یادگیری توانایی شخص واسه قاب­دهی دوباره تجربه وابستگی به مواد.
  6. عوامل هیجانی، مثل: همدردی، حس شوخ طبعی، و توانایی واسه بازسازی عزت نفس.
  7. عوامل الهی، مثل: حس غایت، توانایی واسه رؤیا، و منبع کنترل داخلی.
  8. مهارت­های رفتاری، مثل: رابطه مؤثر، مهارت­های اجتماعی، انعطاف­پذیری، و بهزیستی جسمی.

کامپفر(1999) باور داشت که تاب آوری، بازگشت به تعادل ابتدایی یا رسیدن به تعادل سطح بالا (در شرایط تهدید کننده) است، و به خاطر این موافقت موفق در زندگی رو فراهم می­کنه. پس افراد با سطح تاب آوری بالا، بیشتر احتمال داره که احساسات مثبت رو تجربه کنن، سطح بالاتری از اعتماد به نفس دارن و موافقت روانشناختی بهتری هم نسبت به افراد دارای تاب آوری پایین، دارن. ضمنا بیان می­کنه که افراد دارای تاب آوری پایین زمان روبرو شدن با پیشامدهای پر استرس، برخوردهای خشک و بی انعطاف ازخود نشون می­دهند و تمایل دارن از روش­های قبلی واسه مقابله استفاده کنن، و خیلی پریشون می­شن. ضمنا کامپفر به این نکته هم اشاره می­کنه که موافقت مثبت با زندگی، هم می­تواند نتیجه تاب­آوری به حساب رود و هم به عنوان پیش­آیند، سطح بالاتری از تاب­آوری رو باعث شه. او این مسئله رو به دلیل پیچیدگی تعریف و نگاه فرآیندی به تاب­آوری می­داند (ووک[4] و همکاران، 2007).

مطلب مشابه :  پایان نامه مهندسی معماری - گرایش: معماری --خانه کودک با رویکرد بازی و خلاقیت

ب) مدل تاب­آوری اورال و همکاران

طبق مدلای ارائه شده از طرف اورال، آتروس و پاولسن[5] (2006) سه بخش عملکردی واسه تاب آوری تعریف و بر اونا تمرکز شده.

  1. تاب آوری به عنوان یک ویژگی شخصیتی یا توانایی پیش­بینی افراد در مقابل تأثیرات منفی مشکلات و احتمال خطر فرض می­شه.
  2. یک وضعیت روحی مثبت یا سلامت روانی(مثل درک مثبت، خود پنداری، پیشرفت تحصیلی، موفقیت در وظایف و…) یا از دست دادن مریضی روحی روانی علیرغم وجود یا احتمال خطر تعریف می­شه.
  1. یک مراحل پویا که بر عمل بین متغیرهای فردی و پیرامونی اثر گذاشته و در طول زمان تغییر می­کنه. این تعریف به دلیل چهارچوب گسترده و ترکیب ویژگی­های فردی با محیطی ایجاد تاب­آوری بیشتر از تعاریف قبلی مورد توجه(به نقل از یزدانی، 1391).

هاندرسن[6] (2004) تاب آوری رو ترکیبی از 6 عامل زیر معرفی می کنه:

  1. فراهم سازی حمایت مهربانانه
  2. طراحی و رابطه سازی واسه افزایش امیدواری
  3. فرصت سازی واسه مشارکت با معنی
  4. پیشاهنگی در پیوندای اجتماعی
  5. مرزبندی شفاف و موافق
  6. آموزش مهارتای زندگی

ضمنا، لاتر و همکاران[7] (2000) و ماستن و کواتسورث[8] (1998) خصوصیات تاب آوری رو به این توضیح توضیح کرده ان:

  • برخورداری از تیزهوشی و مهارت عقلانی، توانائی در صمیمیت و گسستگی
  • توانایی در معنی پردازی موضوعات زیاد، رسیدن فرد به این باور که حق زندگی کردن داره.
  • بهره مند بودن از توانایی یادآوری و فراخوانی افراد و موضوعات خوب و نگهداری اون­ها(نمادهای خوب) تو ذهن.
  • برخورداری از توانایی در لمس احساسات، بجای این که او هر زمان که احساسات مهم او برانگیخته شدن، اون­ها رو رد یا سرکوب کنه.
  • داشتن هدف در زندگی
  • برخورداری از توانائی جذب و استفاده از حمایت اجتماعی
  • برخورداری از توان در نظر گرفتن احتمالات در زندگی و استفاده مطلوب از دستورات اخلاقی جامعه مدنی.
  • نیاز و توانایی در کمک به بقیه.
  • برخورداری از خزانه عاطفی و برخورداری از دیدگاهی نوع صمیمی نسبت به بقیه.

در کل میشه گفت که تاب­آوری فرایندی پویاه که در اون تأثیرات محیطی و شخصیتی در تعاملی دوطرفه بر همدیگه اثر می ذارن. پژوهشای تاب­آوری الگوهای نظری رشد آدم رو که پیش از این به وسیله اریکسون، برونفن، پیاژه، کلبرگ، گیلیان، استینر، مزلو و پیرس مطرح شده بود، مورد تأیید قرار می دن. در همه این الگوهای نظری، در حالی که بر ابعاد مختلف رشد انسانی(روانی- اجتماعی- شناختی- اخلاقی- الهی) تأکید می شه، هسته مرکزی این رویکردها رو این پیش فرض تشکیل میده که فطرتی بیولوژیک واسه رشد و کمال در هر آدم هست-طبیعت خود اصلاح گری ارگانیسم انسانی- که بطور طبیعی و تحت شرایط مشخص محیطی می­تواند رو شه. همون­گونه که ماستن می گه: هنگامی که فاجعه از سر بگذره و نیازای ابتدایی انسانی تأمین شه، اون بعضی وقتا تاب­آوری احتمال ظهور می­یابد (به نقل از سامانی و همکاران، 1386).

مطلب مشابه :  پایان نامه برنامه درسی پنهان با تفکر انتقادی دانش ­آموزان

3– خوش­بینی

محققان مطالعه روی خوش­بینی رو به عنوان یک سازه روان شناختی درقرن بیستم شروع کردن (میلیگان[9]، 2003) خوش­بینی برابر کلمه لاتین به معنی بهترینه. تیگر[10] (1979) خوش بینی رو ایجاد یا نگرشی می­داند که با در نظر گرفتن انتظار فرد و جامعه همراهه؛ یعنی فرد چیزی که مطلوب اجتماعه رو نسبت به چیزی که واسه خود سودمند می­داند در نظر می­گیرد. با توجه به این تعریف می­توان برداشت کرد که خوش­بینی مفهومی عینی یا واحد نیس و با مضامین اون مشخص می­شه. چون در مورد هر فرد چیزی که به عنوان خوش­بینی در نظر گرفته می­شه به چیزایی که واسه اون مطلوب و خواستنیه، بستگی داره(پترسون[11]، 2000؛ به نقل از بهاری، 1389).

خوش­بینی رو توانایی بهتر نگاه کردن به دنیا و وقایعی که در اون اتفاق می­افتد و توانایی برخورد درست با واقعیات زندگی تعریف کرده­ان(به نقل از گنجی، 1385).

خوش بینی با بهره­گیری از راهبردهای کنار اومدن فعال رابطه داره. خوش بینی، نگاه­ها و تمایل­های مثبت برنامه­ریزی واسه بهبود، جستجوی اطلاعات و بازسازی موقعیت­های بد طبق مثبت­ترین جنبه­هایشان رو پیش بینی می کنه(اسنایدر و لوپز[12]، 2012).

تایلر[13] (1979) خوش­بینی رو روحیه یا نگرشی تعریف می­کنه که با توقع درباره آینده اجتماعی یا مادی مرتبطه؛ آینده­ای که فرد آزمایش کننده، از نظر اجتماعی به دلیل منافع یا لذتی که براش داره، مطلوب تلقی می­کنه(مکاینس و چان[14] 2006، به نقل از محمدی و همکاران،1385).
یییییییییییییی

[1] . Kampfer

[2] . Glantz& Johonson

[3] . Friedman

[4] . Kwok et al

[5] . Everall, Altrows & Paulson

[6] . Handerson

[7] . Luthar et al

[8] . Masten & Coatsworth

[9] . Milligan

[10] . Tiger

[11] . Peterson

[12] . Snyder & Lopez

[13] . Tyler

[14] . Mcinnis & Chun

متن کامل :

پایان نامه ارائه مدل پیش بینی اشتیاق شغلی با توجه به رهبری اصیل و سرمایه های روانشناختی ( مورد مطالعه: دبیران تربیت بدنی شیراز )