بانکداری همراه

دانلود پایان نامه

تراکنش ارزیابی می‌شود. این سرور یک رابط ساده میان کاربر و بانک را نیز فراهم می‌آورد. سرانجام کامپیوتر بزرگ و اصلی هر بانک تراکنش را انجام می‌دهد و پیشینه مالی مورد نیاز را نگهداری می‌کند. این ساختار به خدمات گوناگونی که در هر سیستم بانکداری الکترونیکی وجود دارد، بازمی‌ گردد. امنیت مخابراتی میان کاربر و بانک به‌ کمک بخش سرور رابط و احراز هویت وی نیز توسط سرور تایید انجام می‌پذیرد. باید توجه داشت که ممکن است این کار به امکانات دیگری مانند سرویس مایکروسافت پاسپورت، متکی باشد. این سرویس یک کد شناسایی به کاربر اختصاص می‌دهد تا وی بتواند همه کارهای آنلاین خود را انجام دهد. گرچه این اعتبارسنجی ممکن است برای برخی از فعالیت‌ ها مانند دادو ستدهای الکترونیکی کارساز باشد، اما احراز هویت در سیستم‌های بانکداری الکترونیکی بسیار مهم‌ تر و فراتر از آن است که به این سیستم ‌ها اعتماد شود. امنیت مخابراتی میان کاربر و بانک از طریق استاندارد ها و پروتکل ‌های مختلفی تامین می‌شود که از جمله آن‌ها میتوان به SSL/TLS برای اینترنت و WTLS برای تلفن همراه اشاره کرد. ارتباط میان کاربر و بانک به دو بخش توافق و انتقال داده تقسیم می‌شود. منظور از توافق سه چیز است: نخست کاربر و بانک می ‌پذیرند که یک سری الگوریتم رمزنگاری را برای انتقال داده و شناسایی دو طرف به ‌کار گیرند و کلیدهای رمزنگاری را نیز می ‌پذیرند. دوم، آن‌ها نیاز دارند که یک سری کلید های رمزنگاری برای حفاظت از داده‌ها به ‌وجود آورند و سوم، بانک کاربر را تایید و تصدیق می‌کند و ممکن است که کاربر نیز بانک را تایید کند. وقتی‌ کار توافق پایان یابد، داده می‌تواند جابه‌جا شود. (7/5/89ww.itnewsway.ir )
با وجود افزایش ناامنی‌های اینترنتی در سراسر دنیا، نتایج مطالعات جدید صورت گرفته نشان می‌دهد که میزان علاقمندی کاربران به استفاده از خدمات بانکداری موبایلی به سرعت رو به افزایش است تا از طریق تلفن‌همراه خود بتوانند سرویس‌ها و خدمات اقتصادی و مالی را در اختیار بگیرند .به گزارش بیما، مرکز تحقیقاتی comScore در یک مطالعه جدید نشان داد، طی فصل پایانی سال 2010 میلادی بیش از 30 میلیون مشترک تلفن ‌همراه در آمریکا از طریق گوشی خود به حساب بانکی یا کارت اعتباریشان متصل شده و فعالیت‌ های مالی تحت خدمات بانکداری موبایلی انجام داده‌اند. این رقم رشد 54 درصدی میزان استفاده از خدمات بانکداری موبایلی در فصل پایانی سال 2010 میلادی را نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن نشان می‌دهد.
طبق آمار موجود، در سه ماهه پایانی سال گذشته میلادی 8/10 میلیون مشترک تلفن ‌همراه در آمریکا که صاحب گوشی هوشمند بودند از خدمات بانکداری موبایلی بهره بردند که این رقم گوشی دارای رشد 120 درصدی در این زمینه بود. همچنین، میزان استفاده از مرورگرهای اینترنتی برای بهره ‌مندی از خدمات بانکداری موبایلی در دوره زمانی یاد شده با رشد 58 درصدی برای 6/18 میلیون مشترک تلفن‌ همراه محاسبه شد.

بر اساس این آمارها همچنین گفته شد که 1/8 میلیون کاربر آمریکایی در فصل پایانی سال 2010 از سرویس پیامک برای استفاده از خدمات بانکداری موبایلی استفاده کردند که این رقم نیز نشان دهنده رشد35 درصدی در این زمینه بود.
گفته می‌شود حدود نیمی از شرکت ‌کنندگان در این تحقیق اعلام کردند که برای نخستین بار از طریق رایانه شخصی خود از خدمات بانکداری موبایلی بهره برده‌اند. در مقابل 26 درصد این افراد اعلام کردند که نخستین بار استفاده از این خدمات را گوشی خود تجربه کرده‌اند. (7/5/89www.itnewsway.ir )
3- قابل اعتماد بودن سیستم:
عامل کلیدی در پذیرش بانکداری الکترونیک اعتماد مشتری نسبت به بانک می‌باشد، که به‌ طور مستقیم بر پذیرش بانکداری الکترونیک تأثیر می‌گذارد. اعتماد و استفاده از بانکداری الکترونیک تأثیر مثبتی بر روی تعهد مشتریان نسبت به بانک‌ها می‌گذارد بانک‌ها می‌ بایست نسبت به تأثیر بانکداری الکترونیک بر روی روابط با مشتری محتاط باشند. مشارکت مشتری در پذیرش بانکداری الکترونیک بسیار اهمیت دارد، زیرا که کاهش اعتماد سبب کاهش و یا حذف تعاملات بین سازمان و مشتری می‌گردد. مشارکت مشتری و بانک فاکتوری است که بر روی کیفیت خدمت، رضایتمندی و نهایتا حفظ مشتری تاثیر می‌ گذارد، این در حالی است که اشخاص، نسبت به استفاده از تکنولوژی‌ های جدید محتاط می‌باشند. (rocsa ،2006)
سامانه بانکداری الکترونیکی هرچند بسیار دقیق و کارا باشد. ولی تا زمانی که از جنبه حقوقی و اعتماد مورد تایید قرار نگیرد. مورد اقبال عمومی قرار نمی گیرد . بنابرین جهت گیری فنی و تبلیغی باید به سویی باشد که فناوری الکترونیکی به واقع با فراهم آوری آسایش فکری مشتری مورد پذیرش او قرار گیرد.( rocsa ، 2006).

4- اطلاع رسانی :
اطلاع رسانی مناسب از خدمات الکترونیکی بانک نقش زیادی در تشویق، ترغیب و جلب اعتماد عمومی دارد. یکی از ساده ترین راه های اطلاع رسانی این است که در شعب، باجه ای برای مشاوره و اطلاع رسانی به مشتریان تعبیه شود زیرا تعدادی از مشتریان از پرسیدن در مورد خدمتی که از آن اطلاع ندارند، واهمه دارند، ولی با این روش آنها به راحتی در مورد نیازهای خود مشاوره خواهند کرد. از طرفی در شعب باید تمامی کارمندان از خدمات ارائه شده آگاهی داشته باشند، در بسیاری موارد مثلا هنگامی که مشتری مطلبی را در مورد خدمات نوین بانکی ، ازکاربران باجه می‌ پرسد، آنها پاسخ را نمی دان
ند در صورتی که پاسخ هر چند کوتاه و جزئی آنها، تاثیر فراوانی بر مشتری دارد. همچنین بروشورهایی از خدمات بانک، به ویژه از بخش خدمات الکترونیکی بانک تهیه شود و در اختیار کارمندان تحویلدار قرار گیرد تا در صورت مراجعه مشتری بتوانند از این راه وی را قانع کرده، اظهار بی اطلاعی نکنند. (ماهنامه آموزشی بانک ملی، 1390)
هر فناوری جدید برای گسترش و توسعه به مقبولیت عمومی نیاز دارد. برای دستیابی به این هدف باید فرهنگ سازی و تبلیغات لازم برای جلب اعتماد و گرایش عمومی به استفاده از این سامانه انجام گیرد.این فرهنگ سازی با اطلاع رسانی به موقع و مناسب امکان پذیر است.
اطلاع رسانی و آموزش و فرهنگ سازی با روش های زیر صورت میگیرد:
– ایجاد و گسترش مراکز اطلاع رسانی
– تهیه و توزیع بروشورهایی از خدمات بانک، به ویژه از بخش خدمات الکترونیکی
– اشاعه فرهنگ کسب و کار الکترونیکی و بازاریابی الکترونیکی
– تشویق، ترغیب و جلب اعتماد عمومی در استفاده از ابزارهای نوین بانکداری الکترونیکی
– ارائه آموزش های کاربردی برای مشتریان از طریق رسانه های عمومی
– برگزاری دوره های آموزشی شناخت سامانه های بانکداری الکترونیکی
– توسعه ی نیروهای متخصص در شبه بانکی
(ماهنامه آموزشی بانک ملی، 1391)

نتیجه گیری:
مشتری برای پذیرش و استفاده از یک سیستم جدید باید به آن اطمینان کند، در نتیجه استفاده از سیستم موبایل بانک نیز به اطمینان مشتری نیاز دارد. لازمه اطمینان به سیستم موبایل بانک قابل اعتماد بودن، امنیت، صحت عملیات، دقت و سرعت سیستم موبایل بانک میباشد. که برای رسیدن به این هدف باید شبکه های مخابراتی و ارتباطی مناسب،و تحول در زیرساخت های فرهنگی و قانونی ایجاد شود.

 
 

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید
رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات – برند – مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

بخش پنجم: بررسی وضعیت بانکداری موبایل در ایران
روند استفاده از تلفن همراه در ارائه خدمات بانکی در ایران، به کندی صورت گرفته است. و علیرغم آنکه در ایران 52 میلیون نفر، یعنی 69 درصد از مردم از تلفن همراه استفاده میکنند، ارائه خدمات مالی از طریق تلفن همراه متناسب با گسترش تلفن همراه پیشرفت نداشته است. و جایگاه بانکداری همراه ایران با شرایط مطلوب فاصله بسیاری دارد. با توجه به عدم دسترسی به اینترنت در شرایط و موقعیتهای گوناگون یا عدم آشنایی کافی مشتریان با بانکداری اینترنتی از سویی و دسترسی اکثر افراد به تلفن همراه از سوی دیگر، به نظر میرسد در صورت تداوم تلاش بانکها، در آینده تعداد کاربران بانکداری همراه در ایران از کاربران شعب های، خودپرداز و اینترنت بانک نیز پیشی گیرد. بانکداری همراه در ایران در گامهای ابتدایی خود قرار دارد و در مقایسه با کشورهای پیشرفته به جایگاه مطلوب خود دست نیافته است. لذا برای ارتقای خدمات موجود در کشور و ارائه خدمات جدید، باید نسبت به شناخت چالشها و موانع توسعه این نوع بانکداری گام برداشت. (کهزادی، 1387)
موانع توسعه بانکداری موبایل:
از مهمترین موانع موجود میتوان به این موارد اشاره کرد:
امنیت: پیچیده ترین چالش بانکداری همراه، انجام عملیات به صورت سیار و انتقال داده ها و اطلاعات با سرعت زیاد است. عدم تأمین کافی امنیت، سرعت و محرمانه ماندن اطلاعات شخصی در شبکه، منجر به عدم تمایل مشتریان به استفاده از این خدمات می شود.
زیر ساخت: با توجه به نبود محدودیت مکانی برای مشتریان در بانکداری همراه، این مسئله مطرح میشود که آیا سامانه بانکداری همراه میتواند با توجه به زیر ساختهای موجود کشور، درخواست های مشتریان را که از مکان های گوناگون جغرافیایی ارسال میشود، دریافت و پردازش کند و عملیات بانکی مورد نظر را به موقع انجام دهد و در صورت افزایش تعداد مشتریان، زیرساختهای موجود کشور همچنان قابلیت پاسخگویی به مشتریان بانکداری همراه را خواهد داشت؟
قابلیت کار با سیستمهای گوناگون: امروزه پروتکلها و زبانهای برنامه نویسی متعددی برای بانکداری همراه مورد استفاده قرار میگیرد. استفاده از برنامه هایی که بتوانند پروتکلهای مختلف را پوشش دهند و دارای قابلیت کاربری در محیطهای گوناگون نرم افزاری و قابل استفاده برای بانک های مختلف باشند، یکی از مواردی است که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

تغییر ساختار سازمانی: نکته مهم در راستای پیاده سازی شبکه بانکداری همراه، ایجاد یک ساختار سازمانی جدید با در نظر گرفتن اصول عملیاتی و فرایندهای اجرایی مخصوص این نوع بانکداری است. عدم وجود یک چهارچوب سازمانی مشخص باعث تداخل امور و ایجاد واکنشهای منفی میشود.
کمبود سرمایه انسانی: علاوه بر موارد مذکور، ضعف مدیریت شبکه و سطح پایین دانش فنی کارکنان نیز میتواند عاملی محدود کننده به شمار آید.
آموزش: عدم آگاهی مشتریان از خدمات بانکداری همراه و مزایای استفاده از این مجرا و عدم ارائه آموزش کافی به مشتریان برای استفاده صحیح و موفق باعث عدم تمایل کاربران به استفاده از این خدمات میشود.)کهزادی،1389)

اهمیت بکارگیری بانکداری همراه در ایران:
مروری بر آمار و اطلاعات زیر شاید بتواند بخشی از اهمیت بکارگیری و توسعه بانکداری همراه در ایران را به تصویر بکشد.
ابتدا به این آمار خارجی نگاهی بیندازید:
بر اساس گزارش ICD که یک مرکز معتبر تحقیقاتی است، در سال 2005 پیش بینی می شد که فروش سالیانه تلفن همراه در سال 2009 به 1 میلیارد دستگاه برسد در حالی که تنها در پایان سال 2006 این تعداد به بیش از 019/1 میلیارد دستگاه در سراسر جهان رسید. بر اساس همین گزارش، در هر ثانیه 32 تلفن همراه به جمع مشترکین موبایل در سراسر جهان اضافه می شود. ضمن آنکه تعداد تلفن های همراه فروش رفته در سال 2006 چهار برابر کامپیوترهای شخصی بوده است و تقریبا تمامی آنها قابلیت مدیریت پیام متنی را داشته و 88 درصد آنها قابلیت دسترسی به وب را دارند. بر طبق تحقیقی که موسسه تحقیقاتی celent در سال 2007 انجام داده است، تا سال 2010، در حدود 70 درصد از حجم تماس ها با مراکز بانکی در آمریکا از طریق تلفن های موبایل خواهد بود که نزدیک به نیمی از این تماس ها در جهت گزارش گیری از اطلاعات وضعیت موجودی و توازن حساب و دیگر تراکنش های مالی آنلاین بوده است. در حالی که در سال 2006 این مقدار کمتر از 1 درصد از تراکنش های بانکی بر خط را شامل شده است. بر اساس گزارش مرکز تحقیقاتی جونیفر، تا سال 2011 در حدود 816 میلیون نفر در سراسر جهان از موبایل بانک استفاده خواهند کرد. در حالی که این آمار برای سال 2007 تنها یک دهم این مقدار بوده است. ضمن اینکه پیش بینی می شود حجم تراکنش های مالی با بهره گرفتن از موبایل بانک از 7/2 میلیارد دلار در سال 2007 به میزان 37 میلیارد دلار در سال 2011 افزایش می یابد. یعنی چیزی در حدود 5/13 برابرافزایش تنها در در طی 4 سال. حالا به این آمار داخلی هم توجه کنید:
بنا به آمار رسمی، تعداد مشترکان تلفن همراه در ایران با سه اپراتور تا شهریور ماه 87 عددی بالغ بر 40 میلیون است. لذا با احتساب جمعیت 70 میلیونی کشور ضریب نفوذ تلفن همراه در ایران در حال حاضر در حدود 58 درصد است. همچنین قرار است به زودی اپراتور جدیدی در ایران فعالیت کند که با احتساب آن پیش بینی می شود این ضریب نفوذ به بیش از 70 درصد برسد. ضمن اینکه ایران با بیش از 132 کشور جهان امکان برقراری ارتباطات تلفنی به صورت رومینگ را دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده، نیمی از تماس های تلفنی به مرکز تلفن بانک های خصوصی و دولتی ایران از طریق تلفن همراه انجام می شود که بخش اعظم آن ها برای درخواست میزان موجودی می باشد و طبیعتا مشتریان می توانند در صورت وجود امکانات لازم بدون برقراری تماس تلفنی چنین خدماتی را در روی تلفن همراه خود داشته باشند.از سوی دیگر ، تجربه انجام چنین خدماتی در کشورهای پیشرفته و یا در حال توسعه و حتی جهان سوم نشان می دهد که استفاده از تلفن های همراه به عنوان یکی از ابزارهای بانکداری نوین نه تنها امری رویایی نیست، بلکه کاملا قابل تحقق بوده و اگر تلاش و همتی برای آن صورت گیرد می تواند روز به روز در میان همه آحاد مردم گسترش یابد. به عبارتی اگر دیگران توانستند چنین کاری بکنند دلیلی ندارد که ما نتوانیم. .(بولتن داخلی بانکداری الکترونیکی اقتصاد نوین 1387)

بخش ششم: بازاریابی در شبکه بانکی و مزیت رقابتی
بازاریابی در شبکه بانکی
در شبکه بانکی، بازاریابی در صورتی محقق می‌شود که در برابر مشتریان بنا به تقسیم بندی آنها و با توجه به نیاز آنها، انعطاف پذیری وجود داشته باشد، زیرا انتظارات مشتری از طرفی منجر به افزایش درآمد می‌شود از جمله : تکرار خرید مشتری راضی، خرید کالای جدید توسط مشتری راضی با کمترین هزینه تبلیغات، خرید کالا توسط مشتری جدید که تبلیغ برای آنها، توسط مشتریان راضی صورت گرفته است. بنابراین می بینیم که رضایت یک مشتری ، تعدادی مشتری جدید را برای سیستم به ارمغان می آورد. از طرفی تمام برنامه ریزی برای این تبلیغات، باید متناسب با نوع مشتری ، محیط و …انجام شده، پیش از آن نیز بستر سازی مناسب برای این اقدامات فراهم شود.
اصلی ‌ترین تقسیم بندی مشتریان در بانک، تقسیم بندی آنها به دو دسته مشتریان داخلی و خارجی است. مدیران بانکها

دیدگاهتان را بنویسید