بخش‌بندی بازاراینترنتی

واکنش شرکت ها به کاهش اثربخشی تبلیغات، شناسایی بخش های مختلف بازار و هدف گیری آن ها از طریق پیام­های تبلیغاتی منطبق با نیاز مشتریان در آن بازارها می باشد. این عمل که تقسیم بندی بازار نام دارد مشتریان بالقوه را به بخش های خاص تقسیم می کند بخش بندی ها معمولاً بر اساس خصوصیات جمعیت شناختی مانند سن جنس وضعیت تأهل سطح درآمد و موقعیت جغرافیایی می باشد. بنابراین برای مثال مردان مجرد بین 19 تا 25 سال می توانند یک بخش از بازار باشند. بخش بندی بازار به شرکت ها کمک می کند تا مشتریان خود را بهتر بشناسند و نسبت به نگرش ها و باورها و نیازهای آن ها آگاهی یابند. (الجوخدار و سنگال، 2011)

 

تقسیم بازار با استفاده از رفتار مشتری:

جستجوگرها، خریداران تصادفی، خریداران با قصد قبلی، آسان گیرها، کاوشگران یا موج سواران، چانه زن ها، ارتباط برقرارکنندگان، روتین ها، ورزشی ها

جستجوگرها: برخی از بازدیدکنندگان وب سایت ها صرفاً به جستجو می پردازند وب سایت هایی که تمایل به جذب چنین مشتریان بالقوه ای دارند بایستی محتوای خود را به گونه ای تنظیم کنند که توجه این افراد را به خود جلب کنند سایت باید شامل کلماتی باشد که حافظه بازدید کننده را تقویت کند و آنچه که وی بدان نیاز دارد را به یاد آورد تا خریداری کند این کلمات کلیدی غالباً کلمات مشوق نامیده می شوند چرا که بازدید کننده را تشویق به ماندن در سایت و جستجوی محصولات و خدماتی که سایت ارائه می دهد می کند. لینک هایی که راجع به سایت و یا نحوه استفاده از آن توضیح می دهند برای این دسته از مشتریان مفید است.

خریداران تصادفی: افرادی هستند که قصد خرید کالایی را دارند و کالای مورد نظر خود را انتخاب کرده اند اما سایت خاصی را برای خرید آن مدنظر ندارند. بهترین چیزی که یک سایت می تواند برای خریدار فراهم کند این قطعیت است که هیچ چیز مانع از خرید وی نخواهد شد.

خریدار با قصد قبلی: برخی از مشتریان به وب سایت هایی وارد می شوند که می دانند خدماتی را ارائه می کنند که برایشان جذاب است به این معنی که از پیش می داند که این وب سایت  کالای موردعلاقه آن ها را عرضه می کند. این بازدیدکنندگان برای خرید انگیزه دارند اما قبل از اینکه تصمیم به خرید بگیرند به دنبال اطلاعات بیشتر می گردند برای بازدیدکننده ای که قصد خرید دارد یک سایت باید شامل ابزار های مقایسه ای بازنگری های محصول و لیستی از خصوصیات محصول باشد.

آسان گیرها: کاربرانی هستند که راحتی و سادگی را دوست دارند. آن ها جذب سایت هایی می شوند که تجارت و بازرگانی را ساده تر و تا حد امکان آسانتر از آنچه که در جهان فیزیکی اتفاق می افتد، انجام دهند.

کاوشگران: کسانی هستند که از وب جهت یافتن اطلاعات، جستجوی اطلاعات جدید و خرید استفاده می کنند آن ها به دنبال سرگرم شدن هستند و زمان زیادی را نسبت به سایر افراد در وب سپری می کنند. برای جذب این دسته از افراد سایت باید شامل محتویات متنوع زیادی که جذاب و به روز هستند باشد.

چانه زنان: این افراد به دنبال معامله خوب هستند اگر چه تعداد آن ها کمتر از 10 درصد جمعیت افراد آنلاین است اما بیش از نیمی از بازدیدکنندگان سایت حراجی (E-bay) را تشکیل می دهند (اشنایدر 2009) آن ها علاقمند به جستجو برای بهترین قیمت و یا بهترین نوع حمل و نقل هستند و خواهان بازدید از سایت های بسیاری هستند.

ارتباط برقرار کنندگان: این افراد از وب برای ارتباط برقرار کردن با سایر افراد استفاده می کنند آن ها بیشترین کاربران چت روم ها، سایت های شبکه اجتماعی، سایت های کارت تبریک الکترونیکی و ایمیل هستند. این افراد بیشتر از اینکه تمایل به خرید داشته باشند مایل هستند که به وب سایت های جدید وارد شوند و همچنین برای یادگیری آنچه در وب به آن ها ارائه می دهد بسیار تلاش می کنند.

روتین­ها: این افراد بارها و بارها به سایت های تکراری وارد می شوند آن ها از وب برای بدست آوردن اخبار و یا قیمت سهام و دیگر اطلاعات مالی استفاده می کنند روتین ها راحتی وارد شدن به سایت هایی که کار کردن با آن را به خوبی میدانند دوست دارند.

ورزشی­ها: بسیار شبیه روتین ها هستند اما بیشتر وقت خود را در سایت های سرگرمی و ورزشی سپری می کنند و کمتر به سایت های اخبار و اطلاعات مالی مراجعه می نمایند (اشنایدر،2009)