پایان نامه : تئوری اشاعه نوآوری‌ فناوری اطلاعات-تاثیر فناوری اطلاعات بر ارائه خدمات

عنوان پایان نامه :

تاثیر فناوری اطلاعات بر ارائه خدمات در شهرداری کاشان

تئوری اشاعه نوآوری ها سعی می کند اطلاعاتی را درباره روش مناسب برای حرکت یک طرح نوآورانه از مرحله اختراع به مرحله کاربرد ارائه دهد. این تئوری درباره فرایند تصمیم گیری نوآورانه که نرخ به کارگیری اختراعات را در عمل مشخص می کند، توضیح می دهد. در تئوری اشاعه نوآوری، فرض می شود که افراد را می توان بر طبق سرعت به کارگیری نوآوری توسط آنها طبقه بندی کرد. دسته های مختلف افراد عبارتند از: نوآوران، به سرعت تطبیق دهندگان ، اکثریت زودپذیر، اکثریت دیرپذیر و عقب مانده ها. این دسته ها به صورت نرمال توزیع شده اند. تئوری اشاعه نوآوری همچنین ادعا می کند که چهار ویژگی که بر اجرای نوآوری اثر می گذارد عبارت است از: مزیت نسبی، سازگاری، قابل آموزش بودن، قابل مشاهده بودن. (علی احمدی، 1384: 23)

 

2-9-3-تئوری الگوی پذیرش فناوری اطلاعات

الگوی پذیرش فناوری یکی از مدل هایی است که به طور گسترده ای برای تشریح پذیرش فناوری در بیش از 2 دهه گذشته به کار گرفته شده است. طبق شاخص ارجاع در علوم اجتماعی، مدل پذیرش فناوری در سال 2000 در 424 مجله مورد استناد قرار گرفته است. این مدل ادعا می کند که سودمندی درک شده و سهولت استفاده درک شده به طور مشترک مهمترین عوامل تعیین کننده تمایل رفتاری به استفاده از فناوری هستند. تمایل رفتاری به «قدرت یک میل برای انجام رفتاری خاص» اشاره دارد و انتظار می رود که منجر به استفاده واقعی از سیستم بشود. (علی احمدی، 1384: 23)

این مدل فرض می کند که هر چه کاربران، کاربرد سیستم را سودمند و ساده تصور کنند، نگرش بهتری نسبت به آن خواهند داشت. درجه سودمنددانستن و نگرش مربوطه، منجر به افزایش تمایل رفتاری شده و از این طریق کاربر به استفاده واقعی از سیستم روی می­آورد. بنابر این انتظار می­رود، در حوزه­ای که به طور وسیعی یک سیستم را به کار گرفته­اند، درجه بالایی از درک سودمندی و سهولت استفاده، مشاهده شود. در این موارد، نوعا معیارهایی مانند زمان، دوره به کارگیری سیستم، مقدار به کارگیری یا تنوع به کارگیری گزارش شده است.

در هر حال، انتظار می­رود رابطه­ای بین سودمنددانستن و سهولت استفاده وجود داشته باشد. به این ترتیب که  سهولت استفاده بر تمایل افراد به استفاده از سیستم از طریق هر دو مورد درک از سودمندی و تمایل رفتاری اثر دارد. (علی احمدی، 1384: 23)

 

2-10-شهر و شهروند الکترونیک

شهر الکترونیک ،شهری است که اجرای اکثر فعالیت های آن از طریق امکانات مبتنی بر اینترنت و سیستمهای الکترونیک امکان پذیر باشد . در چنین شهری ضرورتی ندارد مردم برای انجام کارهای روزمره خود مانند پرداخت قبوض آب، برق ، تلفن ،پرداخت جرائم ،خرید املاک یا کالا وقت زیادی را صرف کنند، بلکه تمامی این کارها را میتوانند از طریق کامپیوتر شخصی خود ،هنگامی که به شبکه جهانی اینترنت متصل است انجام دهند.همینطور مشارکت در فعالیت های شهری از جمله ارتباط با مسئولین ادارات ،بنگاههای اقتصادی و اجتماعی ،شهردار و سایر مسئولین شهری تا حد زیادی تسهیل میگردد و خدمات به شهروندان به گونه ای ساده تر و مطلوب تر ارائه میشوند. (دیداریان، 1394: 12)

از طرفی دیگر بر کارایی مدیریتی و عملیاتی شهر نیز افزوده میشود ،تا آنجا که ساکنین شهر میتوانند در اسرع وقت در جریان اتفاقات و رویدادهای شهر قرار بگیرند و برای رفع آنها اظهار نظر کنند .در این شهر ارتباطات و تعاملات فیمابین سازمان ها افزایش یافته و دسترسی به خدمات مورد نیاز را برای مردم ،تجار و دیگر افراد مرتبط با شهر فراهم میسازد . بنابراین در یک شهر الکترونیک محدودیت های یک شهر عادی و سنتی وجود ندارد و از آنجا که اکثر فعالیت ها به صورت الکترونیکی و از طریق شبکه جهان گستر اینترنت انجام میگردد ،دیگر به حضور فیزیکی افراد در محل مورد نظر زیاد نیست .بلکه امکان دسترسی به کلیه اماکن ،مؤسسات و اداره ها از طریق اینترنت امکان پذیر است. (دیداریان، 1394: 15)

شهروند الکترونیک، فردی است که توانایی استفاده از فناوری اطلاعات را در انجام امور روزمره خود داشته باشد و بتواند خدمات مورد نیاز خود را بااستفاده از سیستم های الکترونیکی از ادارات و مؤسسات ذیربط دریافت نماید.بدین ترتیب تفریحات،آموزش،ارتباطات و تراکنش های فرد به طریق الکترونیکی انجام میشود.بدین ترتیب شهروندان الکترونیک ،شهروندان جامعه اطلاعاتی هستند.اساسی ترین بعد جامعه اطلاعاتی آن است که در آن ،اطلاعات نقش عمده ای را بازی میکنند ،بطوریکه تقریباَ تمام فعالیت ها از طریق مبادله الکترونیکی اطلاعات صورت میپذیرد. با توجه به این مهم برای زندگی در جامعه اطلاعاتی ،توانایی ها و مهارت های خاصی در زمینه استفاده از رایانه و اینترنت مورد نیاز است که شهروندان باید آنها را بیاموزند و برای رفع نیازهای خود آنرا به کار برند . (زیاری، 1393: 71)

فعالیت های شهر الکترونیک به صورت زیر خلاصه می شود:

1) فعالیت های بانکی:مثل پرداخت قبوض،برداشت پول از حساب،انتقال پول و غیره.

2) فعالیت های اداری:مثل ثبت اسناد و املاک،درخواست پاسپورت و امثال آن.

3) فعالیت های تجاری: مثل خرید و فروش کالا، موسیقی، فیلم و مواد غذایی.

4) فعالیت های تفریحی: مثل بازیهای رایانه ای،بازدید از موزه ها و پارکها.

5) کسب اطلاعات:اخبار،روزنامه ها،نشریات،وضعیت آب وهوا ترافیک شهری، ساعات پرواز هواپیماها.

6) فعالیت های علمی: تحقیق در مورد پروژه ها،یافتن مقاله ها، دسترسی به منابع معتبر، کتابخانه ها وکتابها و تالیفات جدید. (زیاری، 1393: 72)

7) فعالیت های آموزشی:مدرسه ،دانشگاه و سایر آموزشگاهها.

8) فعالیت های سیاسی:شرکت در انتخابات،اعلام نظر به مجلس و بخشهای سیاسی باز.

9) فعالیت های مسافرتی:رزرو بلیط سفر،رزروهتل و کرایه اتومبیل.

10) کاریابی و درخواست کار:آگاهی یافتن از فرصت های کاری،پر کردن فرم درخواست کار،ارسال و گرفتن نتیجه.

11) فعالیت های درمانی:مراجعه به پزشک،دریافت دستور العمل های ایمنی و اطلاع از تازه های پزشکی.