تحقیق رایگان درمورد تحلیل سلسله مراتبی-دانلود کامل پایان نامه

در کل کشور باعث شده تا حجم عظیمی از اطلا عات پراکنده موجود منجر به انباشت اطلاعات مفید در مورد مناقصات بر گزار شده ،برای استفاده در مواردی همچون ارزیابی شرکت ها ،بررسی سابقه طرح ها و… نشوند.

2-7-10 فقدان برنامه زمانی در مناقصات و طولانی شدن فرایند اجرا
یکی از مشکلات بزرگ مناقصات ، به ویژه در طرح های عمرانی ، نبود برنامه زمانی مشخص برای شروع وپایان تعهدات طرفین در حین کار و در پایان آن است . بسیاری از پرونده های قرار دادهای مناقصه ای که باز شده اند ،به صورت استخوان لای زخم همجنان باز می مانند یا بادشواری و اتلاف وقت زیادی از طرفین بسته می شوند:
در مواردی ،شش سال بعد از برگزاری مناقصه گشایش اعتبار شده است.
به دلیل نبود برنامه زمانی برای مراحل مختلف مناقصه، گذشته از افزایش هزینه ها ،در امور فنی ،تجهیرات قدیمی و از رده خارج شده و حتی بلا استفاده وارد کشور شده است.
مناقصه گران داخلی و خارجی به دلیل مشخص نبودن برنامه زمانی مناقصه از ابتدای قیمت ها بالاتری پیشنهاد می کنند تا هزینه های گذشت زمان را جبران کنند.
2-7-1 اتکا به کمترین قیمت بدون توجه کافی به کیفیت
اگرچه کمترین بهای ممکن از شروط اصلی برگزاری مناقصه است و تعریف اصلی مناقصه نیز از چنین مفهومی پیروی می کند ،ولی رعایت کمترین قیمت به تنهایی لزوما تضمین کننده صرفه وصلاح مناقصه گزار نیست . مواردی متعددی از مناقصات بوده که کلاه گشاد قانونی کمترین قیمت قیمت،هم هزینه های آنها را بالا برده هم مدت زمات اجرایی کار را افزایش داده ؛هم زمینه فساد و زد و بند را گسترده تر کرده و هم کیفیت کار را تنزل داده است.
در معاملات کوچک،وقتی صحبت از کمترین قیمت است ،به موارد مصرف کیفیت کالای مورد نیاز در خواست کننده توجهی نمی شود و چه بسا زیان های زیادی از طریق همین کمترین قیمت متوجه دستگاه اجرایی می شود.
در معاملات بزرگ نیز شرط کمترین قیمت در قوانین باعث گسترش خرید و تولید کالاهی نا مرغوب شده است چون کالا ها وخدمات با قیمت پایین وکیفیت پایین بیشترین تقاضا را دارند،صنعت تولید کالا هایی با کیفیت عملا از دور خارج می شود به طور کلی انتخاب برنده مناقصه بر اساس حداقل قیمت پیشنهادی ،گاهی اوقات منجر به تخفیف بسیازر زیادی در انجام دادن کار از طریق کاهش کیفیت مورد نظر و افزایش مدت مندرج در اسناد پیمان می شود ودر نهایت جبران ریالی ما به تفاوت قیمت پیشنهادی با قیمت واقعی از طریق کاهش کیفیت صورت می گیرد.
رعایت حداقل قیمت در رشته هایی که فهرست بهای کار های اختصاصی آنها اعلام نمی شود به مراتب مشکلات بیشتری ایجاد کرده است .
2-7-12 بروز فساد به دلیل شفافیت نبودن فرایند بر گزاری مناقصه
هر جا مقررات و ضوابط دست پاگیر دولتی بیشتر باشد ، زمینه برای فساد بیشتر نیز آماده تر است . این مشکل وقتی حاد تر می شود که فرایند نظارتی نیز غیر شفاف باشد .
در برخی موارد،با منظور کردن فقط چند روز برای بررسی و ارائه پیشنهاد که آن هم معمولا با روزهای تعطیل مواجه می شود عملا امکان ارائه پیشنهاد از برخی شرکت ها سلب می گردد و تنها تعداد محدودی از آنها که امکان اطلاع رسانی زود هنگام ،برخوردار باشند در مناقصه شرکت می کنند.
“ارجاع کار به مهندسان مشاور در برخی از سازمان های دولتی با اعمال نظر شخصی و بر مبنای منافع شخصی صورت می گیرد . در این مسیر حتی اگر شرکت جدیدی به دلیل کثرت کار وارد شود و حاضر به تن دادن به این زد و بند ها نباشد ، مشکلات زیادی برایش به وجود می آید” (احراری،1382).
پس از ارجاع کار معمولا نظارت بر عملیات اجرایی را نمایندگان فنی کار فرما انجام می دهند کارکنان آنان نیز در برخی موارد منافعی را دنبال می کنند. هرچه این منافع( اشخاص) پیش تر تامین گردد ،پیمانکار مجبوراست از حجم کار یا کیفیت آن کم کند تا منافع خود او نیز تامین شود .
نمونه های زیادی وجود دارند که نشان می دهند قبل از مناقصه اصلی و نهایی ،مناقصه ای بر گزار می شود سپس متوقف می شود و با لو رفتن اطلاعات حقوق بسیاری از پیمانکاران و مشاوران ضایع می گردد.

پایان نامه
برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید
رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات – برند – مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

2-7-13 مشکلات ناشی از نرخگذاری یا فهرست بهای کالا ها و خدمات مورد مناقصه
به عدم اعمال ضریب تورم سالانه و تاخیر در ابلاغ ضرایب تعدیل قرار دادها یا عدم تطبیق ضریب تعدیل ابلاغ شده با تورم آن سال ،در بعضی از مناقصات،پیمانکاران تمایلی به شرکت در مناقصه از خود نشان نمی دهند.
در امور ساختمانی و تاسیساتی ،موارد مشمول قیمت گذاری حدود 50هزار قلم کالاست که امکان قیمت گذاری دقیق و قطعی آن ها برای سازمان مدیریت و برنامه ریزی وجود ندارد. ضمن این که قیمت هایی که در فهرست بهای سازمان مدیریت برنامه ریزی از آن های استفاده می شوند،معمولا قیمت های متوسط اقلام یا قیمت های رسمی کار خانجات دولتی هستند که با قیمت واقعی بازار کاملا متفاوت هستند.
دفتر امور مشاوران سازمان مدیریت و برنامه ریزی ،صرفا برای فعالیت های ساختمانی و تا حدودی تاسیساتی فهرست بها تهیه می کند ،در حالی که هیچ معیار و مبنایی در جهت مشخص کردن فهرست بها در شاخه صنعت که بسیار متنوع هم است عملا وجود ندارد .
2-7-14 نبود مرجع بی طرف و متخصص برای رسیدگی به اختلافات طرفین
نبود چنین مرجعی قبل از مراحل رسمی قضایی باعث شده طرفین مناقصه ،به خصوص اگر یکی از طرفین بخش خصوصی باشد ،عملا از احراز حق خود صرف نظر کنند که این عواقب غیر قابل جبرانی در عرصه اقتصادی و اجتماعی در پی دارد.
2-7-15 ترویج تصمیمات غیر کارشناسی
در بند 10ماده 79 در موارد متعددی ،تشخیص وزیر (یا بالاترین مقام ) شروط معاملات استثنا شده از مناقصه است. در این که وزیر باید شخصی دلسوز مسئول باشد که عموم مسئولیت ها نیز باید متوجه اوگردد،شکی نیست، اما اینکه کار وزیر این باشد که درباره تعمیر ماشین آلات ثابت و متحرک (بند10ماده79) تا بسیاری از معاملات پیچیده دیگر ،اظهار نظر کند،منطقی نیست فراتر از این، کسب مجوز موارد استثنایی از شورای اقتصاد با توجه به مشغله فکری اعضای این شورا ،میزان دقت مدارک لازم را پایین آورده است .بی دلیل نیست که بسیاری از کار ها ارجاع شده به شورای اقتصاد با کمترین تغییر به تصویب می رسد.
موارد عمده ای از استثنائات ،که پیچیدگی فنی هم دارند،با تشخیص مقامات عالی در شورای اقتصاد بدون بهره گیری از نظرات کارشناسی ،که اتفاقا برای اینگونه کارهای تخصصی به وجود آمده اند ،ترویج یافته است در واقع ،تخصص کارشناسی ،با مسئولیت مقامات عالی رتبه ارتباط پیدا نمی کند تا نتیجه موثری عاید گردد.
2-7-16 افزایش هزینه ها به دلیل عدم تامین به هنگام اعتبار
اگر چه مشکلات فرایند تصویب و تخصیص اعتبارات ،به طور اساسی ، از قوانین مالی و محاسباتی حاکم نشات می گیرند ، با این حال ،دستگاه های اجرایی نیز خود ملزم به تامین مالی طرح های شان در قالب فرایند حاکم نمی بینند
عقد قرار داداز طرف بعضی از کار فرمایان،بدون تامین اعتبار لازم معمولا باعث می شود که طرح نیمه تمام تعطیل شود که شروع مجدد آن مستلزم اصلاح قرار داد یا پرداخت هزینه های مربوط از طرف کار فر ماست واین امر باعث افت کیفیت و با لاتر رفتن قیمت ها می شود.
عدم تناسب تخصیص ها با فصول کاری باعث می شود که دستگا ههای اجرایی در آخر هر سال برای احتراز از برگشت بودجه های عمرانی به خزانه ،به برگزاری مناقصه مبادرت کنند . تاثیرات منفی این عمل ،هم در کیفیت نقشه های اجرایی و هم در روش برگزاری مناقصات ،زیاد ومشهوداست.بعضا مشاهده شده که مناقصاتی که مناقصاتی در اواخر اسفند ماه بر گزار گردیده است. به طور طبیعی برای انطباق این گونه اقدامات با مقررات ،بایدخلاف های دیگری نیز صورت گیرد که این خود عدم شفافیت بیشتری را به دنبال خواهد داشت (پناهی وموسوی نژاد،1382 ).
2-8 مدل های تصمیم گیری چند معیاره
روش های تصمیم گیری چند معیاره MADM در دو دهه اخیر، مورد توجه پژوهشگران حوزه تصمیم گیری بوده است. این تکنیک ها، هنگامی که معیارهای متعدد و گاه متضاد وجود دارد، کاربرد بسیار گسترده ای در تصمیم گیری های پیچیده یافته اند. قدرت بسیار بالای این روش ها در کاهش پیچیدگی تصمیم گیری، استفاد ه هم زمان از معیارهای کیفی و کمی، اعطای چهارچوب ساختارمند به مسائل تصمیم گیری و، درنهایت، کاربرد آسان آن ها سبب شده است که آن ها ابزار دست پژوهشگران حوزه های مختلف تصمیم گیری شوند. این روش ها مسائل تصمیم را در قالب یک ماتریس فرموله کرده و تحلیل های لازم را روی آن ها انجام می دهند (اصغرپور، 1388).
روش های تصمیم گیری چند معیاره متعددند و هرکدام خصوصیات و شرایط کاربرد خاص خود را دارند . یکی از کاربردی ترین تکنیک هاا روش ها TOPSISمی باشد
هوانگ و یون در سال 1981 روش TOPSIS را ارائه کردند. در این روش m عامل یا گزینه از سوی یک فرد یا گروهی از افراد تصمیم گیرنده ارزیابی می شود. این تکنیک بر این مفهوم بنا شده است که هر عامل انتخابی باید کمترین فاصله را با عامل ایده آل مثبت (مهم ترین) و بیشترین فاصله را با عامل ایده آل منفی (کم اهمیت ترین) داشته باشد و این معیار درجه بندی و اولویت بندی عوامل است .مراحل این روش عبارت اند از: تعیین ماتریس مقایسه عوامل، به هنجار کردن ماتریس تصمیم گیری ، تعیین عامل ایده آل مثبت و ایده آل منفی، محاسبه انداز ه جد ایی، محاسبه نزدیکی نسبی که به صورت کامل در بخش بعدی شرح داده شده است.
2-8- 1 روش تاپسیس TOPSIS
این روش در سال 1981توسط هوانگ یونگ ارائه گردید.در این روش mگزینه به وسیله nشاخص مورد ارزیابی قرار می گیرند و هر مساله را می توان به عنوان یک سیستم هندسی شامل m نقطه در یک فضای
nبعدی در نظر گرفت.این تکنیک بر این مفهوم بنا شده است ،که گزینه انتخابی باید کمترین فاصله را با راه حل ایده آل مثبت (بهترین حالت ممکنA j+ )وبیشترین فاصلبه را راه حل ایده آل منفی (بدنترین حالت ممکنA j-)داشته باشد.
فرض بر این است که مطلوبیت هر شاخص به طور یکنواخت افزایشی و کاهشی است . حل یک مسئله به روش TOPSISشامل 6 مرحله است که به شرح زیر مشخص شده اند .
الگوریتم TOPSIS
ماتریس بدست آمده را را به کمک نرم اقلیدسی به یک ماتریس بی مقیاس شده تبدیل می کنیم.
, for and .
ماتریس بی مقیاس موزون را بدست می آوریم.
,
که د رآن nماتریس بی مقیاس موزون و wیک ماتریس قطری از وزن های بدست آمده برای شاخص ها می باشد.
راه حل ایده آل مثبت (A+)و راه حل ایده آل منفی(A-)را مشخص می کنیم.

 
 
اندازه فاصله بر اساس نرم اقلیدسی به ازای راه حل ایدهآل منفی و کزینه مثبت و همین اندازه را به ازای راه حل ایده آل مثبت و گزینه منفی به صورت زیر بدست می آید.

نزدیکی نسبی به راه حل ایده آل به صرت زیر محاسبه می گردد
for
6.رتبه بندی گزینه ها در این مرحله انجام می گسرد و بر اساس ترتیب نزولی می توان گزینه های موجود را بر اساس بیشترین اهمیت رتبه بندی نمود.
2-8-2 تحلیل سلسله مراتبی
در علم تصمیم‌گیری که در آن انتخاب یک راهکار از بین راهکارهای موجود و یا اولویت‌بندی راهکارها مطرح است،‌ چند سالی است که روش های تصمیم گیری با شاخص‌های چند گانه «MADM» جای خود را باز کرده‌اند. از این میان روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) بیش از سایر روشها در علم مدیریت مورد استفاده قرار گرفته است. فرایند تحلیل سلسله مراتبی یکی از معروفترین فنون تصمیم گیری چند منظوره است که اولین بار توسط توماس ال. ساعتی عراقی الاصل در دهه 1970 ابداع گردید. فرایند تحلیل سلسله مراتبی منعکس کننده رفتار طبیعی و تفکر انسانی است. این تکنیک، مسائل پیچیده را بر اساس آثار متقابل آنها مورد بررسی قرار می‌دهد و آنها را به شکلی ساده تبدیل کرده به حل آن می‌پردازد.
فرایند تحلیل سلسله مراتبی در هنگامی که عمل تصمیم گیری با چند گزینه رقیب و معیار تصمیم گیری روبروست می‌تواند استفاده گردد. معیارهای مطرح شده می‌تواند کمی و کیفی باشند. اساس این روش تصمیم گیری بر مقایسات زوجی نهفته است. تصمیم گیرنده با فرآهم آوردن درخت سلسله مراتبی تصمیم آغاز می‌کند. درخت سلسله مراتب تصمیم، عوامل مورد مقایسه و گزینه‌های رقیب مورد ارزیابی در تصمیم را نشان می‌دهد. سپس یک سری مقایسات زوجی انجام می‌گیرد. این مقایسات وزن هر یک از فاکتورها را در راستای گزینه‌های رقیب مورد ارزیابی در تصمیم را نشان می‌دهد. در نهایت منطق فرآیند تحلیل سلسله مراتبی به گونه‌ای ماتریسهای حاصل از مقایسات زوجی را با یکدیگر تلفیق می‌سازد که تصمیم بهینه حاصل آید.
2-8-3 اصول فرآیند تحلیل سلسله مراتبی
توماس ساعتی (بنیان گزار این روش) چهار اصل زیر را به عنوان اصول فرآیند تحلیل سلسله مراتبی بیان نموده و کلیه محاسبات، قوانین و مقررات را بر این اصول بنا نهاده است. این اصول عبارتند از:
شرط معکوسی: اگر ترجیح عنصر A بر عصر B برابر n باشد، ترجیح عنصر B بر عنصر A برابر خواهد بود.
اصل همگنی: عنصرA با عنصر B باید همگن و قابل مقایسه باشند. به بیان دیگر برتری عنصر A بر عنصر B نمی‌تواند بی نهایت یا صفر باشد.
وابستگی: هر عنصر سلسله مراتبی به عنصر سطح بالاتر خود می‌تواند وابسته باشد و به صورت خطی این وابستگی تا بالاترین سطح می‌تواند ادامه داشته باشد.
انتظارات: هرگاه تغییری در ساختمان سلسله مراتبی رخ دهد پروسه ارزیابی باید مجدداً انجام گیرد. (قدسی پور،1381،ص6).
2-8-4 مدل فرایند تحلیل سلسله مراتبی
بکارگیری این روش مستلزم چهار قدم عمده زیر می‌باشد:
الف) مدل سازی
در این قدم، مسأله و هدف تصمیم گیری به صورت سلسله مراتبی از عناصر تصمیم که با هم در ارتباط می‌باشند، در آورده می‌شود. عناصر تصمیم شامل شاخصهای تصمیم گیری و گزینه‌های تصمیم می‌باشد. فرایند تحلیل سلسله مراتبی نیازمند شکستن یک مساله با چندین شاخص به سلسله مراتبی از سطوح است. سطح بالا بیانگر هدف اصلی فرایند تصمیم گیری است. سطح دوم، نشان دهنده شاخص‌های عمده و اساسی که ممکن است به شاخص‌های فرعی و جزئی تر در سطح بعدی شکسته شود می‌باشد. سطح آخر گزینه‌های تصمیم را ارائه می‌کند. در شکل زیر سلسله مراتب یک مساله تصمیم نشان داده شده است (مهرگان،1383،ص170).
شکل 2-3 نمایش فرآیند سلسله مراتبی

ب) قضاوت ترجیحی (مقایسات زوجی)
انجام مقایساتی بین گزینه‌های مختلف تصمیم،‌ بر اساس هر شاخص و قضاوت در مورد اهمیت شاخص تصمیم با انجام مقایسات زوجی، بعد از طراحی سلسله مراتب مساله تصمیم، تصمیم گیرنده می‌بایست مجموعه ماتریسهایی که به طور عددی اهمیت یا ارجحیت نسبی شاخص‌ها را نسبت به یکدیگر و هر گزینه تصمیم را با توجه به شاخص‌ها نسبت به سایر گزینه‌ها اندازه‌گیری می کند، ‌ایجاد کند. این کار با انجام مقایسات دو به دو بین عناصر تصمیم (مقایسه زوجی) و از طریق تخصیص امتیازات عددی که

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *