دانلود پایان نامه ارشد: رابطه آموزش و اثربخشی سازمانی با توجه به نقش تعدیل گر فرایند مدیریت دانش

شاخصای اثر و کارآئی

در اثر، افراد به دنبال درست انجام دادن فرآیندهای کاری هستن تا از راه اون سازمان هم به اهداف خود دسترسی یابد. تحّقق اهداف سازمان به راه مطلوب موضوع مورد توّجه اثربخشیه. اثر به میزان زیادی با کیفیت هم در ارتباطه. محور اساسی در اثر نتایج یا بازده کاره. به تعبیر دیگر    اثر انجام کارهای صحیحه. در کارآئی افراد سازمان به دنبال انجام دادن کارهای درست هستن یعنی با کارآئی، منابع سازمان بهتر و مفیدتر استفاده کرده می شه. کارآئی رابطه نزدیکی با کنترل فرآیند و کاربرد منابع طی اجرای فرآیند داره (سلطانی، 1382).

 

جدول2-1) شاخص اثر و کارآئی (سلطانی، 1382)

اثر کارآئی
دسترسی به اهداف مورد نظر با امتحان اونا صرفه جویی در هزینه های سازمان
تعیین جایگاه درست و مناسب اهداف صرفه جویی در وقت و منابع سازمان
میزان حل خلاّقانه مسائل فرآیندی میزان حذف و ترکیب فرآیندهای زاید کاری
میزان ایده های اجرا شده در سازمان میزان ایده های ارائه شده
میزان پیشنهادات اجرا شده میزان پیشنهادات ارائه شده
میزان تغییر در کیفیت و محتوای اهداف فرآیند گذاری درست و منطقی و استاندارد
میزان رقابت و خوشحال نمودن مشتریان استفاده مطلوب از منابع موجود سازمان
ضریب شدّت حوادث سازمانی ضریب تکرار حوادث سازمانی
بازده مورد انتظار به بازده واقعی در سازمان داده مورد انتظار به داده واقعی در سازمان

                       

2-1-5)عوامل مؤثر در اثر سازمانی

تحقیقات عوامل زیادی رو که در اثر سازمانی مؤثر هستن، نشون داده که بعضی مهّمترین عوامل به توضیح زیر نام برده می شه: (دفت، 1390).

1-  تمایل هدفمند

سازمان موثر به مشتری توّجه زیادی می کنه. به سرعت از خود واکنش نشون بده. کانون توّجه یک سازمان موفق خیلی روشن و نشونه. اینجور سازمانی خوب میدونه که آینده نگره یا حالت دفاعی به خود میگیره. خوب میدونه که باید موفق شه و در این راه چه باید بکنه یا بهترین عمل کدامه. به کارایی می پردازد که از اونا، درک و تخصّص بیشتری داره .

 

 

 

2- مدیریت عالی

بُعد دیگر سازمان موثر در فرآیندها و روشای مدیریت پنهون. سازمانهای خیلی موفق از سه عامل که خاص مدیرانه، استفاده می کنن. رهبران سازمان دارای رویا هستن، تعصّب به عمل درسازمانا موج می زنه وتمرکز بر ارزشای اصلیه.

3- طراحی سازمان

سازمانهای موفق و موثر از نظر طرح سازمانی دارای سه ویژگی هستن. اونا دارای شکل راحت و کارکنان کم هستن. در اونا تمرکز زدایی با هدف افزایش کارآفرینی صورت میگیره.سخت گیری و راحت گیری به شکل با هم اتفاق می افته

4- فرهنگ سازمانی

بعضی از محققان فکر می کنن که فرهنگ سازمانی مستقیماً  بر اثر اون اثر نمی ذاره، بلکه این تأثیرگذاری از راه اصلاح رفتار اعضای سازمان صورت میگیره (,2009  Zheng).  سازمانهای موفق می کوشند تا از انرژی و علاقه شدید کارکنان استفاده کنن. بدین منظور جوی پر از اعتماد به وجود می آورند. افزایش تولید و استفاده رو از مجرای کارکنان تقویت می کنه و همیشه دیدگاه های دراز مدت دارن  (دفت ،1390).

ضمنا افزایش اثر رو باید معلول ترکیبی از عوامل جورواجور دونست که در ادامه  به توضیح تعدادی از اونا اشاره می شه (ابراهیمی نژاد و محی الدینی، 1388).

  1. بهبود کیفی عامل کار
  • کارکنان با به کارگرفتن نکاتی می تونن اثر خود رو بهبود بخشند.
  • نگرشای مثبت کاری مثل غرور به کار و شوق واسه پیشرفت دائمی.
  • کمک به همکاران در صورت ضرورت و اجرای کارا به شکل گروهی
  • مشارکت در برنامه های بهبود اثر
  • اجرای درست کارا از اول
  • حفظ سلامت جسمی.

 

 

2.اصلاح روابط مدیریت و کارکنان

ارائه اطلاعات دقیق درباره عملیات سازمانی موجب اعتماد و اطمینان کارکنان می شه.برگزاری جلسات عادی یا ویژه واسه رسیدگی به مشکلات کارکنان فرصت مناسبیه که کارکنان با مدیر احساس آشنایی و تفاهم بیشتری کنن و پس جو گرم و دوستانای واسه کار گروهی سازمان ایجاد شه.

3.استفاده از نظرات و پیشنهادات کارکنان

واسه بهبود اثر، لازمه به همه کارکنان فرصت مشارکت در برنام ههای طراحی شده، داده شه؛ مدیر اونا رو تشویق کنه که نظرات خود رو واسه اجرای بهتر کارا ارائه دهند.

متن کامل در سایت زیر :

 پایان نامه ارشد : رابطه آموزش و اثر سازمانی

  1. ره آورد فنّاوری

فناوری به کارکنان امکان میده تا با استفاده از عوامل موجود، لیاقت و اثر خود رو  بالا ببرن. فناوری ضمنا موجب اثر سیستمای مدیریتی کارآتر و پیشرفته تر درسازمان شده. اقدامات زیر هم در اثر سازمان مؤثره.

  • کاهش اضافه کاریای غیر لازم.
  • انجام تدابیری واسه کاهش غیبت و مرخصیای به ظاهر منطقی.
  • طراحی درست مشاغل واسه جلوگیری از اتلاف وقت کارکنان.
  • جلوگیری از ترک سازمان با مدیریت درست و ایجاد روابط انسانی و اجتماعی سالم.
  • طراحی سیستم بهداشت و ایمنی موثر و نظارت دقیق بر اون.
  • آموزش مهارتای لازم به کارکنان.
  • استخدام شایسته ترین فرد ممکن واسه هر شغل و در هر سطح.
  • طراحی سیستمی واسه پرداخت حقوق و امتیازات.