راهنمای استراتژی های موثر در For Honor

خیلی ساده بگیم، فور آنر گیم پلی بسیار خوب، ولی سخت و رقابت برانگیزی داره. مکانیزمای این بازی با این که در ظاهر ساده و بی آلایش به نظر می رسن، اما پیاده کردن شون در جریان مقابله، بسیار سخته و دقت و تجربه بالایی رو می خواد.

گیم پلی ففور آنر تقریبا با همه بازیایی که تا الان دیدین فرق داره. به دلیل دلیل خاص و سخت بودن گیم پلی این بازی، نیاز دارین که چند ساعت اول رو فقط به یادگیری مکانیزمای کلی بازی اختصاص بدین. با این اوصاف هم واسه توضیح کوتاه مکانیزمای اصلی فور آنر، این مقاله رو آماده کردیم.

اما واقعا به چه دلیل یادگیری مکانیزمای فور آنر، تا این حد مهمه؟ به خاطر این که دست پیدا کردن به پیروزی بدون تسلط بر اونا واقعا ممکن نیس. اگه با گیم پلی فور آنر آشنا نباشین، فقط باید یه سری دکمه رو به صورت به طور کامل تصادفی فشار بدین. این جور بازی کردن بدون فکر و منطق، نه فقط منتهی به شکست تون می شه، بلکه هیچ جذابیتی هم نداره.

هر کدوم از مکانیزمای فور آنر رو شاید قبلا در بازیای بسیاری دیدین. مثلا در بیشتر بازیای فایتینگ، ضربات به دو دسته سبک و سنگین تقسیم می شن. مکانیزمای مانند جاخالی دادن هم که از اصلی ترین روش ها واسه باقی موندن در سری دارک سولزه. اما ترکیب تک تک این مکانیزما باعث تشکیل گیم پلی بسیار منحصر به فردی شده که نظریش رو در هیچ بازی دیگری ندیده ایم.

پس بذارین بریم سراغ اصل مطلب و به گیم پلی فور آنر بپردازیم.

Guard Mode

وقتی با سربازان عادی مقابله می کنین، فقط باید پشت سر هم دکمه های حمله رو بفشارید تا شخصیت تون سربازان تیم حریف رو یکی یکی از پیش روی برداره. هنگام مقابله با این سربازان، نیاز چندانی به صبر و حوصله نیس، اتفاقا باید هر چی سریع تر از شرشان خلاص شید. اما وقتی یکی از هیروای دشمن از راه می رسه، اون روی جذاب گیم پلی فور آنر خود رو نشون میده.

ابتدایی تریم ساختار گیم پلی فور آنر، Guard Mode اسمشه. مقابله ها در این بازی بیشتر به شکل دوئل هستن، پس واسه مقابله تن به تن با حریف هم باید به طور کامل روی ایشون متمرکز شید. با فشردن کلید مربوط به Guard Mode، دوربین بازی بر حریف قفل می شه و به شما اجازه میده که به طور کامل حرکات اونو تحت نظر بگیرین.

دقت کنین که در Guard Mode، دوربین بازی به طور کامل روی حریف قفل می شه و کنترل اون دیگه به دست شما نیس. در واقع لزومی هم نداره که موقع مقابله تن به تن دوربین رو به صورت دستی کنترل کنین. حتی هنگام مقابله با بیشتر از یه هیرو هم باز نیاز به کنترل دستی دوربین نیس.

در Guard Mode، آنالوگ سمت راست و یا موس، دیگه نه واسه کنترل دوربین، بلکه واسه تغییر دادن حالت Stance تون به کار میره. پس اگه اشتباهی بخواین در Guard Mode دوربین تون رو تغییر بدین، stance تون عوض می شه و تغییر بی موقع در Stance هم عواقب خوبی نداره. Stance ساختار بسیار مهم دیگه ایه که در ادامه دربارش صحبت می کنیم.

Stance

سیستم Stance، در واقع حالت و جهتی رو مشخص می کنه که هیرو تون اسلحه و یا سپرش رو نگه داشته. کلا سه نوع Stance بالا، راست و چپ هست که باید با جهت دادن به موس یا آنالوگ سمت چپ، یکی از اونا رو انتخاب کنین.

دقت کنین که زوایای دور آنالوگ سمت راست و یا موس، به طور کامل مساوی به این سه جهت اختصاص داده شدن. مثلا یه ساعت رو در نظر بگیرین، ساعت ۱۲ مشخص کننده Stance بالا و ساعت ۴ نشون دهنده Stance راسته و ساعت ۸ هم به Stance چپ اختصاص داده شده.

اگه می بینین که با جهت دادن آنالوگ یا موس به سمتای راست و چپ، Stance تون به درستی تغییر نمی کنه، به خاطر همینه. اگه می خواین که Stance تون رو به راست یا چپ تغییر بدین، بهتره که آنالوگ و یا موس رو کمی به سمت پایین هم بیارین.

در Guard Mode، هم حالت Stance شما و هم حالت Stance حریف مشخصه.مثلا فرض کنین که حریف تون یکی از این جهتا رو انتخاب کرده و بعد از اون سمت ضربه می زنه. اگه که Stance تون با جهت حمله اون یکی باشه، حمله رو بلاک می کنین.

حالا فرض کنین که شما می خواین حمله کنین. طبیعتا اگه ضربه تون با جهت Stance حریف یکی باشه، حریف ضربه تون رو بلاک می کنه. باید تلاش کنین به شکلی حمله کنین که که حریف نتونه Stanceش رو با جهت ضربه زنی شما یکی کنه. اگه موفق به این کار شید، ضربه تون به حریف برخورد کرده و از سلامتی اون کم می کنه.

Attacking

کلا دو نوع حمله در فور آنر هست، حملات سنگین و حملات سبک. خیلی از بازیکنان به اشتباه فکر می کنن که فرق بین این دو نوع حمله، فقط قدرت آسیب رسانی شونه. اما در واقع این ۲ تفاوب بسیار مهم دیگری هم دارن که سرعت اجرای انیمیشن شونه.

  • ضربات سبک، سریع تر اجرا می شن و زودتر به هدف اصابت می کنن، اما آسیب زیادی نمی رسونن.
  • ضربات سنگین، کنه تر هستن و بین ارسال فرمون حمله تا برخورد کردن شون به حریف، معطلی طولانی ای هست، اما آسیب بیشتری وارد می کنن.

نکته مهم دیگری که باید بدونین، اینه که اگه هیرو ای هنگام انجام عملی و اجرای انیمیشنی آسیب ببینین، از حرکت باز وای میسته و انیمیشنش کنسل می شه. حالا شرایطی رو در نظر بگیرین که شما و حریف تون هم زمان به هم حمله می کنین. ضربه شما از نوع سبک و ضربه حریف سنگینه. چون ضربات سبک سریع تر هستن، ضربه شما زودتر به حریف برخورد کرده و انیمیشن ضربه سنگین ایشون رو متوقف می کنه.

همون طور هم که گفتیم، اگه می خواین که ضربات تون به حریف برخورد کنه، باید زیرکانه عمل کنین تا حریف نتونه Stance اش رو به درستی تنظیم کنه. وگرنه حمله تون بلاک می شه. راه کارای مختلفی واسه حمله موفق هست که در ادامه به اونا می پردازیم.

Blocking

اگه می خواین ضربات حریف رو بلاک کنین، باید Stance تون با جهت ضربه حریف یکی باشه. یعنی اگه که حریف می خواد از سمت راست ضربه بزنه، شمام باید Stance تون رو به راست تغییر بدین. واسه بلاک کردن ضربات حریف، باید سرعت عمل بالایی داشته باشین تا بتونین خیلی سریع Stance تون رو تغییر بدین.

واسه مسلط شدن به ساختار بلاک، باید تمرین کنین. در بخش How to Play، گزینه Duel Practice رو انتخاب کنین و درجه سختی هوش مصنوعی رو روی سطح یه بذارین. به این شکل وارد بازی تمرینی با باتی میشین که از جهات جور واجور به سمت حمله می کنه.

واسه یه مدت، فقط و فقط حملات حریف تون رو بلاک کنین. اصلا حمله نکنین، فقط تلاش کنین که ضربات حریف رو تا جایی که امکانش هست متوقف کنین. دقت کنین که این بات، خیلی آسونه و بلاک کردن حملات بازیکنان حرفه ای، به مراتب سخت تره. اما به بازیکنان تازه کار، پیشنهاد می کنیم که در اول ضربات همین بات رو بلاک کنن تا ساختار بلاک رو به شکل کلی یاد بگیرن.

بعد از این که حس کردین به بلاک کردن مسلط شدین، پس از هر بلاک کردن ضربات متوالی حریف، شروع به حمله و مقابله کردن با حریف کنین. تلاش کنین Stance تون رو به به شکلی تغییر بدین که حریف نتونه ضربه تون رو بلاک کنه. هم از ضربات سبک بهره ببرین و هم از ضربات سنگین تا خوب فرق بین این دو رو درک کنین. تلاش کنین که در بین مقابله، ضربه های حریف رو هم بلاک کنین تا درسا تون اثبات شه.

Parry

بعد از این که به بلاک کردن مسلط شدید، نوبت به Parry می رسه. یه Parry موفق، واسه چند لحظه بسیار کوتاه، حریف رو ضعیف می کنه. واسه Parry کردن ضربات حریف، اول اینکه باید اسلحه و یا سپر تون رو در جهت حمله اون نگه دارین، دوم اینکه باید درست قبل از برخورد ضربه، دکمه حمله سنگین رو بزنین.

واسه این که بتونین به درستی ضربات حریف رو Parry کنین، باید خوب با مدت زمان انیمیشن هر حمله آشنا باشین. باید بدونین که دقیقا چه وقتی باید دکمه ضربه سنگین رو بفشارید. اگه خیلی زود این دکمه رو بزنین، هیرو تون انیمیشن ضربه سنگین رو اجرا می کنه و چون این انیمیشن طولانیه، ضربه حریف به شما برخورده کرده و آسیب می بینین. اگه خیلی دیر این دکمه رو بفشارید، ضربه Parry نمیشه.

مسلط شدن به این ساختار، بر خلاف ظاهر ساده اش زیاد زمان میبره. همون ساز و کاری که در بخش قبل توضیح دادیم رو واسه تمرین Parry به کار ببرین. با یه بات لول ۱ بازی کرده و ضربهش رو Parry کنین. هر گاه که احساس کردین قلق این ساختار دست تون اومده، درجه سختی و سطح بات رو بالا تر ببرین.

همونجوریکه گفتیم اگه ضربه رو به درستی Parry کنین حریف برا چند لحظه ضعیف می شه. بیشتر این مدت زمان، اون یکم نیس که بتونین ضربه سنگین وارد کنین، چون که ضربات سنگین زیادتر از اندازه کندند. پس پس از هر بار Parry یه ضربه سبک هم بزنین.

Guard Break

Guard Break حرکتیه که دفاع حریف رو به طور کامل متلاشی می کنه، یعنی ایشون واسه یه مدت بسیار کوتاه، قادر نیس که در هیچ کدوم از جهات از خود دفاع کنه. اگه بتونین این حرکت رو خوب روی حریف پیاده کنین، می تونین در ادامه ضربه مهلکی رو به اون وارد کنین. اجرای درست Guard Break، یکی از نکات کلیدی در بردن دوئلا هستش.

دقت کنین که Guard Break، انیمیشن ضربات حریف تون رو کنسل نمی کنه. فرض کنین که حریف در حال وارد کردن یه ضربه سنگینه. حتی اگه هم که Guard Break رو خوب روی ایشون اجرا کنین، بازم ضربه رو دریافت می کنین. پس بهتره در بین ضربات خود و یا پس از پری کردن ضربه حریف از این ساختار بهره ببرین.

دقت کنین که حریف تون می تونه Guard Break رو خنثی کنه. به خاطر همین هیچ وقت واسه شروع کمبو تون از Guard Break استفاده نکنین. چون که حریف هوشیاره و می تونه مانع شما شه. بهترین موقعیت واسه پیاده کردن این فن، پس از پری کردن ضربه دشمن و یا در میان کمبو تونه.

واسه خنثی کردن Guard Break حریف، شما باید کلید مربوط به Guard Break رو بفشارید. اما لحظه فشردن این کلید خیلی با اهمیته. درست در لحظه ای که Guard Break حریف تون به شما خورد  باید شمام کلید Guard Break رو بزنین. خنثی کردن Guard Break تمرین و تجربه و هم اینکه سرعت عمل بسیاری می خواد، پیشنهاد می کنیم که حتما در بازی با باتا این فن و چگونگی خنثی کردنش رو تمرین کنین.

دقت کنین که می تونین پس از یه Guard Break موفق، با فشردن دوباره کلید Guard Break، حریف رو به عقب پرت کنین. این فن واسه پرت کردن حریفان به پایین دره و یا واسه ایجاد فاصله مطمئن مناسبه.

Dodge

جاخالی دادن از ساختار هاییه که باید از اون در بین مبارزات زیاد بهره ببرین. جاخالی دادن در فور آنر، یعنی حرکت سریع به جهتی مشخص. واسه جاخالی دادن، اول اینکه باید با آنالوگ چپ، جهت جاخالی دادن رو مشخص کنین و ثانیه باید کلید مشخصی رو بفشارید.

این که به کدوم جهت جاخالی دهد، بسته به حریف تون و جهت ضربه اون داره. مثلا اگه به سمت مخالف ضربه حرکت کنین، اگه اسلحه حریف تون بلند باشه بازم ممکنه مورد اصابت قرار بگیرین. اما اگه به سمت ضربه جاخالی بدین، این شانس رو دارین که از زیر اسلحه حریف رد شید و به طور کامل از ضربه جاخالی می دید.

واسه تمرین این ساختار هم با باتا بازی کنین. اما این بار تلاش کنین که به جای بلاک و یا Parry کردن ضربات، از اونا جاخالی بدین. پس از این که به جاخالی دادن مسلط شدید، در ادامه از یه جاخالی موفق فرصت واسه ضد حمله بوجود بیارین. یعنی پس از جاخالی، بدون این دست اون دست کردن به حریف حمله کنین و به اون ضربه بزنین.

Feint

همونجوریکه گفتیم حملات سنگین بسیار کندند. بعضی وقتا لازم می شه که این حملات رو کنسل کنین. مثلا اگه حریف تون در صدد وارد کردن ضربه سبکه و شما می خواین با حمله ای سنگین به اون آسیب بزنین، شما اول آسیب می بینین، پس باید حمله تون رو متوقف کنین.

روند کنسل کردن ضربات سنگین Feint اسمشه. واسه پیاده کردن این ساختار، باید درست در شروع اجرای انیمیشن حمله، کلید B کنسول اکس باکس وان و یا O کنسول پلی استیشن ۴ رو واسه یه مدت نگه دارین. پیاده کردن Feint اصلا و ابدا ساده نیس، پس باید با تمرین، تجربه کافی رو به دست بیارین.

اما پس از Feint، اگه که حریف در حال اجرای انیمیشن ضربه اش بود، این فرصت رو دارین که ضربه اونو بلاک یا Parry کنین. هم اینکه می تونین با Feint حریف رو گول بزنین! مثلا می تونین تو یه جهت ضربه سنگین بزنین، بعد اونو کنسل کرده و در جهت دیگری ضربه سبک وارد کنین!

پس از این که با مکانیزمای کلی آشنا شدید، روی هیرو خاصی تمرکز کنین. حرکات مخصوص اونو یاد بگیرین و از اونا در مبارزات بهره ببرین. لازمه پیروزی در فور آنر فقط و فقط تمرینه. پس تا می تونین بازی کنین تا بهتر و قوی تر شید.

مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *