دانلود پایان نامه ارشد عوامل موثر در اثربخشی تبلیغات پیامکی(sms)، بر مشتریان محصول گردشگری

روسو (2010) انواع آنلاین رو به توضیح زیر میگه:

  1. سیار (Floating Ad) : تبلیغی که در صفحه مامیتور بیننده حرکت می کنه و یا بر فراز محتویات می چرخد.
  2. گسترش یابنده ( Expanded Ad) : تبلیغی که اندازه اون تغییر می کنه و بعضی وقتا جانشین محتویات صفحه می شه.
  3. با ادب ( Polite Ad) : روش ای از که یک تبلیغ که یک تبلیغ بزرگ در قطعات کوچیک دانلود  می شه تا باعث مزاحمت واسه ببینده نشه.
  4. ترفندی ( Trick banner) : بنری که مثل یک دیالوگ باکسه . یک پیام اشتباه رو همراه با یک پیام نمایش میده و بیننده با کلیک روی اون به صفحه مورد نظر هدایت می شه.
  5. تبلیغ پس زمینه ای ( Wallpaper Ad) : تبلیغی که پس زمینه صفحه در حال مشاهده رو تغییر میده.
  6. تبلیغ روی صفحه ( Pop – up ) : یک پنجره جدید در جلوی پنجره جاری باز می شه و یک تبلیغ یا یک صفحه کامل رو نشون میده .
  7. تبلیغ ویدیوئی (Video Ad) : مثل تبلیغ بنره با این استثنا که به جای یک تصویر ایستا یا پویا یک کلیپ واقعی رو نشون میده.
  8. نقشه ای ( Map Ad) : متن/ گرافیکی که روی نقشه الکترونیکی مثل گوگل مپ ظاهر می شه.
  9. موبایلی ( Mpbile Ad) : یک پیامک متنی یا چند رسانه ای که به گوشی موبایل فرستاده می شه.

2-2-4.  طبقه بندی موبایلی

پارک و همکارانش ( 2008 )  موبایلی  رو طبق چار عامل دسته بندی کردن:  نوع  ارتباطات، نوع ارائه، هدف کار و کاسبی، نوع پیام  .که اینا در جدول زیر خلاصه شده :

جدول شماره 2-2 : طبقه بندی موبایلی

نوع ارتباطات نوع ارائه هدف کسب وکار نوع پیام
تهاجمی(Push) پیام (اس ام اس،

ای ام اس، ام ام اس1)

  مطلق
کششی (Pull) بنر موبایلی کپن ، ترفیع ضمیمه
 

تعاملی

 زنگ تلفن

برنامه های کاربردی

(عکس روی صفحه ،بازی موبایلی)

 

انتقال اطلاعات تصویر سازی برند

 

شبیه  با  اینترنتی،   موبایلی  هم انواع کششی و تهاجمی داره، یکی شبیه با ایمیلی

و دیگری شبیه با  وبیه. زمانیکه مشتری از یک وسیله  موبایل( سیار)  واسه جستجو در صفحات اینترنت استفاده می کنه، اثر یک ، مثل به برنر وبی 2ه .ضمنا، اگه مشتری پیام متنی یا پیامای ترفیعی چند رسانه ای در وسیله موبایلش دریافت کنه،مثل یک ایمیلیه. پیام دادن ، بیشتر عادی  است که به عنوان یک روش رفت و امد در شبکه های موبایلی بکار رود.پیامای تبلیغاتی می تونه طبق تکنولوژی استفاده شده واسه انتقال ، به دو دسته تقسیم شه : پیام هایمتنی( اس ام اس)  و پیامای چند رسانه ای( ام ام اس). ام ام اس بیشتر یک ترکیبی از عکس، صدا و انیمیشنه در حالیکه اس ام اس تنها پیام متنیه. بدلیل ظرفیت محدود ارتباطات و بیان چندرسانه ای در وسایل موبایل، اس ام اس ، غالب ترین روش تا کنونه.گرچه ، انتظار میره که چندرسانه ای یا نوع تصویری متحرک، در آینده نزدیک ، محبوب تر شه.

پیامای  تبلیغاتی  طبق  هدف از  بازاریابی ، شامل محتواهای  متفاوتی  هستن .ترفیع و کپنا  واسه

 

1 SMS :simple messaging servis ;EMS :enhanced messaging  service ;MMS:multimedia message.

 

افزایش سریع  فروش  بکار می رن، در حالیکه تبلیغاتی وجود دارن که واسه ساختن تصویر برند و وفاداریه. طبق نوع  پیام، موبایلی به دو نوع مطلق و ضمیمه ای تقسیم می شه. همونطور که  ما  در مورد    ایمیلی می بینیم ، مخاطب ، یک پیام  ایمیلی که مشکوکه به اینکه اسپم  باشه رو حتی  باز  نمی کنه. پس ، بعضی خدمات  ایمیلی،   رو  در انتهای پیام  ایمیلی خود قرار می دن تا شانس در خطر مخاطب  قرار گرفتن اونو  افزایش دهند، که به  اینطور   ، ضمیمه ای می گن .به طور  شبیه، بنرهای وبی موبایلی در ضمیمه ای دسته بندی می شن .ضمنا،  سعی واسه  تبلیغ  از راه انواع  مختلف  رسانه  مثل،  ترکیبی  از  مجله  و  موبایل،  وب و موبایل،  هست  تا  اثر  یک رو  به  بیشترین حد  برسونه  Park, shenoy and Salvendy, 2008  ) ).

 

2-2-5. پیامکی

پیامک ، موفق ترین سرویس کاربردی موبایله ) Dickinger et al.,2005;Wei and  Lo,2006) چیزی مثل به معروفیت ایمیل در اینترنت.مثلا، یک بیلیون (تریلیارد) پیام در چین در هر روز فرستاده می شه.در سنگاپور،رهبر دیگر دنیا در استفاده از پیامک، میانگین پیامکایی که هر کاربر در هر ماه می فرستد 200 پیامه (IDA,2007 cited in Wei et al  ). تکنولوژی پیامک ، امکان ارسال یک تبلیغ در یک پیام به همراه امکان  فرستادن پیام به چندین گیرنده رو میده.حجم بالای کاربرد پیامک باعث انتظار بالایی نسبت به رشد پیامکی در سراسر دنیا می شه ( .(Wei et al , 2010 مخارج کلی پیامکی در آمریکا در سال 2006 ، حدود یک تریلیارد دلار امریکا بود،احتمال میره که در سال 2011، 15 تریلیارد دلار هستش، با ثبت یک افزایش 15 برابری در عرض 5 سال (Steel and  Vranica,2007).

سرویس پیام کوتاه (SMS)   اولین بار در سال 1990 در اروپا به دنیا اومد و در سال 1998 به بلوغ و محبوبیت عمومی رسید. زیر ساختای فنی ارسال پیام کوتاه در ایران با تاخیر زیاد ، در آخرای سال (1381)ابتدا سال 2003 میلادی) در شرکت مخابرات راه اندازی شد و پس از اون با شتابی در حال افزایش رشد و گسترش پیدا. طبق آمار شرکت ارتباطات سیار، هر روز به طور متوسط 9 میلیون پیامک در ایران ارسال می شه که این حجم در حال افزایش، نشون دهنده محبوبیت اون در ایرانه که این آمار در روزها و مناسبتای خاص به میزان زیادی زیاد می شه. مثلا، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از افزایش 74 درصدی ارسال پیامک در پنج روز اول سال 91 در مقایسه با نوروز سال 90 خبر داد و اعلام کرد که در این بازه  زمانی بالغ بر 2 میلیارد و 834 میلیون و 528 هزار و  748پیامک از طرف مشترکان اپراتورهای گوشی موبایل ارسال شده که این رقم در مقایسه با پنج روز اول پارسال بالغ بر 74 درصد رشد رو نشون میده و نسبت به مدت شبیه در سال 1389 نشون دهنده رشد 192 درصدیه .محبوبیت پیامک و ضمنا ضریب نفوذ 73 درصدی گوشی موبایل در ایران، بیان کننده توان پنهون این رسانه در بازرگانی در کشور ماست.

پیامک به کاربران گوشی موبایل این امکان رو میده که پیامای متنی تا 160 کاراکتر رو از همدیگه دریافت و ارسال کنن. نقطه ضعف اصلی پیامک ، فرمت مخصوص متن 160 کاراکتری اشه در حالیکه پیامهای ام ام اس 1 می تونه شامل عکس یا ویدئو کلیپ باشه(2006 .(Merisavo et al ,

پیامک یک وسیله جدید موثر در ارتباطات بازاریابی فراهم کرده ، که هم به تنهایی و هم به شکل تعاملی کامل شده با تلویزیون ، عکس چاپی و پوستری به کار میره (.(Rettie,Grandcolas,Deakins, 2005

تبلیغاتی طبق مکانی که کاربر در اون قرار گرفته ، بکار رود و پس بهترین پیام واسه اون ارسال خواهد

شد.(Brawise P& Strong, 2002)

گذشته از ، پیامک می تونه وسیله قدرتمندی واسه انجام یک اندازه گیری باشه چون اطلاعات رو به سرعت جمع آوری می کنه ، از آنجاییکه سرعت میانگین، جواب دهی اون ( 3,3) روز  از دیگر طرق اندازه گیری ، بهتره Balabanis, George; Mitchell, Vincent-Wayne; Heinonen Mavrovouniotis, sarah,) 2007 ( .

از نظر تاریخی،یک تکنولوژی ارتباطات که به طور کامل درگیر یک پلتفرم رسانه واسه منتشر کردن اطلاعات و سرگرمیه، وارد یک فرآیند تجاری سازی می شه.سیر تکاملی رادیو، تلویزیون و اینترنت نشون میده که معرفی مدل تجاری حمایت پولی نفر سوم( مثلا تبلیغ کنندگان) در رشد شون لازم بوده. تجاری سازی گوشی موبایل در حال حرکت و وقوعه. در آمریکا، مخارجی که در موبایلی صرف می شه به  871 میلیون  دلار  در  سال   2006 رسید  (Wei,Xiaoming and Pan, 2010).

 

بازاریابان مشتاقند که ویژگیای شخصی ، تعاملی و حضور در همه جا و همه وقت گوشی موبایل رو جستجو کرده تا اثر بخشی کمپینای تبلیغاتیشان رو بالاتر از کاربرد کانالهای رسانه ای سنتی افزایش دهند. Cuneo,2006 cited in Wei et al,p  33 ) ( .تبلیغ کنندگانی که نام بزرگی دارن مثل پروکتر ان گمبل،کوکاکولا، مایکروسافت و مک دونالد ،از پیشگامان در کامل سازی گوشی موبایل در کمپینای بازاریابی شون هستن 33) (Wei,Xiaoming and 2010,p. یک تحقیق در مورد کاربران امریکایی گوشی موبایل ، نشون داد که39% از اونا، که در کل 104,میلیون نفر می شه، دیدن یک پیام تبلیغاتی روی صفحه تلفن همراهشان رو به یاد می آورند (33  (He,2009 cited in Wei et al,2010,p پس، سوال این نیس که باید  تلفن  همراه رو به عنوان یک رسانه تبلیغاتی ، تجاری کنیم، بلکه سوال اینست که چیجوری میشه این کار رو انجام داد.یک دریچه ای از فرصت واسه پیامکی هست که با

 

1 MMS

 

 

 

اینترنتی فرق داشته باشه تا به عنوان نوع دیگری از اسپم ( پیامای ناخواسته) در گوشی موبایل، تکامل نیابد  .(Wei,Xiaoming and Pan, 2010 )

 

از زمانیکه اولین موبایلی به شکل پیام متنی در فنلاند در سال 1997 ظهور پیدا، موبایلی متنی تقریباً در همه جای اروپا و آسیا ظهور پیدا.گزارشات صنعتی نشون میده که حدود نیمه دوم  (2005) مطرح کردن که کاربران گوشی موبایل در اروپا ، پیامکی دریافت می کنن. سالتن و روهم 1 تلفنای همراه به بازاریابان اجازه میده که پیامای تبلیغاتی شخصی شده به مشترکین ارسال کنن. ضمنا، پیامکی شامل مخصوص جای خاصی می شه که معنیش اینه که کاربران می تونن تبلیغاتی همراه با ارائه تخفیفاتی از مغازها و رستوانها در یک محدوده خاص ، دریافت کنن .(Wei,Xiaoming and pan,2010 (.

 

از دیدگاه ارتباطات، پیامکی، ارتباطات انبوه یک به چندین) مثلا یک پیام شبیه به مشترکان زیادی از راه اپراتورهای شبکه ای منتشر می شه ( و ارتباطات بین شخصی سر به سر( مثلا پیام بین دو مشترک فرستاده و دریافت می شه )  رو با هم آمیخته.از اینرو، پیامکی بواسطه در بر داشتن فرصتای بازاریابی ویروسی نفر به نفر،وسیع تر از انبوه سنتیه (Wei,Xiaoming and Pan,2010) علاوه بر تحویل خدمات به موقع و در جای خاص به کاربران، .تکنولوژیای پیام متنی ضمنا اثر پیامای تبلیغاتی و هم یهویی بودنش رو بهبود بخشیده.(Ancker and D’Incau,2002 cited in Wei et al,2010,p   33)

پس ، ویژگیای پیامکی شامل حضور در همه جا و  همه وقت ، هدف گذاری دقیق  به کمک

تکنولوژی جای پایه، تعاملی بودن، مقرون به صرفه بودن، و راه و روش نتیجه محور ( مثلا کمپینای

الکترونیک می تونن اعتبار خود رو دوباره بدست آورنده .(Wei et al, 2010 ) از دیدگاه بازاریابی، پیامکی راه حل کششی و تهاجمی 2 رو شامل می شه )  (Barnes, 2002، که این یکی دیگر از فرق  های اصلی بین پیامکی و شکلای سنتی است.در حالیکه، از راه پیامک باعث بروز موضوعات جدیدی مثل گرفتن موافقت قبلی،اجازه گرفتن، و نگرانیایی که در مورد حریم شخصیه ، شده.(Bamba and Barnes, 2007 )

 

 

 

 

1 Sultan & Rohm  
   

 

پیامکی یک رسانه تعاملی اثربخشه که اثر بازاریابی تلفنی، دیجیتال بودن ایمیل،و محلی بودن تجارت سیار رو ترکیب می کنه. هدف گذاری دقیق اون ، پیامکی رو تقریباً مناسب واسه حساس به جا و زمان ، ساختهه)   .(Rettie et al, 2005پذیرش کلی پیامکی 44 درصد بود که به طور قابل توجه ای بالاتر از پذیرش بازاریابی تلفنیه ) Stone & Rettie  Cited in

Wyman, 1992 (. این نگاه مثبت تر می تونه به دلیل نو بودن این رسانه یا یک بعد ذاتی پیامکی باشه. محققان مطرح کرده ان که  دومین  دلیل درسته، این رسانه نسبت به بازاریابی تلفنی سنتی ، کمتر سرزده و ناخواندهه چون مخاطب می تونه زمان خوندن پیام رو انتخاب کنه و وقتی پیام رو خواند برخلاف تلفن که موجب احضار مخاطب می شه ، موجب احضار یک جواب شرطی می شه.بیشتر از این، برخلاف ایمیل مستقیم عادی، پیامای متنی روی گوشی موبایل بعبارتی  در ” زمانهای مرده” در دسترسه مثل زمان سفر، زمانیکه مخاطب بدنبال سرگرمیه ) .(Rettie et al,2005

پیشرفت تجارت الکترونیک سیار اینترنت پایه ،کنه بوده ولی کاربردهای تجاری واسه پیامای متنی، به سرعت پیشرفت پیدا کرده.گرچه پیامکی دقیقاً یک شکلی از بازاریابی از راه دوره، ویژگیهای مشترکی با بازارایابی ایمیلی و تجارت سیار داره.دریافت کنندگان، عموماً می تونن یک تعداد محدودی از پیامها رو نگه دارن.برخلاف ایمیل، پیامها معمولاً یک خط عنوان که بشه بی بازکردن پیام، آنراخواند، ندارن.بازاریابی مستقیم، شامل ایمیلای مستقیم، با جواب مستقیم، بازاریابی از راه دور و بازاریابی دیجیتال ، بیشتر نخونده ، حساب می شن)   Rettie et al,2005 ( . نخونده می تونه اثر منفی بر نگرشای مشتری و ادارک اون از برند داشته باشه) Yeshin T,1998 cited in Rettie et al ( .

پیامک ویژگیهای مشترکی هم با بازارایابی تلفنی و هم با بازاریابی ایمیلی داره) Leiderman, R. Rettie  et al) . لدرمن بازاریابی تلفنی رو به عنوان ” هر فعالیت قابل اندازه گیری ، که از تلفن واسه پیدا کردن، گرفتن و نگهداری و پیشرفت یک مشتری استفاده می کنه.” تعریف کرده.بازاریابی تلفنی امتیاز ، تماس، قانع کردن و تعاملی بودن رو داره و ضعف اصلی اون هزینه و نخونده بودن اینه که پذیرش مشتری رو کاهش می دهدStone, B.1996 ) ). تحقیقات مطرح می کنه که سطح ابتدایی پذیرش نسبت به بازاریابی تلفنی فعالانه، ممکنه به کمی، 13 درصد باشه  Stone, B. and  Wyman, J. 1992)  (. گر چه پیامکی که به وسیله  تلفن دریافت می شه، از آنجاییکه  به دلیل کامپیوتره، هزینه و نخونده بودنش کاهش یافته، درحالیکه بعضی از مزیتای بازاریابی ایمیلی رو هم داره .مزیتای بازاریابی ایمیلی شامل هزینه پایین و پردازش دیجیتالیه)  Peppers, D. and Rogers, M. 2000; Jackson, A. and DeCormier, R. 1999 (. ضعف اصلی اون ازدیاد پیامای تجاری، که معروفیت بازاریابی ایمیلی رو لکه دار کرده، و بر میزان جواب اثر میذاره) .(Windham, L 2000  پیامای تجاری گوشی موبایل تقریباً پیشرفت نیافتهه، ولی بازم پیامای متنی تجاری که با حیله دریافت کننده رو مجبور به فرستادن پیامای بیشتری می کنن، موجب نگرانی مشتریانه )  Rettie et al,2005 (

 

علاوه بر اثر بازاریابی تلفنی و خودکار بودن ایمیل، پیامکی از مزیتایی بهره منده که مخصوص تجارت سیاره. راسک و دولاکیا این رو اینطور تشریح کرده ان ” بهترین فروشنده شما در جیب بهترین مشتری شما”، مشتری در هر لحظه ای و در هر مکانی در دسترسه (Rask, M. and Dholakia, N. 2001). مثل دیگر بازاریابیای مستقیم، پیامک می تونه شخصی سازی شده و برابر با نیاز مشتری شه، ضمنا، هدف گیری می تونه طبق جا و زمان باشه، طوریکه به مشتری در نقطه عمل ، برسه) A. 2001 Wunker, S. and Hughes, (. پیامکی شامل یک عنصر ویروسیه چون گیرنده می تونه پیام رو به دوستانش ، فوروارد کنه.نقطه ضعف اصلی اون ، فرمت متنی 160 کاراکتریه ولی پیامای چند رسانه ای می تونه شامل تصویر و کلیپ ویدئویی باشه) Rettie et al ,2005 (.

پیشگامان پیامکی ، در اول از اون به عنوان یک شکلی از پشیمون استفاده می کردن و با پاسخای مشتریان ، حیرت زده شدن. می تونه از یک شعار برند راحت ( مثل آگاهی در مورد تحقیقات گله های فوتبال)  تا پیشنهادات خاص و ترفیعات ، جور واجور باشه)  .( Rettie et al,2005 تحقیقات مطرح می کنه که اثر برندینگ هست) Lawson R,2002 ). ولی مثل دیگر بازاریابیای مستقیم، پیامکی زمانی بیشترین اثر رو  داره که دعوت به جواب کرده و شامل یک تشویق کننده باشه.

براویس و استرانگ یک آزمایش پیام متنی تشویق کننده پایه در بریتانیا رو گزارش کرده ان.مخاطبان که یک دستمزد 5 پوندی واسه شرکت در آزمایش دریافت کرده بودن و 05/0 پوند واسه هر پیام دریافت می کردن، حدود 100 پیام رو در طول دوره آزمایشی 6 هفته ای دریافت کردن.تقریباً تموم مخاطبان، راضی یا خیلی راضی بودن.اکثراً 81)  درصد(  تموم پیاما رو خوندن، 63  درصد جواب دادن یا اقدام کردن و 17 درصد کمه کم یک پیام رو فوروارد کردن)  C. 2002  ( Barwise, P. and Strong,.

اندرسون و نیلسون (2001 ) 1 دریافتند که یک کمپین بر باخبر شدن از برند و قصد خرید، اثر مثبت داره، گرچه هیچ  تاثیری  بر نگاه  نسبت  به  برند ، نداره Maneesoonthorn, C. and Forthin, D., 2006 ) ) .

انپاکت( 2002 )  دریافت که پیامک می تونه یک وسیله عالی واسه منتقل کردن ارزش برند باشه : پیامک ،  %50  از تلویزیون  و 130% از رادیو در ساختن آگاهی نسبت به برند ، موفق تره  , 2002)   Enpocket

.(cited in Maneesoonthorn, C. and Forthin, D.,2006  او ضمنا دریافت که در 94% از موارد، مخاطبان پیام رو می خونن و در  23%  از موارد، اونا پیام بازاریابی رو به یک دوست نشون می دن یا براش ارسال می کنن.

 

1 Anderson & Nilsson

 

 

 

علارغم کاربرد گسترده از پیامک ، نتایج ابتدایی از موبایلی تقریباً ناامید کننده به نظر میاد.مثلا ، در سال 2003 تنها 2% از مصرف کنندگان اروپایی اعلام کردن که چیزی رو پس موبایلی پیامک پایه ، خریداری کرده ان ) A.T. Kearney & Cambridge University 2003 (.

گرچه یک مطالعه گذشته نشون می ده که بسته به بخش 2 مشتری، موبایلی پیامک پایه ، می تونه فروش خدمات موبایلی ( مثلا ، اطلاعات ورزشی و خبری، زنگ موبایل و تصاویر گرافیکی ) رو تا  42% زیاد کنه.یعنی ، موبایلی مثل اینکه که واسه مشتریان مختلف و خدمات و اجناس مختلف ، متفاوت بکنه  (Merisavo et al.2006, , C. And Forthin, D.,2006  ).

 

 

2-2-6.  جواب به پیامکی

طبق تحقیق رن او و همکارانش ، پاسخای رفتاری به عنوان متغیر وابسته، بر مبنای چندین سنجه متکیه.اول ، از جواب دهندگان پرسیده می شه که بیشترین تعداد پیامک تبلیغاتی که اونا روی تلفن همراهشان می تونن تحمل کنن رو تعیین کنن.یک اندازه شش نقطه ای بکار رفته که بین رنج “0”  واسه گزینه ” کمتر از یک تبلیغ در هفته ” تا “6” واسه ” بیشتر از 5 تبلیغ در یک هفته” . ضمنا، از اونا پرسیده می شه که اونا پیامکی رو زمانیکه در یک جای خاص مثل مرکز خرید هستن قبول می کنن که روی یک اندازه نقطه ای 5-1 ، که “1” به معنی  ” شک نداشته باشین نه” و “5” به معنی ” شک نداشته باشین بله” است ، جواب می دن. است، جواب می دن.روی همین اندازه از جواب دهندگان در مورد احتمال اینکه یک پیام  تبلیغاتی رو واسه خونواده یا دوستانشان بفرستند، پرسیده شد.در آخر ، تمایلشان به خرید اجناس یا خدماتی که از راه پیامک، تبلیغ شدن، روی اندازه لیکرت اندازه گیری شد “1” واسه “شک نداشته باشین نه” و “5 ” واسه “شک نداشته باشین بله” .(Ran Wei et al. 2010, p 36)

در مطالعه دیگری ، سه نوع جواب به پیامکی در نظر گرفته می شه که این پاسخها عبارتند از :  تمایل به دریافت پیامک ، خوندن یا حذف کردن تبلیغ و تمایل به خرید( قبول پیشنهاد) (  . H., Rios, R. & Enezi, S.,2012 Riquelme, ).

در تحقیق دیگری جواب ، به واکنش مشتریان به پیامکی فرستاده شده ، درنظر گرفته شده.این معنیش اینه که مشتریان اقدامی مثل باز کردن پیام و خوندن محتوای اون، یا فرستادن پیامی دیگر واسه تائید مشارکتشان، یا ندیده گرفتن اون و دور انداختن اون وقتی که فرستاده می شه، رو انجام می دن .(Rittippant N et al, 2009)

 

 

2 Segment
     

 

 

در تحقیقی که  به وسیله اسکارل و همکارانش  انجام شد ، یک مدل از پیامکی موفق ارائه شد که در این مدل ، سنجهای موفقیت پیامکی ( یا همون جواب مطلوبی که مصرف کننده به پیامکی میده)  به سه دسته  تقسیم  شده  : توجه مصرف کننده، تمایل مصرف کننده و رفتار مصرف کننده .(Scharl et al. 2005,p 167)

کارشناسان به اتفاق آراء اعلام کردن که بیشتر دریافت کنندگان ، پیام رو می خونن.پس ، الزامیه که به این توجه مصرف کننده نفوذ کرده تا رفتارش رو تحت اثر بذاریم.مصاحبه کنندگان مطرح کردن که ، از آنجاییکه  اثر پیامها به سرعت پنهون می شه، پیامها معمولاً دریافت کنندگان رو  تشویق می کنن که در همون لحظه ، عمل کنن ( .(Scharl et al. 2005

یک سنجه لازم ، توجه.جلب توجه، که بیشتر بعد از یادآوری اندازه گیری می شه، یک پیش شرط واسه تحت اثر قرار دادن رفتار مصرف کنندهه.در مقایسه با دیگر رسانه ها ، میزان یادآوری واسه موبایلی ، بالاست.(Windwire. 2000,cited in Scharl et al. 2005) اثر ویروسی اثر پیامای متنی جذاب و توجه مصرف کننده رو چند برابر می سازه (Scharl et al. 2005 Godin S.  , 200). دریافت کنندگان از راه ارسال دوباره پیاما به دوستانشان، اثر قوی همتایان رو ایجاد می کنن.هانگ و همکارانش دریافتند که اثر همتایان، اثرات خارجی رو تحت شعاع قرار میده ( Hung et al.2003). گرچه ، پیش بینی موفقیت اثر ویروسی مشکله، چون بستگی به روندهای غیر قابل پیش بینی مصرف کنندگان و پویاییای گروهی داره ( Godin S.2001, cited in Scharl et al. 200).

عوامل موثر در اثر  پیامکی

مطلب مشابه :  دانلود پایان نامه ارشد اجرای حکم- اعاده ی عملیات اجرائی