مراکز تجاری در مرکز محله شهر

با رشد و تغییر صنعت ، گونه های مختلفی از مراکز خرید ظهور یافتند که برخی نیز ترکیبی از چند گروه مختلف می باشند . تفاوت چشم گیری که بعد از جنگ جهانی دوم بین اشکال مختلف فروش در مراکز شهری موجود و زمین های سبز پیرامون آنها به وجود آمد ، تمایز قابل توجهی بین زمین های خارج از شهر و مرکز شهر بنیان نهاد . علاوه بر تفاوت های فرعی ، اکنون تفاوت محتوایی در مراکزی که در این دو حوزه ( مرکز و خارج از شهر ) گسترش یافته اند ؛ به چشم می خورد . برای مثال در آمریکا و اروپا فروشگاه های لوازم ماشین ، لوازم برقی و مبلمان به طور گسترده از مراکز شهری دور شده و بوتیک های لباس و عرصه مد ، جای آن را گرفته اند ( Maitland , 1990:11 ) . به طور کلی مراکز خرید از نظر حوزه نفوذ و میزان جمعیت به چهار دسته اصلی طبقه بندی می شوند :

1-مراکز محلی : مراکز محلی و یا همسایگی که جواب گوی جمعیتی بیش از 10000نفر است .

2-مجتمع فروشگاهی ناحیه ای : مراکز ناحیه ای یا عام که جواب گوی جمعیتی بیش از 40000نفر است .

3-مراکز منطقه ای : مراکز منطقه ای یا اصلی که جواب گوی جمعیتی بیش از 100000نفر است .

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع ارشد معماری : طراحی مجتمع تجاریتفریحی با رویکرد طبیعت گرایی با تاکید بر سازواره های طبیعی

4-مراکز فرامنطقه ای : مراکز فرامنطقه ای یا بین المللی که جواب گوی جامعه توریستی است .

مراکز محلی ، به عرضه کالاهای روزمره پرداخته و فروشگاه های اصلی آنها سوپرمارکت ها می باشند . این در حالی است که مراکز ناحیه ای ، حد میانه گونه های ذکر شده بوده که ترکیبی از کالاهای با ماندگاری زیاد مانند پوشاک و با ماندگاری کم مانند مواد غذایی را ارائه می دهد . این مراکز شامل هایپرمارکت های کوچک ،    مغازه های مختلف و فروشگاه های حراجی و ارزان قیمت است ( Maitland , 1990:11) . مراکز منطقه ای و فرامنطقه ای ، دارای حداقل 1 و حداکثر 5 فروشگاه زنجیره ای بزرگ و بسیار جذاب می باشند که طیف وسیعی از امکانات و کالاهای با ماندگاری زیاد در آنها ارائه می شود .

2-8-1-مراکز تجاری در مرکز محله شهر

این مراکز واحدهای معدود کوچکی برای استفاده محله های مسکونی هستند که عمدتاً تامین کننده کالاهای روزانه می باشند . در این مراکز ، مشتریان حق انتخاب بیشتری داشته و قیمت اجناس ، ارزان تر است . استاندارد کیفی محصولات ، متوسط تا نامرغوب بوده و امروزه کاهش چشم گیری در تعداد این گونه فروشگاه ها دیده می شود . دامنه شعاع عملکرد آنها از 1860 تا 9300 متر مربع و معمولاً شامل یک سوپرمارکت ، داروخانه ، فروشگاه های پوشاک و فروشگاه های خدماتی می باشند .

این مراکز در محدوده تجاری کوچکی طراحی می شوند و توانایی رقابت با مراکز بزرگ تجاری را ندارند (1 : mun , 1983 ) .