پایان نامه تدوین استراتژی بهینه بازاریابی در بازاریابی الکترونیک

عوامل موفقیت در بازاریابی الکترونیک

چهار عامل مهم در کسب موفقیت بازاریابی الکترونیک عبارت‌اند از:

1- سود رسانی به مشتری .

2- توانایی ارائه‌ی خدمات و اطلاعات مورد نیاز مشتری به صورت Online.

3- توانایی کنترل و هدایت وب سایت.

4- ایجادیکپارچگی میان فعالیت‌های بازاریابی الکترونیک با سایر

2-10- بازاریابی الکترونیکی در ایران

بازاریابی الکترونیکی در ایران غیرحرفه ای عمل می کند و هنوز به جایگاه واقعی اش دست نیافته است. برای حرفه ای شدن باید بازارشناسی الکترونیکی را کاملا درک کرد و معنای اصلی آن شناخت نظام بازار و استفاده از تمامی ابزارها، تکنیک ها و روش ها برای شناخت واقعیت های بازار است.

دنیا امروز در امر بازاریابی به نکات ساده بیشتر توجه می کند، در حالی که در کشور ما مسائل را بیشتر پیچیده کرده و به علم ساده سازی مشکلات توجهی نمی شود. رقابت آینده در کالا نیست، بلکه در خدمت است و باید نکاتی چون خدمات قبل از فروش، خدمات در جریان فروش و خدمات بعد از فروش را مورد توجه قرار داد.تحول سه رکن دارد که شامل تحول مبتنی بر سادگی و رقابت، تحول مبتنی بر ضعف و درماندگی و گرفتاری و تحول ناشی از اضطرار است.استفاده از همه تکنیک ها برای حفظ مشتری، حفظ ارتباط و دائم با مشتری، بودن در بازار، دادن خدمات ویژه به مشتریان کلیدی و نوآوری ایده های جدید بازارداری را امکانپذیر می سازد. برای رقابت با انسان های حرفه ای تنها راه حضور در بازار حرفه ای شدن است، در شرکت های حرفه ای و رقابتی هرگونه شکایت و مرجوعی نقطه عطفی برای پیش بردن فعالیت ها است. اقتصاد دولتی مدیریت منابع را زایل کرد، اگر امروز در جامعه شاهد بروز مشکلاتی هستیم، نتیجه بی توجهی به واقعیت های اقتصاد و مدیریت های غیرحرفه ای است. فروش بیشتر به مشتریان فعلی، جذب و جلب مشتریان رقیب، جذب و جلب مشتریان بالقوه، بازگرداندن مشتریان از دست رفته به بازار، ایجاد خوشنامی برای سازمان و اهمیت به تبلیغات دهان به دهان و ایجاد وفاداری در پرسنل و کارکنان و همکاران نسبت به خود را شش عامل موثر در بازاریابی دانست.

2-11- بازاریابی اینترنتی ،راهکاری موثر برای افزایش سود

استراتژی‌های بازاریابی برای رونق کار تجاری شما طراحی شده است. همه رشد و پیشرفت را دوست دارند و در این مسیر به سختی کار می‌کنند. همه ما در بازار برای انجام کار و کسب پول حضور داریم. چه کسی نمی‌خواهد سود ببرد؟

کاملاً واضح است که هیچ‌کس نمی‌خواهد به هیچ وجه در تجارت متحمل ضرر شود. در مقاله حاضر، رشد و پیشرفت در تجارت،‌ در اولویت قرار دارد. در رابطه با بازاریابی،‌ تکنولوژی بسیار پیشرفته شده است. هر روزه دستاوردهای جدیدتری در این زمینه دیده می‌شود. در واقع، تکنولوژی به بازاریابی اینترنتی جانی تازه بخشیده است. بازاریابی اینترنتی مربوط به تبلیغات و فروش محصولات و خدمات شما در وب می‌شود. در زمینه تجارت، وب به یک بازار وسیع تبدیل شده است. همه شرکت‌ها می‌خواهند قسمتی از این استراتژی بازاریابی اینترنتی باشند. در واقع ستون تجارت‌های آنلاین روی پایه بازاریابی اینترنتی استوار است. چون شما در بازاریابی اینترنتی به نتایج سریعتری خواهید رسید. آنچه باید انجام دهید این است که از استراتژی‌ بازاریابی اینترنتی برای شرکت در بازار رقابتی تجارت استفاده کنید. این تنها مزیت استفاده و بکاربردن استراتژی بازاریابی اینترنتی مؤثر نیست بلکه از این طریق می‌توانید سودهای هنگفتی از تجارتتان کسب کنید .(Ranchhod,2000)

مطلب مشابه :  تحقیق (پایان نامه) : رابطه خودکارآمدی،اهمال کاری و اضطراب امتحان با پیشرفت تحصیلی

همه به این نکته آگاهند که بکار بردن استراتژی بازاریابی مناسب در زمان مناسب می‌تواند کار تجاری را به اوج برساند. بطور کلی، استراتژی بازاریابی اینترنتی مؤثر می‌تواند طولانی مدت یا کوتاه مدت باشد. هدف اصلی این استراتژی‌ها این است که به نتایج مفیدی برسد. استراتژی‌های بازاریابی اینترنتی کوتاه مدت به منظور خرید فضاهای تبلیغاتی روی موتورهای جستجوگر، برنامه‌ریزی می‌شود،‌ استراتژی‌های کوتاه مدت، نتایج‌گذرایی دارند با این وجود، همین نتایج زودگذر می‌تواند تأثیر بسزایی روی کل برنامه فروش و بازاریابی داشته باشد .(Kotzab,2005)

از سویی دیگر، استراتژی بازاریابی اینترنتی بلند مدت شامل ایجاد محتوای گویا، طراحی جذاب برای وب سایت و لینک مربوط به صفحات شما در مکان‌های مختلف وب می‌باشد. محتوی یکی از مهم‌ترین مطالب بازاریابی اینترنتی است. باید مراقب آنچه بیان می‌کنید و نحوه بیان مطلب باشید. باید محصولات و خدمات خود را به بهترین نحو ممکن توصیف کنید که مشتری متقاعد شود با شرکت شما رابطه تجاری برقرار کند. در کل، گفته می‌شود که کلمات قدرت بیان غیرممکن را هم دارند. پیشرفت تجارت و سودهای جانبی به نوع اطلاعاتی که در اختیار مشتری می‌گذارید، بستگی دارد.

جدای از محتوا، باید مراقب باشید که طراحی و تنظیم وب سایتتان هم جذاب باشد. اگر مشتری‌ها از طراحی کلی سایت راضی نباشند، ممکن است دیگر به سایت شما سر نزنند. لازم است که ترکیب رنگ‌ها جذاب و شیک باشد. در کنار طراحی، باید به قابل دسترس بودن لینک‌های مربوط به وب‌سایتتان دقت کنید. صحت هدایت لینک‌ها به صفحه مورد نظرتان را هم کنترل کنید. در نهایت،‌ استراتژی‌های بازاریابی اینترنتی مؤثر آماده است که شرکت متضرر شما را به شرکتی سودآور تبدیل کند .(Hart,2004)

2-12- استراتژی ها

در صورتی که یک سازمان و یا شرکت در برنامه های توسعه خود قصد سیطره بر بازارهای جهانی و یا لااقل بخشی از آن را دارد بایستی در این بازار حضور یابد چون اولاً این شرکت نمی تواند در تمام دنیا شعبه داشته باشد و ثانیاً نمی تواند تبلیغات گسترده در سطح جهانی داشته باشد. راه اندازی شعبه های اقماری در کشورهای مختلف چالش های و مشکلات جنبی خاص خود را به همراه دارد و برقراری ارتباط نزدیک و آسان مشتریان به شعبه مرکزی سازمان در یک کشور خاص مشکلات و گرفتاریهای خود را به همراه خواهد داشت.با توجه به مسائل ذکر شده به جاست که سازمان های پویا و پیشرو اقدام به حضور در یک چنین بازار بدون مرز و گسترده ای کنند(آقا زاده, 1390). استفاده از یک روش و سیستم سنتی دیگر جوابگوی نیاز و انتظار مشتریان امروز در بازارهای جهانی نیست و لذا بایستی نسبت به گزینش راهکارهایی که مورد پذیرش و در دسترس افراد بیشتری می باشد اقدام کنیم. اگر خوب به دنیای اطراف خود نگاه کنیم بازارها و مشتریان زیادی را پیدا خواهیم کرد که در فواصل جغرافیایی مختلف پراکنده هستند. حضور دربازارهای الکترونیکی ضمن رفع و حذف فواصل مکانی این امکان را بوجود می آورد که با دقت و مدیریت متمرکز و برنامه ریزی تر شده به استقبال مشتریان و مقابله با رقبا برویم.حضور در بازار الکترونیکی امکان گزینش بخشی از بازار را برای فعالیت بیشتر و حرفه ای تر فراهم می کند گاهی وقتها لازم است که یک شرکت به جای تلاش برای تصرف کامل بازار در همه بخشها قسمتهایی از بازار را برای فعالیت خود برگزیند که تخصص و توانایی بیشتری در آن دارد و در نتیجه سود بیشتری را عایدش خواهد کرد. حضور در بازارهای الکترونیکی علاوه بر اینکه موجب از میان برداشته شدن مرزهای مکانی می شود به فروشندگان این امکان را می دهد تا مرزهای زمانی را نیز در راه ارائه خدمات به مشتریان بشکنند و به صورت شبانه روز بتوانند به مشتریان خود خدمات لازم را ارائه دهند. به اعتقاد کارشناسان رویکرد موثر به بازار رویکرد هدف دار است و همانطور که می دانید در بازاریابی هدف دار فروشندگان برای پرداکنده سازی فعالیت های بازاریابی خود برای عده بیشماری از خریداران تلاش و تمرکز خود را متوجه جلب مشتریان سود آور می کنند. با این توصیف می توان ادعا کرد که بازارهای الکترونیکی به دلیل گستردگی امکانات و انعطاف پذیری لازم به راحتی قابل تمرکز و برنامه ریزی بر روی بازارهای هدف هستند(موسوی& رضاییان, 1385).

مطلب مشابه :  پرسش مهر98-97 رئیس جمهور بهترین پاسخ به پرسش مهر 19

2-12-1- استراتژی های بازاریابی مبادله ای

متن کامل در سایت :

پایان نامه تدوین استراتژی بهینه بازاریابی در بازارهای الکترونیکی(مورد مطالعه : بازار های الکترونیکی کشور)

در این دسته از استراتژی ها، شرکت ها از اینترنت وفناوری اطلاعات به عنوان ابزاری برای کاهش هزینه ها یا بهبود کیفیت استفاده می کنند. بنابراین این شیوه بازاریابی استراتژی رهبری هزینه پورتر را پوشش می دهد.کانون توجه استراتژی های بازاریابی مبادله ای، مبادلات اقتصادی است که در آن فقط کالا و خدمت بین فروشنده و خریدار مبادله می شود و تبادل اطلاعاتی بین طرفین صورت نمی گیرد. بخش های درگیر در این مبادله یک بنگاه به عنوان عرضه کننده کالا و خدمت می باشد و درطرف دیگر کل خریداران در یک بازار قرار می گیرند، بدین صورت که بنگاه کالاها و خدمات تولیدی خود را به بازار ارائه می دهد و خریداران بدون برقراری تقریباً هیچ گونه تماس شخصی و به صورت پیوسته اقدام به تأمین نیازهای خود از بازار می نمایند. رابطه بین فروشنده و خریداری یک طرفه است به طوری که فروشنده نقش فعالی را در اینفرایند ایفا می کند و نقش خریدار و مشتری منفعلانه می باشد. براساس این استراتژی، بازاریابی در سطح عملیاتی شرکت و تحت عنوان وظیفه بازاریابی (مدیر فروش، مدیربازاریابی) به دنبال فروش بیشتر و جذب رضایت مشتریان می باشد. تمرکز اصلی بازاریابی برآمیخته بازاریابی شامل ؛محصول/ خدمت، قیمت، ترفیع و توزیع می باشد و بنگاه آمیخته خود را به گونه ای طراحی می نماید تا بتواند رهبری هزینه خود را در بازار حفظ نماید. مفروضات اصلی بازاریابی مبادله ای عبارتند از؛(2014 Hinz,)

  • قوانین بازاریابی ثابت،معین وتعریف شده هستند.
  • حجم مبادلات وفروش مهم است.
  • تعامل با مشتری بسیارپایین است.
  • تصمیمات بر آمیخته بازاریابی محصول تأکید دارند.
  • آگاهی ودانش مشتریان اندک است.
  • مشتریان به صورت یک بخش یاگروه درنظرگرفته می شوند (بازاریابی انبوه).

در حقیقت عامل مزیت رقابتی در شرکت هایی که ازاستراتژی بازاریابی مبادله ای استفاده می کنند هزینه محصول/خدمت می باشد. شرکت هایی که به دنبال رهبری در هزینه هستند سعی می نمایند تا با کاهش هزینه های تولید، سربار و غیره کالاهای خود را در مقایسه با رقبا با قیمت پایین تری به مشتریان عرضه نمایند و از این طریقرهبری بازار را به دست گیرند(2014 Pike & Page,).