دانلود پایان نامه ارشد: پیش بینی اشتیاق شغلی با توجه به رهبری اصیل و سرمایه های روانشناختی

ابعاد خودکارآمدی

کلا باورهای خودکارآمدی از دید سطح، قدرت  و عمومیت  با همدیگه فرق دارن:

  1. سطح: باورهای خودکارآمدی از دید سطح متفاوت می­باشن طوری که باورهای خودکارآمدی در یک بخش ممکنه در حد فعالیت­های راحت، متوسط و سخت باشن.بنابر این انتخاب فعالیت­ها باید بر اساس میزان و قدرت احساس خودکارآمدی افراد باشه. انتخاب نادرست یا فعالیت باعث تضعیف احساس خودکارآمدی می­شه. افراد در رویارویی با فعالیت­ها و تکالیف خیلی راحت، احساس کاذب خودکارآمدی و در روبرو شدن با فعالیت­ها و تکالیف خیلی سخت احساس نبود خودکارآمدی می کنن.
  2. قدرت: یکی دیگر از ابعاد خودکارآمدی، بعد نیرومندیه. باورهای خودکارآمدی ضعیف در اثر تجارب ناموفق به سهولت بی اعتبار می­گردند. اما افرادی که اعتماد بالایی نسبت به توانایی­های خود دارن در برابر مشکلات و سختی­ها هم موثری خود رو حفظ می کنن. پس، احساس خودکارآمدی هر چقدر نیرومندتر باشه ثبات و دووم اون بیشتر هستش، ضمنا رابطه بیشتری هم با رفتار پیدا می­کنه.
  3. عمومیت: افراد ممکنه در حد یک بخش یا تنها بخشی از اون بخش خود رو موثر بدونن. باورهای خودکارآمدی در این بعد، متأثر از عواملی مثل شباهت فعالیت­ها و بخش­ بروز اون­ها در رفتارهای شناختی و عاطفی، کیفیت شرایط و ویژگی­های افرادی که اون رفتار یا فعالیت به اونا مربوط می­شه، می­باشه(بندورا، 2000، به نقل از کدیور، 1390).

منابع خودکارآمدی

باورهای خودکارآمدی بیشترً بر اساس منابع اطلاعاتی پنج گانه به توضیح زیر شکل میگیره:

  1. برابری­های کارکرد: بندورا(1986) عقیده داره که انتظارات موثری در تجربیاتی که شخص در اونا مهارت داره، ریشه داره. تجارب موفق متمایلند که انتظارات سطح بالا بسازن در حالی که تجارب شکست تمایل به تولید انتظارات سطح پائین دارن. یه بار که انتظارات موثری قوی و بالا ساخته شد، به هر حال احتمال اینکه شکست­های موقتی اثر زیادی بر قضاوت فرد از توانایی­های خود داشته باشه اندکه. بر عکس، یک­بار که انتظارات موثری ضعیف و پائین ساخته شد، موفقیت­های بعضی وقتا در قضاوت افراد از توانایی­های خودشون خیلی مؤثر نیستن. به هرحال، انتظارات سطح پائین می­تواند به وسیله موفقیت­های زیاد و تکراری تغییر یابد. از راه اینجور سعی­هایی آخر سر افراد می­توانند بر مشکل­ترین مشکلات غالب آیند و مسلط شن (به نقل از عزیزی ­ابر قوئی، 1389).
مطلب مشابه :  -طراحی مجتمع تجاری-تفریحی با رویکرد طبیعت گرایی با تاکید بر سازواره های طبیعی

موثرترین و با نفوذترین منبع خودکارآمدی، دستاوردهای عملکرده. افراد در کارا و فعالیت­هایی که مشغول می­شن نتیجه اعمالشان رو تفسیر می­کنن و از این تفسیرها واسه گسترش باورها و عقاید درباره توانایی­شون واسه درگیر شدن در کارا و فعالیت­های بعدی استفاده می­کنن. معمولاً نتایجی که به عنوان نتایج موفق تفسیر می­شن، خودکارآمدی رو افزایش می دن و اون دسته که به عنوان نتایج ناموفق تفسیر می­شن اون رو کاهش می­دهند (پاجاریس[1]، 2002).

  1. تجربیات جانشینی: دومین منبع شکل­گیری خودکارآمدی، تجربیات جانشینیه که به وسیله عمل بقیه ایجاد می­شه، تأثیرات این منبع نسبت به برابری­های عملکردی ضعیف­تره. قسمتی از تجربه­های جانشینی به وسیله مقایسه­های اجتماعی با بقیه ساخته می­شه.مشاهده الگوهای شکست در صورتی که مشاهده­گر توانایی خود رو قابل مقایسه و مثل به الگو بدونه اثر منفی روی خودکارآمدی داره اگه مشاهده­گر توانایی خود رو بالاتر از الگو بدونه تأثیری منفی بر مشاهده­گر نخواهد داشت و ضمنا اگه فردی مشاهده کنه که افراد دیگر با وجود سعی نمی­گردند او در اون بخش هم تأثیرات مدل­سازی به طور ویژه­ای به این زمینه مربوط می­شه، به ویژه زمانی ­که شخص در مورد انجام کاری تجربه قبلی کمی داره. اگه مدل­ها راه­های بهتر انجام کارا رو به افراد آموزش دهند، با اینحال حتی افراد با تجربه و خودکارآمد، خودکارآمدی­شون رو در سطح بالایی افزایش می­دهند. تجربه جانشینی زمانی قدرتمنده که ناظران شباهت­هایی رو در بعضی ویژگی­های مشاهده شونده ببینند. مشاهده موفقیت­های اینجور مدل­هایی به مشاهده گر کمک می­کنه که توانایی­های خود رو باور کنه (اگه اون­ها می­توانند اینجور کاری رو بکنن پس من هم می­توانم). یک مدل مهم و مشخص در زندگی یک نفر می­تواند به القا کردن باورهای شخصی که راه و روش زندگی رو تحت اثر قرار میده کمک کنه (پاجاریس، 2002).
  2. تشویق کلامی: باورهای افراد نسبت به توانایی­های خود از راه تشویق کلامی که افراد دریافت می­کنن، تحت اثر قرار می­گیرد. پیغام­های کلامی و تشویق­های اجتماعی به افراد کمک می­کنن که سعی بیشتری به کار برند و همت مورد نیاز واسه موفقیت رو موندگاری بخشند و این به رشد پیوسته مهارت­ها و موثری شخصی منجر می­شه. خیلی از والدین که کودکان خود رو تشویق می­کنن تا باور کنن که می­توانند در مراتب مختلف زندگی موفق شن و اون­ها رو واسه سعی کردن تشویق می­کنن شاید با این عمل، رشد مهارت­ها و حس خودکارآمدی اونا رو سرعت دادن کنن. به هر حال، این تشویق باید در حد واقعی و مناسب باشه چون تشویق سعی­های ناموفق واسه برابری با اهداف ممکنه انتظارات موثری پائین بسازه. ضمنا والدینی که همیشه سعی­های کسب مهارت فرزندان خود رو از راه استهزا، انتقاد و تحقیر، ناچیز می­انگارند باعث شکل­گیری خودکارآمدی پائین در فرزندان می­شن(به نقل ازعزیزی ­ابرقوئی، 1389).
  3. تحریک هیجانی: حالات فیزیولوژیکی مثل ترس، تحریک، خستگی و حالات خلقی، اطلاعاتی درباره خود موثری فراهم می­کنه. فشار روانی و نا آرومی بیشتر به عنوان شاخص­های آمادگی واسه شکست تفسیر می­شه، ضمنا ایجاد فرد هم می­تواند اثر کلی­ای روی باورهای خودکارآمدی داشته باشه، به طور مثال خوش بینی و ایجاد مثبت باورهای خودکارآمدی رو افزایش می­دهند، در صورتی که ناامیدی و افسردگی باورهای خودکارآمدی رو کاهش می دن.
مطلب مشابه :  پایان نامه ارتباط بین کیفیت حسابرسی و مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی و مدیریت سود واقعی

موقعیت­های مشکل باعث ایجاد حالت­های تحریک بالا در بیشتر افراد می­شه و افراد با توجه به این اطلاعات، توانایی توانایی خود رو قضاوت می­کنن، چون تحریک بالا کارکرد افراد رو کاهش می­بده و بیشتر احتمال داره که افراد منتظر شکست باشن و انتظارات موثری پائین داشته باشن (به نقل از فراهانی، 1387).

  1. ترکیب اطلاعات موثری: بندورا بر این اعتقاده که اکتساب و تشکیل قضاوت­های خودکارآمدی تنها از راه یک بعد صورت نمی­گیرد، بلکه اطلاعات موثری ترکیب و ترکیبی از منابع متفاوت هستن (بندورا،1997، به نقل از زارع­زاده، 1385).

 

 

[1] . Pajares

متن کامل :

پایان نامه ارائه مدل پیش بینی اشتیاق شغلی با توجه به رهبری اصیل و سرمایه های روانشناختی ( مورد مطالعه: دبیران تربیت بدنی شیراز )