مهارتای رهبری کدامند و چه جوری یک رهبر کاردان و موفق باشیم؟ 

 

همه ما تا حدودی به این موضوع آگاهیم که نقش رهبری کاردان و آگاه در یک سازمان چقدر مهمه. ویژگیای یک رهبر موثر و آگاه یا همون مهارتای رهبری در طول زمان تغییر کردن. این تغییرات همیشگی مهم ترین عاملیه که اهمیت به روزرسانی رهبران سازمان رو بیشتر از قبل بااهمیت کرده. اگه دوست دارین بدونین این روزها یک رهبر مدرن لازمه چه مهارتایی داشته باشه، این مقاله رو بخونین و با نظرات سیزده مربی حرفه ای از شورای مربیان سایت حرفه ای فوربز درباره مهارتای رهبری آشنا شید.

 

۱. حضور اجرایی

لزلی مایزراک: حضور اجرایی معنی تقریبا جدیدی در بخش ی رهبریه. این مورد به ویژه واسه مدیر ارشد تجربه کاربری (CXO) خیلی مهمه. حضور اجرایی چیزی بیشتر از کاریزماه؛ نشون می ده که رهبران چیجوری اعتماد می کنن و مورد اعتماد قرار می گیرن، چیجوری رابطه برقرار می کنن، چیجوری راهبردها رو پیشرفت میدن و چیجوری تحت فشار به جلو حرکت می کنن. حضور اجرایی می تونه از راه پیشرفت متفکرانه و عملی انجام شه.

۲. نرمی

اروین نیوگنت: طی ده گذشته، سرعت تغییر و رشد پیچیدگیِ محیط کسب وکار به طور زیادی افزایش پیدا کرده. رهبران بیشتر خودشون رو در واکنش به این رقابتا، خسته و درهم شکسته پیدا می کنن؛ پس افزایش نرمی واسه اونا مهارتی لازم حساب می شه. رهبران انعطاف پذیر می تونن اضطرابای شخصی و سازمانی رو به طور مؤثری مدیریت کنن و آرامش و اعتماد به نفس رو به مجموعه تحت رهبری خود برگردونن.

۳. مدیریت فرهنگ

مری اون گلسپی: از سال ۲۰۱۴ به بعد، واژه «فرهنگ»، واژه خیلی پرطرفداری در سایت دیکشنری مریام وبستر بوده. مردم به دنبال هدف بزرگتری هستن، مشارکت بیشتر در جوامع، هیجانِ گذر از مشکلات و یافتن چیزی واسه افتخارکردن. رهبران باید مهارتِ ایجاد فرهنگ، حفظ و رشد اونو داشته باشن. مثلا کار و کاسبی زاپوس رو ببینین. اونا حتی «کتاب فرهنگی» با عنوان قوانین احمقانه دارن.

۴. هدایت ابهامات

ری کاستلانوس: سرعت افزایشِ تغییرات و رشد پیچیدگی، هدایت ابهامات رو در رهبری لازم ساختهه. ما تغییرات ناگواری در همه جهات می بینیم و رهبران باید در هدایت ابهامات چابک باشن و رقابتی بمونن. رهبرانی که می تونن آروم و آسون بمونن و بازم الهام بخش گروه های خود در روبرو شدن با افزایش پیچیدگی باشن، امتیاز فوق العاده ای به شرکت هاشون می بخشن.

مطلب مشابه :  مهارتای زندگی زناشویی؛ ۱۰ مهارتی که هر زن و شوهری باید بدونه 

۵. ترکیبی از مهارت ها

ادرین کامل: اثبات شده که برابری پذیری در سرتاسر بخشای کسب وکار، ویژگی با ارزشی واسه رهبریه، به ویژه در مدیران سطح عالی. الان کسب وکارها به دنبال تنوع مهارت هستن. رهبران هرچقدر به کارای بیشتری بدن، بهتر می تونن این دنیای همیشه درحال تکامل کسب وکار رو هدایت کنن، از نردبان شغلی بالا برن و سکان رو در دست بگیرن.

۶. مدیریت چندگانه

لنت مونتای: مدیریت چندگانه، یکی دیگر از مهارتای رهبریه. الان دیگر وجود کارمندانی در طیف سنی ۱۸ تا ۷۵ سال در شرکتا معموله. در عین حالی که این سناریو عادی به نظر می رسه، اما مدیریت نیروی کار چندنسلی خیلی رقابت برانگیزه. رهبران باید در کمک به کارمندان واسه بررسیِ کلیشه های رفتاری نسلی درباره همکاران شون ماهر باشن. در جدا از اینکه رهبران مجبور می شن اندیشه های از پیش بوجود اومده ی خودشون رو درباره چگونگی هدایت مؤثر گروه های جور واجور سنی تغییر کنن.

۷. همکاری

مورین متکاف: به خاطر افزایش سطح ارتباطات بین مرزهای شرکتی و تقسیم بندیای موجود (همون برون سپاری)، خیلی از مشکلات تنها با کار بین بخشا و شرکتا حل شدنی هستن. رهبران باید بدونن چه موقع همکاری کنن و چیجوری مهارتای موردنیاز رو نشون بدن؛ مثل ارتباطات روشن و مهارتای بین فردی، اونم وقتی با کسائی کار می کنن که شاید برنامه ها و چشم اندازه های متفاوتی واسه خودشون داشته باشن.

۸. هوش هیجانی

جیا گانش: هوش هیجانی یکی از مهارتای رهبری جدیده که خواهان زیادی هم داره. هوش هیجانی یعنی توانایی موافقت با هیجانات خود و بقیه. همه کسب وکارها درگیر یه جور رابطه و مدیریت رابطه هستن. هوش هیجانی توانایی تنظیم هیجانات خود و درک بقیه رو به ما می ده، درنتیجه بهترین وجه همدیگه رو پیدا میکنیم و بهترین نتیجه ممکن هم واسه سازمان به دست میاد.

۹. حضور در شبکه های اجتماعی

جون اُکانر: نمایش آنلاینِ مهربانی، حرفه ای گری و میونه روی، هیچوقت از ملزومات رهبری نبوده، اما به باور ی من می تونه یکی از مهم ترین مهارتای رهبری باشه تا بتونیم در محل کار، خونه و واسه دیگرانی که به چیزی که ما می گیم و انجام میدیم توجه می کنن، الگوی مناسبی باشیم. خطوط بین خودِ اجتماعی و خودِ حرفه ای ما الان بیشتر از همیشه غیر قابل تشخیص هستن پس یک مدیر آگاه از نقش شبکه های اجتماعی غافل نیس.

مطلب مشابه :  مهارتای زندگی کودکانه 

۱۰. اعتبار

میشل تیلیس لیدرمن: رهبران قبلا می تونستن فاصله خود رو از توده ها حفظ کنن. الان اعتماد و باور در رهبری، مستقیما با رفت و امد، استفاده و حفظ نیروی کار در ارتباطه. اعتبار به معنای اتصال با همه سطوح گروه تونه، هم از دید شخصی و هم حرفه ای. دسترسی به رهبری همیشه در سازمانا خواهان داشته. رهبران باید امکان گفت و گو و رفت و امد کارکنان رو با خود، به آسون ترین شکل ممکن جفت و جور کنن.

۱۱. تسلط بر مکالمهای مهم

جُدی مایکل: تواناییِ حضور در مکالمهای مهم که در سبک رهبری گسترده مستبدانه ی گذشته جایی نداشت، الان از مهارتای رهبری لازم به حساب میاد. به خاطر اینکه مکالمهای هیجانی و احساسی ممکنه دچار پریشونی شن، بعضی رهبران هنوزم ترجیح میدن از اینجور مکالمهایی پرهیز کنن. همین امر باعث ایجاد شکاف در رهبری می شه و می تونه اثر زیادی بر روحیه ی کارمندان، حفظ اونا و استفاده در سازمان بزاره.

۱۲. رهبری گروه های مجازی و قراردادهای جداگونه

شانا سی برایس: استخدام حرفه ایا و بعد هم تبدیل اونا به یه گروه همیشه رقابت برانگیز بوده. این قضیه وقتی افراد در یک اتاق و در کنار هم نیستن، سخت تر هم می شه. البته فقط کسب و کارای جهانی نیستن که اعضای گروه غیرکارمندی در مناطق مختلف دنیا دارن. الان حتی کسب و کارای کوچیک و محلی هم گروه های حسابداری، کارشناسان سئو و… دارن که از راه دور براشون کار می کنن. این کسب وکارها به رهبرانی نیاز دارن که بتونن این گروه ها رو به طور مجازی هدایت کنن.

۱۳. رهبری ایجاد مشارکتی

استفان سردک: در خیلی از سازمانا، گروه های مدیریتی نمی دونن چیجوری با مشارکت کارمندان شون فرصتای مناسب و ویژه ای رو ایجاد کنن. اگه گروه های درگیری می خواید، باید به فکر توانمندسازی کارکنان و اعضای گروه تون باشین و به جای ایجاد تغییرات واسه اونا، همراه با اونا تغییرات رو بسازین. مشکل اینجاست که افراد واسه تجربه سختیایی که همراه همکاری بین، وقت نمی ذارن. رهبرانی که سبک رهبری ایجاد مشارکتی دارن، گروه های درگیرتری دارن و نتایج بهتری به دست میارن.



جلسات کاری رو تبدیل به وسیله موفقیت خود کنین


۳

Leave a Comment