اپل، شرکتی درگیر تکرار که حالا به طرفدارانش رویا می فروشد

چهارشنبه هفته پیش همونجوری که باخبر هستین مراسم رونمایی از آیفون ۷ به وسیله اپل برگزار شد. اتفاق کم هیجانی که میشه اونو دومین مراسم حوصله سر بر اپل در سال جاری، پس از اتفاق معرفی آیفون SE دونست.

چیزی که اپل چهارشنبه برگزار کرد دست کمی از یه دژاوو نداشت؛ پنداری به سپتامبر ۲۰۱۴ برگشته ایم و اپل از آیفون ۶ به همراه اپل واچ رونمایی کرده. این بار تنها اسما متفاوت بود و موبایل اپل، آیفون ۷ نامیده شد در حالی که اهالی کوپرتینو نسل دوم ساعت هوشمند خود رو واسه شناگران معرفی کردن.

پاراگراف فوق دست کم چیزیه که یه کاربر عادی می بینه. اجناس اپل تغییرات ظاهری نداشتن و این موضوع تو ذهن مخاطبی که توقع داره هر دو سال یه بار تماشاگر تغییر آیفون باشه، خیلی قبول کردنی نیس.

تصور کنین یه کاربر به طور کاملً عادی -و نه گیک- بخواد وارد یه فروشگاه اپل شده و بعد مدلای قدیمی آیفون و اپل واچ رو در کنار مدلای تازه اونا ببینه. می تونه خیلی راحت فرق میان اونا رو تشخیص بده؟ بعید انگار جواب به این سوال، مثبت باشه.

امسال ولی اذهان عمومی از یه مدت قبل تر آماده شده بود. نمیشه گفت دست اپل در کار بوده یا خیر؛ اما در هر صورت تحلیل کنندگان و منابع جور واجور از جمله وال استریت ژورنال، بلومبرگ و البته آقای مینگ-چی کو، همه قبل از رونمایی رسمی از حذف شدن درگاه ۳.۵ میلیمتری هدفون و هم اینکه از دست دادن تغییرات چشم گیر در طراحی موبایل اپل خبر داده بودن.

بر همین پایه قبل از شروع مراسم اپل، هیچکی انتظار یه اتفاق خیره کننده رو نداشت. اپل از طرفی در کنار آیفون ۷، به طرفدارانش رویا و البته اعتبار فروخت؛ رویای موبایلی عجیب در سال بعدی میلادی. تموم منابع معتبری که در فوق به نامشون اشاره کردیم، باور دارن که اهالی کوپرتینو میخوان در سال بعدی و در تولد ۱۰ سالگی آیفون، ساختار اونو از این رو به اونو کنن. اگه این رویا نبود، شیب سقوط سهام اپل پس از معرفی آیفون ۷ بیشتر هم می شد.

اپل در حال پشت سر گذاشتن سال مالی جالبی نیس و با در نظر گرفتن اتفاق روز چهارشنبه و کالاهایی که در اون رونمایی شد، به نظر نمی رسه که سال مالی ۲۰۱۷ شرایط بهتری داشته باشه. شرکت مورد بحث امسال واسه اولین بار با کم شدن رشد درخواست واسه آیفون مواجه شد که دلیل اون، حضور در چرخه S همین تلفن هوشمند بود. حال تصور کنین که در سال مالی بعدی، وضعیت با در نظر گرفتن معرفی آیفونی که باز خودشو تکرار کرده به چه صورت میشه و اپل تا چه حد با کم شدن از اندازه درخواست رو به رو می شه.

در سالای گذشته تکنولوژیای به کار رفته در آیفونای جدید به حدی هیجان انگیز بودن که خریداران اون، در کشورهایی که فرصت این کار آماده می شد می رفتن و چند شبونه روز پشت دربای اپل استور منتظر می موندن و زندگی می کردن تا بتونن اولین آدمایی باشن که به هیجان انگیز ترین آیفون دست پیدا کنن. تصور اینکه کسی بخواد واسه خرید آیفون ۷ حتی یه ۲۴ ساعت رو پشت فروشگاه های اپل به انتظار بشینه، خیلی ساده نیس.

چند سالی می شه که دیگه فناوریای هیجان انگیز جایی در دنیای موبایل ندارن و حتی افزایش صعودی اعداد و ارقام هم نمی تونه هیجان بخش مطلوبی واسه خریداران این دسته از اجناس باشه. دلیل؟ موبایلی که در سال ۲۰۱۴ ساخته شده -آیفون ۶- هم خوب از پس انتظارات یه کاربر ساده بر میاد؛ کاربری که آیفون ۶s رو نخریده تا بتونه به آیفون ۷ و طراحی تازه اش برسه، با این حال شایدً تصمیم میگیره که بازم یه مدت دیگه صبر کنه.

اگه یادتون باشه، اولین آیفونی که به وسیله استیو جابز روی صحنه برده شد، تو یه رنگ به دست کاربر می رسید. همین اتفاق در سالای ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ با آیفونای ۳G و ۳Gs تکرار شد. (اپل بعداً تعداد محدودی آیفون ۳Gs سفید رنگ عرضه کرد) در آخر سال ۲۰۱۰ رسید و استیو جابز خبر از معرفی یه آیفون ۴ با رنگ سفید هم داد که اونم به دلیل مشکلات در تولید با چندین ماه تاخیر عرضه شد.

این وسط هنوزم هستن کاربرانی که به خرید آیفون «جدید» عادت دارن. با این حال، همین دسته از افراد هم دودلی رو حس می کنن و اپل تلاش می کنه تا با افزایش تنوع رنگا در اجناس خود -از جمله آیفون- این دودلی رو از بین برداره و حس خرید محصولی تازه و نوآورانه رو در اونا به وجود آورد.

همونجوری که گفته شد در سالای ابتدایی ترکیب رنگی واسه اپل اهمیتی نداشت ولی با کم شدن پیدا کردن تکنولوژیایی که شرکتا می تونن اونا رو به موبایل خود تزریق کنن، «افزایش تنوع رنگی» تبدیل به عامل اصلی فروش اونا شد و به خاطر همین، امسال آیفونی با رنگ مشکی براق معرفی گشته که اتفاقاً روند تولیدش بسیار هم سخته.

باید باور کرد که تغییر تلفنای هوشمند به پایان رسیده و این دسته از اجناس، همین یکی دو سال پیش به بلوغ رسیدن و حالا به سمت پیر شدن قدم بر می دارن. واسه همینه که روز چهارشنبه، هیجان خاصی در مراسم اپل نبود؛ مراسمی که اتفاقاً از نظر چگونگی پرداخته شدن به اون و اجرا، جزء بهترینای این شرکت بود.

چیجوری می تونین متوجه بالغ شدن آیفونی که یه یا دو سال پیش معرفی گشته بشوید؟ ساده س!. افزایش کارکرد ۴۰ درصدی چیپست مجتمع جدیدی که حالا «A10 Fusion» نام گرفته با چیپست A9 سال گذشته، واسه تون اهمیت چندانی داره؟ نوع استفاده عده خیلی از افراد، به گونه ایه که همین حالا حتی یه آیفون ۶ که به چیپست A8 مجهزه هم می تونه نیازای اونا رو جواب گوید. در نتیجه افزایش کارکرد سخت افزاری حالا دیگه خیلی توجه ها رو به خود جلب نمی کنه، چون که از مرز بهبود کارکرد قابل لمس رد شده ایم و از حالا به بعد تنها بُعدی که می تونه باعث هیجان شه، تغییر خیلی عجیبی در تکنولوژی «باتری» است.

شاید عده کمی از کاربران یا آدمایی که به هر صورت درگیر نشون دادن تجملات هستن، به عامل تحریک کننده اپل -رنگ- جواب مثبت داده و حتی چند ماه واسه دریافت آیفون ۷ با رنگ مشکی براق انتظار بکشن، اما تلفن هوشمندی که در انتهای هفته پیش رونمایی شد، دیگه نمی تونه توجه بخش زیادی از کاربران رو به خود جلب کنه. در کنار رنگ، اپل از دوربین دوگانه هم استفاده کرده که حتی خود .

اپل در سالایی نه خیلی دور معمولاً در بیشتر رویدادهایش کاربران رو با «یه مورد دیگه» (One More Thing) هیجان زده می کرد در حالی که حالا این بخش از مراسم، جای خود رو به اجرای زنده گروه های موسیقی داده. آخرین باری که اپل از اینجور لفظی در مراسمش استفاده کرد، سال گذشته و وقتی بود که «اپل موزیک» رو رونمایی کرد. جای خالی این عبارت، بیشتر از هر زمان دیگری در مراسم هفته پیش اپل حس می شد.

جدیدترین سخت افزاری که در مراسم روز چهارشنبه اپل معرفی شد، AirPod با قیمت ۱۵۹ دلاری اش بود که به چیپ W1 مجهز شده و البته استعداد بالایی واسه گم شدن داره. دلیل اصلی پیشرفت پیدا کردن AirPod و معرفی شدن اونو میشه در حذف درگاه ۳.۵ میلیمتری هدفون یافت؛ این وسط سخت میشه پنداشت که اپل با هدف خدمت کردن به کاربران تصمیم به حذف این ویژگی از آیفون گرفته، چون که واسه جفت و جور یه آداپتور ساده «لایتنینگ» به «درگاه ۳.۵ میلیمتری»، باید هزینه ای ۹ دلاری رو پرداخت کنین. (هرچند که این تبدیل مجانی در جعبه آیفون قرار میگیره ولی در صورت گم کردن اون، لازمه پرداخت اینجور هزینه ای هستین.)

اپل سال پیش در آمریکا طرحی رو درست کرد موسوم به «برنامه تعویض آیفون». براساس این طرح، کاربر همیشه در حال پرداخت مبلغی کم به شکل ماهانه س و هر سال به آیفون جدید دست پیدا می کنه. اپل به این طرح بسیار امید بسته و در اتفاق هفته پیش خود گفت که اونو به کشورای دیگری از جمله انگلیس و چین گسترش میده. این اقدام رو کنار عرضه موبایلی بذارین که بدون استعداد هیجان ایجاد کردن در میان کاربرانه؛ حتی کاربرانی که به این برند علاقه دارن.

متفاوت فکر کن

«کن سیگل»، رهبر کمپین «متفاوت فکر کن» در اپل بود و یه مدت پیش در گاردین، مقاله ای در مورد اپل و کارکرد تیم کوک در شرکت یاد شده به رشته تحریر درآورد که ترجمه اون رو در دیجیاتو مطالعه کردین.

در بخشی از همین مقاله، سیگل می نویسه: «اجناس اپل سخت تر شدن. اما این پیچیدگی تا چه حده؟ همه چیزی که امروز اپل می سازه رو میشه روی یه میز با اندازه ای متوسط قرار داد. وقتی که یه شرکت خیلی راحت اهمیت میده، انتخابای درست رو در برابر کاربر قرار میده، نه انتخابای بی انتها رو.»

اینجور گفتی پس از اتفاق چهارشنبه اپل دیگه خیلی هم غلطه. مخصوصاً اگه نگاهی به مدلای جور واجور اپل واچ داشته باشین که از هر زمان دیگری گیج کننده تر شدن و بیایید یادمون نره که اپل امسال با ارائه نکردن یه اپل واچ گرون از جنس طلا با برچسب قیمت دست کم ۱۰ هزار دلاری، روی این نسخه خط کشید و داشتن یه تجربه ناموفق دیگه رو به شکل غیر مستقیم تایید کرد.

با اینکه اپل در چند سال گذشته به لطف توانمندتر شدن سرویسای نرم افزاری اش حالا به شکل هرساله چند میلیارد دلار درآمد دشت می کنه، اما نباید از یاد برد شرکتیه که کاربر رو تشویق به متفاوت فکر کردن می کنه و از اون درخواست داره تا با فرق قائل شدن میان محصولی اصیل و دستگاهی که فقطً با کمترین هزینه های تحقیقی پیشرفته، بهترین رو انتخاب کرده و بخره. اپل در درجه اول یه فروشنده سخت افزاره اما کالاهایی که هفته گذشته معرفی شدن، در کنار کیفیت بالایشون، از از دست دادن اصالت رنج می برن و این مشکلیه که تاثیری منفی بر ترازنامه سال مالی ۲۰۱۷ با ارزش ترین شرکت جهان داره.

تاثیری که اپل البته حالا به اون اعتقادی نداره چون که در حال خریدن زمونه. اپل امسال از اعتبارش خرج کرده و تصور می کنه این اعتبار، اونقدر می ارزه که کاربران این یه سال رو هم تحمل کنن و بعد در سال ۲۰۱۷ به کالاهایی دست پیدا کنن که از هر زمان دیگری باحال تر می شن. شاید سال بعدی یه «iPhone X» بتونه غوغایی برپا کنه اما آیفون هفتی که حالا واسه پیش فروش در دسترس کاربران قرار گرفته محصولی نیس که کسی رو دیوونه خودش کنه. بی راه نیس اگه بگیم که اون حس مطلوبی که یه کاربر از خرید اجناس این شرکت به دست می آورد موقع خرید آیفون ۷ وجود نداره.

هم اینکه بی راه نیس اگه اپل رو قربونی موفقیتای تکراری خودش در گذشته بدونیم. شرکتی که سطح انتظارات رو تا حدی بالا برده که با کوچیک ترین لغزش، نقشه شکستش رو می کشیم. اپل حتماً در حال خریدن زمونه و می خواد از حالا تا نیمه دوم ۲۰۱۷ با ارائه کالاهایی تکراری، سر کاربران رو گرم کنه. شاید بشه پس از این دوره در آخر به «تغییر بزرگ بعدی» (Next Big Thing) از طرف این شرکت امیدوار بود؛ تحولی که بهتره انگار طراحی تازه در موبایل این شرکت خلاصه نشه.

مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *