دسته بندی علمی – پژوهشی : بررسی تطبیقی تاثیر از رده خارج کردن خودروهای فرسوده بر حمل و …

۲-۱۱ روش های اصلی بازیافت یک خودرو
جداسازی قطعات برای دستیابی به قطعات یدکی و مواد اولیه
مکانیزه
غیر مکانیزه
له کردن و خرد کردن خودرو و تفکیک قراضه ها
محوطه تخلیه مایعات:
در شکل ۲-۱۰ نمایی از یک دستگاه متحرک تخلیه مایعات را نشان می دهد که با قرار گرفتن خودرو بر روی آن در چندین مخزن مایعات مختلف تخلیه می گردد.
شکل ۲-۱۰- دستگاه تخلیه مایعات
در شکل ۲-۱۱ نمایی از یک واحد زیر زمینی تخلیه مایعات خودرو را نشان داده که در کشور ما از این روش در واحدهای اسقاط خودروهای فرسوده استفاده می گردد.
شکل ۲-۱۱- محوطه زیر زمینی تخلیه مایعات
خط مکانیزهامروزه خطوط مکانیزه موجود در دنیا دارای۳تا۶ ایستگاه است که در هر ایستگاه اپراتور، قطعات را از خودرو جدا میکند. ظرفیت سالانه چنین خطی ۱۰هزار خودرو است که تا ۱۵ هزار دستگاه نیز قابل افزایش است.
شکل ۲-۱۲- خط مکانیزه از رده خارج کردن خودروها
در شکل ۲-۱۲ نمایی از یک خط مکانیزه را نشان داده بطوریکه دستگاه چرخان خودرو را ۱۸۰ درجه میچرخاند و قطعاتی مانند موتور و گیربکس، اکسل جلو و عقب براحتی ازاد میشوند. سیستم اگزوز نیز در این مرحله از خودرو جدا میشود. به منظور جمع اوری قطعاتی که در این مرحله از خودرو جدا میشوند صفحه ای در زیر دستگاه وجود دارد تا ایمنی و سهولت کار اپراتور را تامین کند.
شکل۲-۱۳- مراحل فشرده سازی قطعات فلزی خودروهای فرسوده
همانطور که در شکل ۲-۱۳ نشان داده شده قراضه های خارج شده از خط جداسازی برای خرد کردن بدنه به این دستگاه انتقال داده میشود. در این دستگاه بدنه فاقد تجهیزات بسته به ابعاد دهنه دستگاه عدل کن ۱ و ابعاد و مدل خودرو به ابعاد مناسب تقسیم میشود و توسط دستگاه عدل کن، فشرده شده و قابل ارسال برای مصرف کننده میشود.
۲-۱۴- له و خرد کردن خودرو و تفکیک قراضه ها
با توجه به اینکه حدود ۷۰ تا ۷۵% وزن یک خودرو را قطعات فلزی تشکیل میدهد میتوان با استفاده از یک خردکن مواد فلزی خودروی فرسوده را بازیافت کرد. سرعت این دستگاه بگونه ای است که در هر ۴۵ ثانیه یک خودروی کامل با تمامی تجهیزات(موتور- اکسل ها و غیره) خرد میشود.سپس بوسیبه تجهیزات جانبی شامل جداکننده های مختلف ظرف مدت ۷ دقیقه قطعات فلزی آهنی و غیر آهنی از مواد غیر فلزی جدا می شود.
۲-۱۵- دستگاه خردکن مواد فلزی خودروهای فرسوده
در شکل ۲-۱۴ و ۲-۱۵ نمایی از یک خط مکانیزه را نشان داده بطوریکه به منظور دستیابی به ضایعات بهتر و جداسازی انواع مواد غیرآهنی اعم از فلزات رنگی و غیرآهنی، لاستیک، پلاستیک و سایر مواد آلوده کننده ضایعات روشی است که در آن پس از جداسازی های اولیه و قطعات لاشه خودرو از دستگاه خردکننده ای عبور میکند و پس از خرد و ریز شدن توسط دستگه های مغناطیسی مواد آهن دار آن جدا و باقیمانده آن جهت جداسازی فلزات رنگی و غیرآهنی هدایت می شود و پس از جداسازی این گونه فلزات مابقی آن که مواد دفنی می باشند از گردونه تولید خارج و با رعایت اصول و موارد زیست محیطی نسبت به دفن آن اقدام می شود .
مزایای طرح فوق:
*ظرفیت زیاد خط
*در بازار ایران هدف اصلی فروش مواد بوده که با ویژگیهای این روش بیشتر سنخیت دارد
*در این روش نسبت سرمایه گذاری به ظرفیت و در نتیجه هزینه از رده خارج کردن خودرو کمتر است.
*تفکیک بهتر مواد و کیفیت بهتر قراضه ها
معایب طرح فوق:
*نیاز به سرمایه گذاری زیاد برای احداث سایت و خرید و راه اندازی تجهیزات که پشتیبانی مستقیم دولت را می طلبد
*هزینه های زیاد تعمیرات-نگهداری و تامین قطعات یدکی در ایران
*استهلاک زیاد تجهیزات
*نیاز به تکنولوژی بهتر در تفکیک مواد پس از جداسازی
*نیروی انسانی در روش جداسازی در ابتدا نسبت به روش جداسازی در انتها نقش بیشتری را ایفا میکند و باتوجه به نیروی کار ارزان در کشور استفاده از دستگاه خردکن ارجحیت ندارد.
۲-۱۲ وضعیت ایمنی در حمل و نقل ایران و جهان:
از میان ۱۵ عامل مهم مرگ و میر در جهان حوادث رانندگی دومین عامل مرگ و میر در محدوده سنی ۵ تا ۲۹ سال- سومین عامل در محدوده۳۰تا ۴۴ سال- هشتمین عامل۴۵تا۵۹ سال و سیزدهمین عامل صفر تا ۴ سال بوده. و در کل جمعیت جهان نیز مقام یازدهم را دارا میباشد. در میان مرگ و میر ناشی از مصدومیت و جرح ۸/۲۲ درصد مربوط به حوادث ترافیکی است. در حالیکه در کشورهای توسعه یافته صنعتی در اثر توجه بیشتر و برنامه ریزی و اعطای اولویت ملی و تخصیص بودجه، شاخصهای ایمنی ترافیک به سرعت درحال بهتر شدن است.در کشورهای متوسط در حال توسعه و در کشورهای فقیر موضوع تصادفات ترافیکی به یک بحران تبدیل شده و در حال بدتر شدن است. پیش بینی میشود در فاصله سالهای۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ تلفات حوادث ترافیکی در متوسط جهان ۶۵% و در کشورهای متوسط و فقیر تا ۸۰% افزایش یابد. این در حالیست که یک کاهش حدود ۳۰% در تلفات حوادث ترافیکی در کشورهای ثروتمند توسعه یافته (آمریکا-ژاپن-اتحادیه اروپا بخصوص اروپای غربی) پیش بینی میشود. در ایران به عنوان کشوری وسیع و پرجمعیت فقدان یک شبکه کافی و مدرن راه اهن باعث فشار سنگینی از جهت ترابری بار و مسافر (بیش از ۹۰%) روی شبکه جاده ای غیر ریلی گردیده است. شبکه راههای برون شهری و درون شهری ما چه از نظر کمیت و چه کیفیت و نگهداری از ضعف شدیدی در رنج بوده و این وضعیت در ترکیب با نااگاهی و فقدان آموزش عمومی و نیز ناوگان فرسوده حمل و

دانلود کامل پایان نامه در سایت pifo.ir موجود است.

نقل بار و مسافر و در نتیجه بی نظمی شدید و کاهش ایمنی در ترافیک وضعیتی را بوجود اورده است که در حال حاضر هرکسی قدم در جاده ها و خیابانهای کشورمان بگذارد عملا خود را در معرض یک ریسک بالای کشته شدن یا زخمی شدن قرار داده است.
جدول۲-۶- تعداد تصادفات شهری و جاده ای ایران در سالهای ۸۰ تا ۸۳

افزایش نسبت به سال۸۰ جمع افزایش نسبت به سال ۸۰ جاده ای افزایش نسبت به سال ۸۰