تجربه خرید از سوپرمارکت دیجی کالا چگونه است؟

این روزا «زمان» تبدیل به ارزشمندترین دارایی هممون شده. عجیب نیس اگه بگیم بزرگترین ارزش افزوده کردی که فروشگاه های اینترنتی خلق می کنن، صرفه جویی در زمونه. تو یه دهه گذشته با حضور فروشگاه های اینترنتی عادت کرده بودیم خرید اجناس تکنولوژیک، خونگی یا حتی لباس رو از فروشگاه های آنلاین انجام بدیم و واسه خرید اجناس جور واجور به سراغ بازارهای بزرگ بریم. اما تازگیا و پس از ترکیب «روکولند» در «دیجی کالا»، حالا بزرگ ترین فروشگاه اینترنتی ایران به سراغ عرضه اجناس سوپرمارکتی هم رفته.

معمولاً در هر خیابون و محله ای چند یا حتی چندین سوپرمارکت هست. اما در هر صورت خرید اینترنتی اگه بتونه تجربه مناسبی بسازه، لذت بیشتری داره چراکه دیگه نه نیاز به حضور در محلی هر چند نزدیکه و نه قراره در صف فروشگاه ها انتظار نوبت رو کشید. حالا سوال ما هم همینه که دیجی کالا می تونه تجربه مناسبی از خرید اینترنتی اجناس سوپرمارکتی بسازه؟ به همین منظور، روز چهارشنبه (۱۹ دی ماه) دو سفارش در «دیجی کالا Fresh» ثبت کردیم؛ تجربه ای که می خوایم اونو با شما به اشتراک بذاریم.

مرحله خرید از سایت

بعد از باز کردن صفحه اجناس سوپرمارکت دیجی کالا، متوجه میشین که فعلا الان این سرویس در پایتخت راه اندازی شده و سایت از شما می پرسد که اگه ساکن تهران هستین، از اجناس سفارش بدین. هرچند ما از روابط عمومی دیجی کالا پرسیدیم که چه زمان شهرهای بعدی اضافه می شن و مشخص شد در مرحله بعدی، هفته آینده کاربران کرج هم می تونن سفارشای سوپرمارکتی ثبت کنن.

پس از انتخاب شهر و تایید حضور تو تهران، صفحه ای با طراحی وسوسه انگیز که اگه خریدی هم نداشته باشین، مجابتان می کنه که چهار قلم جنس واسه منزل بخرین.

اجناس تازه، مواد غذایی، شوینده و بهداشتی سه بخش اصلی سوپرمارکت آنلاین دیجی کالا هستن که هر یک به چند زیرمجموعه تقسیم می شن. اجناس تازه شامل مواد پروتئینی، لبنیات و میوه جات بوده و مواد غذایی هم شامل خشکبار و شیرینی، تنقلات، نوشیدنی جات، مواد صبحونه، کنسروها و جنسای اساسی (خوار و بار) است. در آخر هم بخش شوینده و بهداشتی هست که جنسای بهداشت دهن، بدن، پوست و مو و اجناس شویندگی و سلولزی رو در بر میگیره.

همه جنسای دو دسته اجناس تازه و مواد غذایی توانایی ارسال سریع رو دارن و این توانایی با نقش بستن لوگوی کامیون کوچیک سبز رنگ در کنار اونا مشخصه و به این معناست که کالا می تونه تا چند ساعت بعد هم به دستتون برسه. بخش اعظمی از قسمت جنسای شوینده و بهداشتی هم همین گزینه رو در اختیار دارن و تعداد معدودی از جنسای این بخش، به وسیله واحد مرسولات عادی دیجی کالا فرستاده میشه.

یه نگاه کلی به اجناس داخل سوپرمارکت آنلاین دیجی کالا این موضوع رو نشون میده که بیشتر این اجناس تاریخ تولید روز بودن و هیچ کدوم تاریخ مصرف گذشته نبودن. دسته بندی جنسا هم درست انتخاب شده و رابط کاربری آشنا و البته روان سایت دیجی کالا باعث شده که تقریبا خیلی راحت محصول مورد نظر خود رو پیدا کنین. مثلا حتی اگه سخت گیر باشین و از اجناس یه برند خاص استفاده کنین، می تونین خیلی راحت با فیلتر کردن برنده ها در کنار صفحه فقط یافته های مربوط به برند مورد علاقه تون رو ببینین.

در بعضی قسمتا مثل شیر، فیلتر کردنا جزیی تر هم می شه و جدا از برند، میشه طعم شیر و یا نوع اونو هم انتخاب کرد. از دست دادن بخش حجم و اندازه محصول در این بخش و بعضی اجناس دیگه دیده میشه که امید داریم تا در روزای آینده به صفحه خرید اجناس اضافه شه.

در بخش میوه ها اما فیلترهای کمتری دیده میشه و شاید بد نبود صیفی جات از میوه جات تفکیک می شد. هم اینکه دقیقا مشخص نیس که یه کیلوگرم از هر میوه برابر چند عدد از اون میوه س و ذکر تقریبی این مقدار می تونه خرید میوه آنلاین رو قابل لمس تر کنه. البته در این بخش پشتیبانی آنلاین دیجی کالا کنار شماس و می تونه همه سوالات شما رو جواب دهد.

قیمت جنسا

قیمتای جنسا مساوی و منطقیه و تخفیفایی که واسه بعضی جنسا در نظر گرفته شده باعث می شه که خریدن تعدادی از اجناس ارزون تر از خرید فیزیکی از سوپرمارکتا باشه. قیمت همه اجناس با قیمت درج شده روی اون برابری می کنه و خبری از گران فروشی نیس و درسته که خیلی از جنسا تخفیف خورده ان و سودی که از خرید این اجناس می کنین در فاکتورهای حجیم تر بعضی وقتا تا چند ده هزار تومن هم می رسه.

یادتون باشه که ارسال جنسای بخش سوپرمارکت آنلاین دیجی کالا هم بیشتر از ۱۰۰ هزار تومن مجانیه. مشابه خریدهای دیگه از این سایت، چگونگی پرداخت آنلاین و درب منزل دو گزینه ای هست که کاربران می تونن با اون صورتحساب خود رو پرداخت کنن.

زمان ارسال

بیشتر جنسای بخش سوپرمارکت همونطور که گفته شد ارسال سریع دارن و میشه تا چند ساعت بعد اونا رو تحویل گرفت. در نظر داشته باشین که مثل خریدهای عادی نمی تونین زمان دریافت کالا رو پنج شش روز بعد اعلام کنین چون که با جنسای مصرفی و به روز روبرو هستیم و منطق حکم می کنه که در آخر این جنسا یه روز بعد به دستان مشتری برسه و به خاطر همین محدوده انتخاب زمان ارسال واسه مشتریان این بخش به همون روز خرید و فردای اون محدود می شه.

عزممونو جزم کردیم لیستی انتخاب کنیم تا فهمیده که دیجی کالا در کالاهایی که ممکنه ارسال شون با رقابت مواجه شه، چیجوری عمل می کنه و می تونه از امتحان ما سربلند  بیرون بیاد یا خیر. ساعت ۱۱ صبح بیشتر از ۳۰ قلم جنس سفارش دادم و بازه وقتی دریافت کالا رو بین ساعت ۳ تا ۶ بعد از ظهر همون روز انتخاب کردم. می خواستیم اجناس به نشانی دفتر دیجیاتو در محله جردن بیاد اما در اول اشتباهیً محله اکباتان رو انتخاب کردیم. نیم ساعت پس از ثبت سفارش، در تماسی با پشتیبانی محل دریافت رو به محله جردن تغییر دادیم.

به خاطر همین تصور مون این بود که اجناس یا در روز آینده یا خوش بینانه با تاخیر و پس از ساعت ۶ عصر به دفتر دیجیاتو می رسن. با این حال ساعت ۱۵:۲۱ دقیقه پیامکی واسه من اومد که می گفت سفارش تحویل نیروهای پخش شده و حدود ساعت ۱۵:۵۰ دقیقه هم سفارش تحویل شد. البته سفارش دومی که ثبت کرده بودیم واسه محله تهران پارس بود و در حالت مشابهی، قرار بود ساعت ۱۵ الی ۱۸ تحویل داده شه که حدود ساعت ۱۷:۴۵ دقیقه به دست ما رسید. در واقع سفارش دوم هم که ساعت ۱۱:۳۰ صبح ثبت شده بود، تاخیری نداشت اما تنها چند دقیقه قبل از پایان زمان مقرر به دست ما رسید.

دریافت و کیفیت جنسا چیجوری بود؟

نکته مهم در اجناس سوپرمارکتی، چگونگی تحویل اوناس. همونطور که در تصویر زمان ثبت سفارش مشخصه، بعضی شکلای جور واجور مانند شیر، کره یا حتی گوشت چرخ شده شرایط خاصی دارن و واسه سالم موندن اونا باید در محیط خنک نگه داری شن. وقتی که خودروی دیجی کالا به دفتر دیجیاتو رسید، محفظهای مخصوصی رو واسه این جور جنسا دیدیم که از یخ خشک در اونا استفاده شده بود.

این محفظها دارای چند یخ خشک بودن که باعث سالم موندن کالاهایی که باید سرد نگه داشته شن، می شدن. بقیه جنسا در کیسه های جدا از هم در جعبه های سبزرنگی بودن و تلاش شده بود که ترتیب چیدمان جنسا با بقیه خریدها جوری باشه که آسیب ای به جنسا وارد نشه.

داخل ماشین دیجی کالا هم جعبها مرتب کنار هم قرار گرفته بودن و با یه رانندگی درست و مطمئن، بعیده که اتفاقی واسه جنسا تا درب منزل مشتری بیفته. بعد از امضا کردن عامل و بررسی اولیه اجناس، به جستجو بیشتر و دقیق تر اونا پرداختیم.

بساط صبحونه ای که از دیجی کالا خریده بودیم، همه سربلند از تجربه ما بیرون اومدن. شیری که از دیجی کالا خریدیم دقیقا تاریخ روز (چهارشنبه ۱۹ دی ماه) بود و این موضوع بسیار خیلی مهم بود چون که حتما می دونین بازه وقتی تاریخ مصرف شیر تنها چند روزه. بسته بندی و درب شیر هم محکم مونده بود و آسیب ای به محصول وارد نشده بود. پنیری هم که خریده بودیم همین شرایط رو داشت و در آخر رسیدیم به کره.

کره از اون دسته محصولاتیه که حدس می زدم آب شده به دستم برسه و به جای کره، حدس من نقش بر آب شد. کره سرد و سفت به دستم رسید و نزدیک به یه سال تا تاریخ انقضایش باقی مونده بود.

چند محصول از جنس بدنه شیشه خریده بودیم، مربا و ترشی و دلستر. این اجناس شیشه ای بسته بندی جالبی داشتن که مانع از شکستن و ترک خوردنشون می شد. اجناس شیشه ای کنار هم نبود و جاسازی شون در کیسه ها طوری بود که احتمال آسیب دیدنشون به کمترین حد ممکن برسه.

نکته خیلی مهم این بود که دلستر خنک به دستمون رسید و همون موقع می شد اونو مصرف کرد. رسوندن خنک نوشیدنیا خرید رو باحال تر کرده بود.

نون و کیکی که خریدیم جدا از تازه بودن، در بسته بندی سالم به دستمون رسید. کیک نه خرد شده بود و نه پودر یا له شده بود و بسته بندی اش هم خالی از پارگی و هر گونه خدشه دیگری بود. نونایی که در دیجی کالا هست، نون داغ و تازه نیستن اما نونای استاندارد و با برنده های معتبری هستن که در سوپرمارکتا هم به فروش می رسه.

اجناس پروتئینی از جمله ماهی، گوشت، برگر، سوسیس و کالباسی که خریدیم هم نسبت به بیرون ارزون تر از آب در اومدن. برنده هایی که در سوپرمارکت دیجی کالا در بخش پروتئینی هستن، برنده های معتبری هستن که اجناس با کیفیتی رو ارائه می کنن.

نکته قابل توجه این بود که گوشتا هم محصول روز بودن و برند اونا هم معمولاً آشنا هستش.

بسته بندی فلزی کنسرو قر نبود و زدگی نداشت، کمتر مغازه ای سالاد تن ماهی دیده بودم و تنوع اجناس در سوپرمارکت آنلاین دیجی کالا همونطور که قبلا گفتم مثل قدم زدن تو یه فروشگاه هایپره.

خاطره بازی همه جا همراه منه و این تجربه خرید اینترنتی هم ترجیح دادم که ادای دینی به دوران کودکی کنم. بیسکوییت مادر سالم و با بیسکوییتایی که هیچ کدوم خرد نشده بودن گرفتم و بدین سان نوستالژی بازی رو هم ادا کردیم.

بسته بندی جنسا در کیسه های پلاستیکی با مارک دیجی کالا فرشه. این کیسه ها استواری مناسب و اندازه قابل قبولی دارن اما شاید بد نباشه که به جای کیسه پلاستیکی، از بسته بندی سازگارتر با محیط زیستی استفاده شه. تا جایی که خاطرم هست دیجی کالا همیشه به بسته بندی اهمیتی خاصی داشته و حتی در گذشته فراخوانی هم واسه طراحان بسته بندی ارائه داده بود. شاید بد نباشه فکری هم واسه کیسه های پلاستیکی شه و با یه طرح نوآورانه، از پلاستیک کمتری استفاده کنیم.

میوه ها از کیفیت بسیار قابل قبولی بهره مند هستن و دستچینی هستن از بهترین میوه ها. ما موز، توت فرنگی،کاهو و پیاز خریده بودیم و همه اجناس تازه و بسته بندی جالبی داشت. البته نگفته نمونه که ظرف پلاستیکی که توت فرنگیای ترد و خوشمزه در اون قرار داشت، وقتی که به دست ما رسید از هم باز شده بود و این موضوع می تونست با زدن یه منگنه خیلی راحت حل شه.

من تجربه خرید از میوه فروشیای آنلاین دیگری هم داشتم و میتونم به جربزه بگم که کیفیت میوه های سوپرمارکت دیجی کالا از مواردی که من تا الان تجربه داشتم بهتر بود، البته شاید بهتر باشه که در بسته بندی میوه ها از این حجم از پلاستیک استفاده نشه.

جمع بندی

خرید آنلاین از سوپرمارکت دیجی کالا تجربه ای جدید و جدیده که حس خوبی به کاربر میده، چون که کاربر با به کار گیری فناوری فقطً به وسیله اپلیکیشن یا سایت، می تونه تو یه سوپرمارکت بزرگ مجازی هرآنچه نیاز داره رو انتخاب کنه و با فاصله وقتی سه ساعت دریافت کنه. همینطوری دیگه نه خودشو نه درگیر رفتن به فروشگاه و نه حمل خریدهای بزرگ می کنه.

نکته قابل توجه دیگه، تخفیفای اعمال شده روی محصولاته؛ چیزی که شاید در هایپرمارکتا تا اندازه ای وجود داشته باشه اما معمولاً در سوپرمارکتای کوچیک، خبری از تخفیف روی اجناس نیس.

تجربه خرید ما از سوپرمارکت دیجی کالا نشون داد که میشه به این برند و بخش اجناس سوپرمارکتی اش اعتماد کرد که هم اجناس رو در زمان مقرر به دست کاربر برسونه و هم اجناس تندمصرفی که تاریخ تنها چند روزه دارن رو در اول زمان تولید شدن شون به کاربر ارائه دهد. همین اتفاق باعث می شه تا فقطً به شکل آنلاین حتی بشه شیر، ماست یا تخم مرغ رو هم سفارش داد؛ اتفاقی که یه دهه پیش و با یاد گرفتن اینترنت در کشور، خیلی واسه کاربران قابل لمس نبود.

مطالب مرتبط