جدول ۲-۳ استراتژیهای مرحله بلوغ ۳۵
جدول ۲-۴ استراتژیهای مرحله افول ۳۶
جدول ۲-۵ طبقه بندی شرکتها به مراحل چرخه عمر ۳۷
جدول ۳-۱ مراحل مختلف نمونه گیری ۵۲
جدول ۳-۲ ۵۸
جدول ۴-۱ اندازه شاخص های آمار توصیفی مربوط به متغیرهای تحقیق-مرحله افول ۷۳
جدول ۴-۲ اندازه شاخص های آمار توصیفی مربوط به متغیرهای تحقیق-مرحله بلوغ ۷۴
جدول ۴-۳ اندازه شاخص های آمار توصیفی مربوط به متغیرهای تحقیق-مرحله رشد ۷۴
جدول ۴-۴ بررسی فرض نرمال بودن متغیروابسته ۷۷
جدول ۴-۵ بررسی فرض نرمال بودن متغیرهای تبدیلی ۷۸
جدول ۴-۶ نتایج آزمون ناهمسانی وایت ۷۸
جدول ۴-۷ بررسی فرض همبسته نبودن خطاها ۷۹
جدول ۴-۸ ضرایب همبستگی متغیرهای مستقل ۸۱
جدول ۴-۹ نتایج آزمون F لیمر(همسانی عرض از مبدأهای مقاطع) ۸۳
جدول ۴-۱۰ نتایج آزمون هاسمن (انتخاب بین اثرات ثابت و تصادفی) ۸۴
جدول ۴-۱۱ ضریب همبستگی پیرسون بین هموارسازی و عدم تقارن اطلاعاتی در مرحله افول ۹۰
جدول ۴-۱۲ براورد رگرسیونی برای رابطه بین عدم تقارن اطلاعاتی و هموار سازی سود در مرحله افول ۹۰
جدول ۴-۱۳ ضریب همبستگی پیرسون بین هموار سازی و عدم تقارن اطلاعاتی در مرحله بلوغ ۸۷
جدول ۴-۱۴ براورد رگرسیونی برای رابطه بین عدم تقارن اطلاعاتی و هموار سازی سود در مرحله بلوغ ۸۸
جدول ۴-۱۵ ضریب همبستگی پیرسون بین هموار سازی و عدم تقارن اطلاعاتی در مرحله رشد ۸۵
جدول ۴-۱۶ براورد رگرسیونی برای رابطه بین عدم تقارن اطلاعاتی و هموار سازی سود در مرحله رشد ۸۶
جدول ۴-۱۷ خلاصه یافته های حاصل از بررسی ارتباط بین متغیرهای پژوهش ۹۱
نمودار ۱-۱ مدل مفهومی تحقیق ۷
نمودار ۲-۱ رابطه بین قابلیت کنترل و انعطاف پذیری در چرخه عمر واحد تجاری ۳۱
نمودار ۳-۱ مدل تحلیلی پزوهش ۵۳
چکیده:
هموارسازی سود، تلاش اعمال شده توسط مدیریت جهت کاهش تغییرات غیرعادی در سود در قالب اصول حسابداری تعریف می شود. در این پژوهش رابطه بین هموارسازی سود و عدم تقارن اطلاعاتی درچرخه زندگی واحدهای تجاری موردبررسی وسنجش قرارگرفته است. در راستای انجام تحقیق درخصوص موضوع مورد نظر و همچنین آزمون فرضیههای تحقیق کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در قلمرو زمانی ۱۳۸۷-۱۳۹۱ به عنوان جامعه آماری درنظر گرفته شده است. تعداد نمونهها براساس محدودیت های تحقیق، دربازه زمانی ۵ساله ، ۸۷ شرکت میباشند. در تحقیق حاضر جهت انجام آزمون فرضیات اصلی تحقیق از تحلیل رگرسیون و ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردیده است. ابزارگردآوری اطلاعات، اسناد کاوی و بانکهای اطلاعاتی می باشد. داده های مورد نیاز شامل هموار سازی و عدم تقارن اطلاعاتی از اطلاعات مالی مندرج در صورتهای مالی حسابرسی شده آنها و گزارشهای مالی و نشریههای رسمی سازمان بورس اوراق بهادار که بصورت هفتگی، ماهانه و سالانه صورتهای مالی شرکتهای پذیرفتهشده را به چاپ میرساند و نیز از بانکهای اطلاعاتی بورس بوده، که این اطلاعات از سـوابق موجـود در نـرم افزار ره آورد نوین و سایر نرم افزارها و در مواردی از آرشیوهای الکترونیکی و اینترنتی استخراج شده است. درراستای هدف تحقیق ۳فرضیه تدوین گردیده وبرای تجزیه وتحلیل داده ها وآزمون فرضیه هاازمدل رگرسیون چندمتغیره وداده های ترکیبی استفاده شده است. مهمترین یافتههای تحقیق عبارت است از اینکه بین هموارسازی سود وعدم تقارن اطلاعاتی درهیچ یک ازمراحل چرخه عمرشرکت رابطه معناداری وجودندارد. که نتایج حاصل شده حاکی از ناآگاهی سرمایه گذاران نسبت به هموار سازی سود می باشد.
واژه های کلیدی: هموارسازی سود،اقلام تعهدی اختیاری٬چرخه عمرشرکت٬عدم تقارن اطلاعاتی
فصل اول
کلیات تحقیق
۱-۱ مقدمه
از دیدگاه تئوری حسابداری، پدیده هموارسازی سود در رویکرد رفتاری موضوعی قابل تأمل است. افزون بر آن در عمل نیز حسابداران، حسابرسان و تحلیل گران مالی در فرایند گزارشگری مالی، که گزارشگری سود از مهمترین اجزای آن به شمار میآید، به نوعی با این پدیده و پیامدهای آن مواجه بودهاند. شناخت ابعاد مختلف رفتار هموارسازی سود در راستای شناسایی ویژگیها و محدودیتهای سود حسابداری قرار میگیرد. در صورت امکان ارائه یک چارچوب نظری برای این پدیده که به نظر میرسد تاکنون میسر نشده، محتمل است بتوان به پیشرفتی در زمینه کیفی گزارشگری سود دست یافت.
سهم عمده ای از تحقیقات و مطالعات نظری در موضوع هموارسازی سود، متعلق به کشورهای توسعه یافته است، از این رو، با توجه به تفاوتهای اساسی در متغیرهای کلان محیطی نظیر اقتصاد و فرهنگ، گسترش این تحقیقات به کشورهای در حال توسعه میتواند در تکمیل ادبیات پژوهشی این پدیده موثر واقع شود. علاوه بر آن به نظر میرسد از دیدگاه امور مالی نتایج این تحقیقات برخی زمینه های لازم را برای کارایی بازار سرمایه در محیط اقتصادی مورد نظر فراهم نماید. تحقیق حاضر به بررسی رابطه بین هموارسازی سود و عدم تقارن اطلاعاتی در چرخه زندگی شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران میپردازد.
در این فصل کلیات تحقیق ارائه گردیده، در واقع پس از ارائه مقدمهای در ابتدای فصل به تشریح بیان مسئله پرداخته شده است. سپس اهداف، انگیزه، فرضیهها، اهمیت موضوع و روش تحقیق را شرح داده و به قلمرو تحقیق از لحاظ زمانی، مکانی و موضوعی تحقیق میپردازیم.
برای دانلود فایل متن کامل پایان نامه به سایت 40y.ir مراجعه نمایید. |
ong>۱-۲ بیان مسئله
ابزار اصلی انتقال اطلاعات به استفاده کنندگان برون سازمانی، صورتهای مالی اساسی است. صورت سود و زیان، از صورتهای مالی اساسی است که در ارزیابی وظیفه مباشرت مدیریت یا حساب دهی آنها در قبال منابعی که در اختیار دارند، از اهمیت زیادی برخوردار است. صورت سود و زیان دربرگیرنده بازده حاصل از منابع تحت کنترل مدیریت واحد تجاری است و عملکرد واحد تجاری را در طی دوره مورد نظر منعکس میکند. از آن جا که مسئولیت تهیه صورتهای مالی بر عهده مدیریت واحد تجاری است و با توجه به دسترسی مستقیم مدیران به اطلاعات و داشتن حق انتخاب روشهای اختیاری حسابداری، امکان هموارسازی سود وجود دارد. به دلیل این که سرمایه گذاران به عنوان یکی از فاکتورهای مهم تصمیمگیری به رقم سود توجه خاصی دارند، این پژوهشها از جنبهی رفتاری، اهمیت خاص خود را دارند. از انگیزه های مدیریت سود، کاهش خطای پیش بینی سود در دوره جاری و آتی است. مدیران علاقهمند میباشند که پیشبینیهای آنها در رابطه با سود بودجه شده تحقق یابد؛ چنان چه این امر محقق نشود، مدیران با استفاده از ابزارهایی سود را مدیریت میکنند. استفاده فرصتطلبانه از هموارسازی سود، ممکن است بر شفافیت دادههای گزارش شده حسابداری تأثیر معکوس بگذارد. از نتایج اقتصادی غیر شفاف بودن اطلاعات این است که ممکن است بر تمایل سرمایه گذاران به خرید سهام شرکت تأثیر بگذارد. بدین ترتیب شفافیت کمتر باعث نقدشوندگی کمتر و در نتیجه باعث افزایش هزینه سرمایه شرکت به دلیل افزایش ریسک نقدشوندگی میشود. علاوه بر این، بالا رفتن هزینه معاملات به دلیل نقدشوندگی پایین، ممکن است امکان کشف قیمت سهام را کاهش داده و در نتیجه ابهام مرتبط با قیمت سهم را افزایش دهد. از سوی دیگر بر اساس مفهوم عدم تقارن اطلاعاتی، تغییرپذیری بالای سود منجر به منافع اطلاعاتی بیشتر برای سرمایه گذاران آگاه نسبت به سرمایه گذاران ناآگاه میشود. افزایش تغییرپذیری سودهای گزارش شده، زیان معاملاتی سرمایه گذاران ناآگاه را بزرگتر جلوه داده و آنها را مجبور به خروج از بازار میکند.
همچنین تئوری چرخه عمر شرکت چنین فرض میکند که شرکتها و بنگاه های اقتصادی، همچون تمامی موجودات زنده که متولد میشوند، رشد میکنند و میمیرند، همانند موجودات زنده، رشد و پیری واحدهای تجاری را بر مبنای قابلیت کنترل و انعطاف پذیری نشان میدهند. در جوانی (دوران رشد) سازمانها بسیار انعطاف پذیر، ولی در بیشتر مواقع غیر قابل کنترل اند. با افزایش عمر سازمانها، روابط تغییر می کند، کنترل افزایش و انعطاف پذیری کاهش مییابد. در نهایت، با پیر شدن (دوران افول) قابلیت کنترل نیز کاهش خواهد یافت. هنگامی که واحد تجاری قابلیت کنترل داشته و انعطاف پذیر باشد، بیانگر این است که توأمان مزایای جوانی و پیری را داراست. این وضعیت تحت عنوان مرحله تکامل (بلوغ) شناخته میشود و این سیاستها به گونه ای در اطلاعات حسابداری شرکتها منعکس میشود با توجه به موارد مطروحه فوق در پژوهش حاضر سؤالات زیر مطرح میشود: