مفهوم عملکرد تحصیلی

پیشرفت تحصیلی علم‎آموزان یکی از شاخص‎های مهم در ارزشیابی آموزش و پرورشه و سطوح بالای اون می‎تونه پیش‎بینی کننده آینده روشن واسه فرد و جامعه باشه و تموم تلاش‎ها و سرمایه‎گذاری‎های هر نظامی، تحقق این هدف هستش. بر این پایه روان‎شناسا و کارشناسان آموزش و تربیت به بررسی  عوامل انگیزشی در یادگیری و کارکرد علم‎آموزان در بخش های جورواجور درسی توجه داشتن. از دهه ۱۹۸۰ میلادی بیشتر تحقیقات انجام شده در مورد پیشرفت تحصیلی بر عوامل روانی که بر یادگیری علم‎آموزان اثر دارن تأکید کرده‎ان( لینن برینک[۲] و پنتریچ[۳]، ۲۰۰۲).

گروه‎های تخصصی و روان‎شناسا همیشه به بررسی حولوحوش جور واجور تحصیلی تأکید دارن. توجه به پیشرفت تحصیلی از زمان بینه[۴] شروع شد اون به این نتیجه رسید که نمرات آزمون‎های ایشون میتونه کودکانی که با در نظر گرفتن مشاهدات کلاس درس،( باهوش) و ( کم هوش) محسوب شده بودن رو از هم تفکیک کنه و بعدا یافته های امتحانات علم‎آموزان ملاک قرار گرفت( لانس بری، سادارگاس، گیبسون و لئونگ[۵]،۲۰۰۵).

باهوش

یادگیری پایه رفتار آدم رو تشکیل می‎دهد و فرایندی که همیشه در طول زندگی آدم و در هر مرحله از  رشد اجباری هستش. موجودیت و باقی موندن هر فرهنگ به توانایی اعضای جدید اون واسه یادگیری شکل های جور واجور مهارت‎ها، هنجارهای رفتاری، باورها و …. وابسته. در واقع پیشرفت تحصیلی فرایندیه که می‎توان اون رو نتیجه یادگیری آدم دونست و منظور از پیشرفت تحصیلی موفقیت در کار تحصیله که می‎توان به مهارت در کار خاص، تخصص در بخشی از علم منجر شه. در نظام آموزش و پرورش پیشرفت تحصیلی اصطلاحیه که به جلوه‎ای از جایگاه تحصیلی علم‎آموزان اشاره داره. و این جایگاه می‎تونه به صورت نمرات دوره‎های جور واجور باشه که به وسیله آزمون‎های استاندارد شده اندازه‎گیری شه(سیف، ۱۳۸۷).

راسل[۶]( ۲۰۰۳)، اهدافی که عموماً رفتار پیشرفت تحصیلی رو بر می‎انگیزد به عنوان اهداف داخلی و خارجی طبقه بندی می‎کنه. به نظر اون در اهداف داخلی، اهداف مربوط به تکلیف( مثلاً تلاش واسه فهم مطالب) و اهداف مربوط به خود( مثلاً بهتر از بقیه عمل کردن، اثبات هوش و تلاش) قرار دارن. و اهداف خارجی مربوط به انسجام اجتماعی( خشنود کردن بقیه و جایزه‎ها) می‎باشن(علیوندوفا، ۱۳۸۴). فرق‎های فردی در انگیزه پیشرفت می‎تونه موفقیت تحصیلی رو پیش‎بینی کنه. علم‎آموزانی که از دست‎یابی به اهداف خود دوری می‎کنن، ترس از آزمایش داشته و مشکلات رو به عنوان عامل تهدید کننده تلقی می‎کنن و در نتیجه دست از تلاش واسه رسیدن به اهداف برمی‎دارن. در مقابل کسائی که به دنبال رسیدن به اهداف خود هستن از یادگیری لذت می‎برند و مشکلات رو به عنوان رقابت می‎پذیرن و در دست‎یابی به اهداف خود اصرار می‎کنن(کاموراجا و همکاران، ۲۰۰۹).

مشکلات

سازه‎ی انگیزه موفقیت به رفتارهایی که به یادگیری و در نتیجه پیشرفت تحصیلی منجر می‎شه گفته می‎شه(کاموراجا و همکاران، ۲۰۰۹).

کارشناسان روان شناسی پرورشی و صاحب نظران آموزشی عقیده دارن که تجارب موفقیت آمیز و یا توأم با شکست علم‎آموزان در دوران تحصیل در مدرسه بر همه جنبه‎های شخصیت  و از جمله سلامت روانی اونا اثر مستقیم داره.
سلامت روانی

۲-۲-۲-۲ عوامل مؤثر در کارکرد تحصیلی عبارتند از:

۲-۲-۲-۲-۱٫ عوامل فردی: هدف، انگیزه، هوش، توجه، برنامه‎ریزی، ابعاد شخصیتی و آمادگی جسمی و روانی.

۲-۲-۲-۲-۲٫ عوامل خانوادگی و اجتماعی:

شرایط عاطفی و امنیت خونواده، شرایط اجتماعی و اقتصادی، تحصیلات و سطح فرهنگ خونواده، تعداد اعضای خونواده و سبک والدینی.
اقتصادی

۲-۲-۲-۲-۳٫ عوامل آموزشگاهی: 

مهارت معلمان، شرایط آموزشی و امکانات مطلوب تحصیلی، تعداد علم‎آموزان کلاس و ترکیب اون‎ها، متناسب بودن هدف‎ها و محتوای برنامه‎ها با نیازها، استعدادها و چیزهای مورد علاقه علم‎آموزان، متناسب بودن مقررات، کتاب‎های درسی و مواد آموزشی، تسهیلات مدرسه و انتظارات مدرسه از علم‎آموزان( بیابانگرد، ۱۳۸۳).

 

۲-۲-۲-۲-۴٫ جنس:

تحقیقات نشون می‎دهد که جنس رابطه چندانی با پیشرفت تحصیلی نداره. با اینحال میانگین نمرات پسران در دروسی مانند ریاضی و توانایی‎های فضایی نسبت به دختران از سطوح بالایی برخورداره (نول[۷] و هدکس[۸]، ۱۹۹۸).

هالپرن[۹] (۲۰۰۰)، عنوان می‎کنه که فرق میان توانایی‏های کلامی و فضایی در بین مردان و زنان خیلی غلطه و این فرق‎ها  در بخش‎های کوچیکی از استعدادهای فضایی و کلامی هستش و در تحقیقات گذشته با بهره گرفتن از تست‎های استاندارد شده، نشون دهنده بهبود توانایی زنان در تکالیف فضایی هستش( لینور[۱۰]، دیویس[۱۱]، اکلس[۱۲]، ۲۰۰۳).

[۱] – Komarraja, M., Karau, S. J., Schmeck, R.

[۲]-Linen Brink, E. A

[۳] -Pintrich, P.R

[۴] -Binet, A.

[۵] – Lounsbury J. W., Saudargas, R. A., Gibson, L. W., & Leong, F. T

[۶] -Russel, A.

[۷]-Nowell, A.

[۸] -Hedges, L.V.

[۹] -Halpern

[۱۰] -Linver, M. R.

[۱۱]-Dauis, P.E.

[۱۲] -Eccles, J. S.

مطالب مرتبط