محققین بسیاری با دیدگاههای مختلف، چارچوبهای متنوعی را برای سطوح سفارشیسازی پیشنهاد کردهاند که در ادامه به برخی از آنها اشاره میشود. پاین[۱۴] و گیلمور[۱۵] چهار سطح برای سفارشیسازی محصول بر اساس مشاهدات و تجربیات عملی خود ارائه دادهاند که عبارتند از [۶]: سطح تعاملی[۱۶]: طراحان محصول با مشتریان گفتگو کرده و براساس نیاز و سلیقه مشتری محصول را طراحی میکنند سطح وفقپذیری[۱۷]: محصولات استاندارد بهگونهای طراحی میشوند که توسط مشتری قابل تغییر کاربری باشند و مشتری بتواند مطابق نیاز و سلیقه خود محصول خریداری شده را تغییر دهد. سطح Cosmetic: محصولات استاندارد تولید میشوند ولی برای مشتریان مختلف بهگونههای متفاوتی بستهبندی میشوند یا بهگونههای متفاوتی به مشتری عرضه میشوند سطح شفاف[۱۸]: محصولات براساس تنظیماتی که توسط مشتری روی آنها انجام میشود خود را با نیازمندیهای مشتری وفق میدهند. پاین در مقاله دیگری چهار سطح سفارشیسازی را بصورت زیر مطرح کرد [۷]: سرویسهای سفارشیسازی شده: محصولات استاندارد توسط افرادی در سیستم فروش متناسب با نیاز مشتری درآمده و سپس عرضه میشوند. سفارشیسازی درونی[۱۹]: محصولات استاندارد در هنگام استفاده توسط مشتری متناسب با نیاز تغییر میکنند. سفارشیسازی در نقطه تحویل[۲۰]: عملیات اضافی مخصوصی متناسب با نیاز مشتری در هنگام تحویل بر روی محصول انجام میشود. تولید پیمانهای[۲۱]: اجزاء استاندارد برای شکل دادن به نیاز مشتری با طیف وسیعی از پیکربندیها و ترکیبها میتوانند محصولات متنوعی را بوجود آورند. اسپیرا[۲۲] محقق دیگری است که مدل مشابهی را با چهار نوع سفارشیسازی مطرح کرده است [۸]: بستهبندی سفارشیسازی شده[۲۳] سرویسهای سفارشی شده[۲۴] کار اضافی براساس سفارش مشتری[۲۵] مونتاژ پیمانهای[۲۶] ترکیب چارچوبهایی که در بالا به آنها اشاره شده است ما را به سمت هشت سطح عام از سفارشیسازی هدایت می کند که در جدول ۲-۱ مشخص شدهاند [۵]: در این جدول طراحی در بالاترین سطح (سطح هشتم) قرار گرفته است و اشاره به تعاملی بودن پروژه[۲۷] و تولید و ارائه محصول براساس اولویتهای اختصاصی هر مشتری دارد. سطح هفتم[۲۸] اشاره به تولید محصول متناسب با نیازهای خاص مشتری با تکیه بر برخی طراحیهای پایه و استاندارد شده دارد. سطح ششم[۲۹] اشاره به مونتاژ محصول با سرهمبندی اجزاء پیمانهای با ترکیبها و پیکربندیهای متفاوت برای پاسخ به نیازهای اختصاصی هر مشتری دارد. در سطوح چهارم و پنجم دستیابی به سفارشیسازی از طریق انجام کار اضافی روی محصول پس از تولید و قبل از ارائه به مشتری مورد توجه قرار میگیرد
برای دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت jemo.ir مراجعه نمایید.