مدیریت : تئوری پندار

در این تئوری دو آزمایش در بین اراده کردن هست.آزمایش تطبیق پذیری که مشخص می سازه که راه حل مورد نظر با اصول و اهداف شما یکی بودن داره یا خیر. هدف از این آزمایش اون هستش که راه حل های غیرقابل قبول حذف شن. آزمایش دوم، آزمایش سودآوری است که نتیجه های بالقوه یه راه حل رو با دیگه بدیلا مقایسه می کنه. منظور ازاین ازمایش، اون هستش که بهترین گزینه رو انتخاب کنیم (Richmond, et al., 1998).

اراده کردن

چارچوب، به معنی ومفاد تصمیم و هم اینکه چگونگی عرضه اطلاعات برمیگرده. ضرب المثل معروف “نیمه پر لیوان رو می بینی یا نیمه خالی رو؟”، یه موضوع در رابطه با چارچوبه. چارچوب در تئوری پندار مهمه، چون این تئوری در مورد زمینه ای که در اون تصمیمات حادث می شه، بحث کرده و به تصمیم معنا میده. هم اینکه توفیق و یا شکست در همون زمینه و یا زمینه های مشابه راهنمایی واسه تصمیمات فعلی ما جفت و جور میکنه. اینجوری، چارچوب به تصمیم گیر امکان میده که از قوه الهام و شهود خود این بار استفاده کنه.

آزمون اول مبنی بر تطبیق پذیری یه راه حل با اصول، اهداف و برنامه تصمیم گیر شباهت زیادی به همون عنصر رضایت در روش عقلایی محدود داره. اگه دو یا چند راه حل بتونن از این آزمون گذر کنن، اون وقت به آزمون سودآوری می پردازیم که شباهت به روش عقلایی داره. اما همه اینا در چارچوب انتخابی ما قرار داشته و می تونه باعث به کار گیری قوه تخیل و درک ما شه (Seidl & Traub, 1998).

راه حل

نکته دیگه، اتکای ما در اراده کردن شهودی به میانبرهای هنجاری و یا قضاوتیه. در این رابطه دو آفت اراده کردن شهودی، قضاوت در دسترس و قضاوت نمایندگیه.

یکی دیگه از منافع روشای شهودی در مواقعیه که در سازمان با دعوا اهداف روبروئیم. مثلا، یه مدیر در عین حالا که می خواد سود خود رو بالا ببره، در همون زمان مایل نیس که بخاطر گران فروختن، مشتریان خود رو از دست بده و یا یه مدیر با بودجه مشخص در عین حالا که دوست داره در بخش تحقیق و پیشرفت سرمایه گذاری کنه، در همون زمان دوست داره که مواد اولیه واسه ماه آینده بخره. برنامه ریزی هدف[۲] با اینجور مشکلاتی مواجه می شه. در برنامه ریزی هدف بخش بزرگ کار بوسیله روشای شهودی و نزدیک به اون انجام می شه (Gould ,1987).

مشکلات

 

۲-۱۲-۲-قضاوت در دسترس

قضاوت در دسترس[۳]، به موضوع ساده ای اشاره داره. بیشتر مردم از ترس سوار شدن بر هواپیما بیشتر از ترس سوار شدن خودرو رنج می برن. دلیل اون اینه که خیلی از افراد فکر میکنن که پرواز با هواپیما خطرناکتر از رانندگی با خودروه. اگه خطر پرواز با هواپیما به اندازه خطرات به وجود اومده توسط رانندگی بود، در رابطه با محاسبه خطر برابر اونا می باید در هر هفته دو هواپیمای جمبوجت ۷۴۷ با همدیگه برخورد کرده و همه سرنشینان هر دو هواپیما کشته می شدن تا به اندازه تلفات به وجود اومده توسط حوادث رانندگی می گردید. یکی از دلایل ترسیدن بیشتر از هواپیما اون هستش که رسانه ها در پوشش دادن به تلفات به وجود اومده توسط حوادث هوایی، در مقایسه با حوادث رانندگی بسیار بیشتر تلاش می کنن. پس نوع حوادثی که روی احساسات بیشتر تاثیر دارن، اونایی که حتما تو یه موضوع خاص احساسات رو جریحه دار می کنن، اونا که ما به اونها آشنایی بیشتر داریم و یا حتی اونایی که از دید وقتی نزدیکتر به لحظه تصمیم اتفاق افتاده ان، همه در حافظه ما مهمترین جاها رو اشغال می کنن. قضاوت در دسترس هم اینکه می تونه این موضوع رو توجیه کنه که به چه دلیل مدیران در زمانیکه میخوان آزمایش کارکرد کارکنان رو بکنن، به فعالیت کارمند در روزای قبل بیشتر توجه می کنن تا فعالیتش در ۹ ماه قبل.

 

 

 

۲-۱۲-۳-قضاوت نمایندگی

قضاوت نمایندگی[۴]، به موضوع قیاس برمیگرده. یه مطالعه جدید نشون میده که ۶۶ درصد از سیاهان آمریکا بین ۱۳ تا ۱۸ سال عقیده دارن که که می تونن یکی از ورزشکاران حرفه ای آمریکا شن. در واقع، آنانکه به این مقام رسیدن، تنها یه نفر در هر ۱۰ هزار نفره، یعنی ۰۱/۰ درصد (Simons, 1997). این افراد با مثل سازی وقایع به این نتیجه می رسن که اینجور اتفاقی دوباره روی میده. چون بیشتر رسانه های آمریکایی از این موضوع خیلی وقتا یاد می کنن که چیجوری یه جوون مشکی پوست تونسته که در عالم ورزش به میلیونا دلار برسه و همه جوانان مشکی پوست فکر می کنن که اون قهرمون هستن. در سازمانا هم مدیران گاه بدلیل اینکه یه محصول در بازار فروش مناسب داشته، تصور می کنن که حتما محصول بعدی هم دارای اونقدر موفقیتی می شه (Robbins, 2000).

دلار

 

۲-۱۲-۴- تئوری تعهد

تئوری تعهد[۵]، تاثیر اراده کردن تعهد رو روی تصمیم بیان می کنه. اگه فردی بدونه که تصمیم اون دیگه قابل برگشت نیس (یعنی اون با این تصمیم یه تعهد محکمی رو معتقد شده)، وقتی که اون واسه اتخاذ تصمیم میذاره، طول و روند اراده کردن با دقت بیشتری انجام قبول می کنه. پس اگر اون زمان بیشتری رو صرف اتخاذ تصمیم کرده و بعد اون رو اعلام کرده، پس این شخص از تغییر تصمیم خود اکراه داره (Staw, 1981). واقعا، یه تصمیم کوچکتر درست در مورد یه موضوع، تصمیم گیر رو درگیر یه تعهد بزرگتر می کنه (Davis ,1985).

[۱] Image Theory

[۲] Goal Programming

[۳] Availability Heuristic

[۴] Representative Heuristic

 

[۵] Commitment Theory

مطالب مرتبط