معرفی سئات آرونا؛ شاسی بلندی کوچک با شانس حضور در بازار ایران

ماه ژوئن امسال پر از شاسی بلندهای بوده که به وسیله کمپانیای خودروسازی مثل هیوندای و کیا معرفی شدن. حتی با در نظر گرفتن این احتمال که معرفی یه شاسی بلند جدید در این ماه می تونه این خودرو به حاشیه بکشونه اما بازم شرکت خودروسازی اسپانیایی سئات از این قافله عقب نمونده و خودروی شاسی بلند جدید خود رو معرفی کرده.

این خودرو همون شاسی بلندیه که سئات واسه نام گذاری اون نظرخواهی عمومی رو تدارک دید و ده هزار نام پیشنهادی گرفت که در آخر نام آرونا واسه اون انتخاب شد.

این خودروی جدید درست مثل همه سوپرمینیای جدید نسل پنجم سئات روی پلتفرم سبک MQB A0 قرار داره و طراحی اونم مایل به همین سوپرمینی و تا حدودی به چشم مخاطب آشناست.

هرچند که شباهت نسبی در طراحی این خودرو با ایبیزا ممکن که در نگاه اول یه ویژگی منفی حساب شه اما واسه اینکه اینSUV  جمع و جور بتونه حریف جدی ای واسه شاسی بلندهایی محبوبی مثل رنو کپچر، نیسان جوک، کیا استونیک، هیوندا کونا و پژو ۲۰۰۸ باشه، سئات به کار گیری اینجور طرح اتوکشیده ای رو بر گزیده س.

این شاسی بلند نسبت به ایبیزا حدود ۸ سانتی متر طویل تره و در کل طول اون به ۴٫۱۴ متر می رسه. وقتی که ظاهر این دو خودرو باهم مقایسه شه بزرگترین فرق اونا ارتفاعشانه. ارتفاع آرونا حدود ۱۰ سانت بیشتر بوده و سقف بلندتری داره که همین ویژگی کابین خودرو بزرگتر کرده و فضای بیشتری در اختیار مسافران اون قرار میده.

قسمتی پشتی ایبیزا  ظرفیت پذیرش ۳۳۵ لیتر بار رو داره که این فضا واسه خودرویی که در کلاس خودروهای شهری بسیار کوچیک (A-segment) دسته بندی میشه بسیار چشم گیره.

با در نظر گرفتن افزایش فضای آرونا نسبت به ایبیزا و قرار گرفتن اون در کلاس خودروای شهری کوچیک (B-segment) طبیعتا تماشاگر افزایش این ظرفیت هستیم و این شاسی بلند جدید می تونه ۴۰۰ لیتر بار رو خیلی راحت در قسمت پشتی خود حمل کنه.

در واقع فضای حمل بار واسه در این خودرو در مقایسه با حریف اصلی خود یعنی نیسان جوک بسیار بیشتره.

درست مثل همه خودروهای شاسی بلندی که آرونا اونا رو به رقابت دعوت می کنه، طیف وسعت ای از آپشنا در این خودرو هم در دسترسه.

از جمله این ویژگیای اختیاری میشه به سفارشی سازی کاببین خودرو و وجود ۶۸ انتخاب واسه رنگ اون اشاره کرد که حتی در این بازه پرتقالی تیره هم دیده می شه.

پس هرکسی می تونه آرونا خاص خود رو داشته باشه و سئات این خودرو به صورت سفارشی و با تنظیمات  متفاوتی ارائه میده.

و اما سئات آرونا در ۵ مدل متفاوت با موتورهای توربوشارژ عرضه می شه. این مدلا در ۳ نوع بنزینی و ۲ نوع دیزلی در دسترس ان.

دو نمونه از مدلهای بنزینی شامل موتور سه سیلندر ۱ لیتری TSI هستن که یکی از اونا با قدرت ۹۵ اسب بخار به همراه یه گیربکس ۵ سرعته دستی و دیگری با قدرت ۱۱۵ اسب بخار به همراه یه گیربکس ۶ سرعته دستی یا ۷ سرعته DSG در دسترس ان.

مدل دیگه بنزینی از یه موتور ۴ سیلندر ۱٫۵ لیتری TSI با قدرت ۱۵۰ اسب بخار به همراه تکنولوژی مصرف سوخت اقتصادی (از راه غیر فعال سازی سیلندرها در سرعتای خاص) استفاده میکرد.

نمونه های دیزلی هم به ترتیب از موتور ۴ سیلندر ۱٫۶ لیتری TDI با قدرت ۹۵ اسب بخار به همراه گیربکس ۵ سرعته دستی/ خودکار و موتور ۴ سیلندر ۱٫۶ لیتری TDI با قدرت ۱۱۵ اسب بخار به همراه گیربکس ۶ سرعته بهره مند ان.

البته می گن که مدلهای موتور تا اواسط سال ۲۰۱۸ گسترش پیدا می کنه و آرونا از یه موتور ۱ لیتری TGI با قدرت ۹۰ اسب بخار با توانایی مصرف سوخت گازی  هم بهره مند می شه.

این خودرو هم مثل ایبیزا از سیستم مولتی مدیا اینفوتیمنت (سیستم اطلاعات/سرگرمی) بهره منده که از هردو پلتفرم اندروید اتو و اپل کارپلی پشتیبانی می کنه.

مسافران آرونا می تونن به موزیک مورد علاقه خود با سیستم صوتی ای که به وسیله شرکت Best Audio طراحی شده و شامل ۶ بلندگو و ساب ووفر با توانایی شارژ کامل واسه ۳۰۰ واته گوش بدن.

از دیگر امکانات این خودرو میشه به قابلیتایی مثل سیستمای کنترل دوگانه آب و هوا، محافظتی در مقابل رعد و برق، کروز کنترل تطبیقی، دوربین پشتی، نور و برف پاک کن خودکار و چراغای عقب و جلو LED اشاره کرد.

این خودرو هم مثل دیگه اجناس سئات مثل ایبیزا، آتکا و لئون در چهار تریم متفاوت Reference ، Style ،FR و  Xcellence فروخته می شه.

اینم بگیم که تریم FR در ۴ سبک رانندگی انتخابی و به صورت استاندارد با سیستم تعلق دو حالته در دسترس میشه. این سبکا شامل Normal، Sport، Eco و  Individualهستند.

قبل از شروع فروش این خودرو، یه نمونه از اون در نمایشگاه فرانکفورت در ماه سپتامبر به نمایش در میاد.

می گن که در سال ۲۰۱۸ شرکت سئات شاسی بلند متوسط سایزی رو معرفی می کنه که از آرونا قوی تر بوده و در نوع ۵ و ۷ نفره طراحی شده. این خودرو شاید رقیبی واسه شاسی بلند ۷ نفره شرکت اشکودا یعنی کودیاک میشه.

به عنوان آخرین نکته، شاید فولکس واگن به عنوان مالک سئات نسخه تقریبا مشابه آرونا، یعنی یه کراس اور کوچکتر رو تا انتهای سال میلادی جاری یا در سال ۲۰۱۸ راهی بازار می کنه.

جالبه بدونین که با در نظر گرفتن احتمال فعالیت رسمی سئات در کشورمون و مشخصات فنی مدل آرونا، امکان واردات این خودرو به ایران هم هست و هیچ بعید نیس که در چند ماه آینده تماشاگر تردد سئات آرونا در خیابونای ایران باشیم.

مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *