در هر نقطه ای حلقه های علمی شکل می گیرد و مردم به آموختن و فراگیری علوم روی می آورند. یکباره به یک جهش علمی دست می یابد و همه علوم، اعم از علوم عقلی و نقلی، گسترش می یابد.
جمع بندی و نتیجه گیری
مشکل اصلی و نخستین آن منجی بزرگ انسان، مشکل خداباوری یا افکار خدا نیست، مشکل عبادت و پرستش نیست، مشکل اصلی، بیداد و ستم جهان‌سوز و عالم‌گیر است که بشریت را در کام خود فرو برده و در آتش خود سوزانده است و مذهب، عقیده، آرمان، آزادی، معیشت و همه چیز او را نابود ساخته است، آتشی که نخست ـ و در ظاهر ـ به خرمن زیست فیزیکی و زندگی این دنیایی انسان در طول تاریخ فرو افتاده و آن را یک‌پارچه نابود کرده است، و سپس ـ براساس ارتباط حتمی و ضروری مادیت و معنویت ـ حیات معنوی و متافیزیکی او را نیز تباه ساخته است.
تحقیق - متن کامل - پایان نامه

بر اساس بیان قرآن، هدف و مقصد از ارسال رسل و بعثت انبیاء، برپایی قسط و عدل در جامعه است (حدید:۲۵). در سنت معصومان و روایات اهل بیت عصمت و طهارت (علیه السلام) که بی گمان ترجمان و تفسیر بی کم و کاست قرآن است نیز تأکید ویژه ای بر عدالت اجتماعی شده است. در اهمیت ایجاد و بسط عدالت اجتماعی در تعالیم اسلامی همین بس که به عنوان عصاره و چکیده حکومت آرمانی و جهانی حضرت مهدی(عح) معرفی شده است. به عبارت دیگر، شجره طیبه ای که با تلاش و مجاهدت۱۲۴ هزار پیامبر و صدها هزار تن از اوصیای آنان در طول تاریخ کاشته و پرورانده شده است، میوه و ثمره نهایی اش، حکومت جهانی یگانه مصلح کل عالم بشریت، حضرت مهدی(عج) می باشد که مهم ترین و محوری ترین شعار آن، شعار عدالت و ظلم ستیزی است. از این رو، شاید سخنی به گزاف نباشد، اگر ادعا کنیم محوری ترین ارزش و فلسفه عملی تمامی تعالیم اسلامی، عدالت اجتماعی است و مقصد نهایی بعثت انبیاء و کتابها و تعالیم الهی آن بوده که بشر در تمامی ابعاد زندگی خود به عدالت روی آورد، با این حال، تا کنون تاریخ تحقق این آرمان را ندیده و زمان تحقق کامل آن زمان حضور مهدی(عج) است. در آن زمان است که عدالت اجتماعی در تمام ابعاد اقتصادی، اداری و سازمانی، سیاسی و فرهنگی محقق می شود. ولی در زمان غیبت نیز انسانها موظف اند علاوه بر آگاهی و معرفت به ویژگیهای دوران ظهور و باور عمیق به آن، بکوشند با الهام از این ویژگیها و به اقتضای امکانات و توانمندیهای خود، در یک روند تکاملی حداقلهایی از آن ویژگیها را در جامعه خود محقق کنند و زمینه ساز شرایط مناسب برای شکل گیری ظهور حضرت و احیاناأ تعجیل در ان باشند.
عکس مرتبط با اقتصاد
نتیجه:
خداوند متعال به منظور هدایت بشر و تبیین صراط مستقیم و نجات وی از سر در گمی ها و رنج های زندگی، دین را مطابق با نیازهای هرزمان تشریع فرموده و آن را در قالب کتابی وحیانی بر پیامبر فرو فرستاده تا مردم را به سوی فرامین آن فراخواند و بعد از پیامبر اکرم(صلی الله علیه واله)، بواسطه امام معصوم به راه سعادت و خوشبختی که همان احیا حیات معنوی انسان و اجرای دین برگزیده الهی در متن جامعه بوده، سوق داده شوند. با توجه به مطالب ذکر شده تا بستر فراهم نگردد و جامعه انسانی به نور ایمان زنده نشود، حکومت برحق ولی عصر(ارواحنافداه) با دو محوریت امنیت و عدالت محقق نشده ، از این جهت حضرت با نفوذ در اندیشه و انگیزه ها و هدایت آن به سوی حق، به اجرای این مهم می پردازند
پیشنهادات :
۱ـ باتوجه به مطالب ذکرشده قرار گرفتن در صراطی که توسط حضرت احیا می گردد، نیاز به آمادگی داشته: در عرصه جهاد علمی، مسلح شدن به قلم و تیغ سخن و در عرصه عملی تجهیز به اسلحه رزم و آموختن شیوه های نوین، یعنی اقتدا به سنت امامان هدایت(ع) ومسلح بودن یا مسلح شدن به سلاح علم و ایمان برای مجاهده در راه خدا
۲ـ مسلمان مردن که همان زیستن به حیات عاقلانه و دوری از زندگی و مرگ جاهلانه است، سفارش تمام انبیای الهی است(آیه۱۳۲بقره و آل عمران آیه ۱۰۲) و حیات معقول را معرفت امامت و اعتقاد به ولایت و شناخت حقیقی امام به انضمام اطاعت او تأمین می کند و این شناخت، شناخت حسب و نسبب و… نبوده وگرنه حاکمان برخاسته از سقیفه، فاجعه آفرینان انسانیت کش کربلا و …. بیش از دیگران به زوایای سطحی شناخت امامان عصر خویش عالم بودند.
۳ـ عرصه فرهنگی از اساسی ترین عرصه هایی است که در زمینه سازی طلوع شمس مهدوی(عج)مؤثر است و انسان می بایستی در این عرصه خود را در محدوده اوامر الهی بگذارد و از قلمرو دستورهای قرآن و عترت تجاوز نکند و معارف و مآثر قرآن و عترت(ع) را احیا و منتشر سازد و از اندیشه های وحی دفاع کنند و متعدیان متجاوزی را که به امید فتح عقول و قلوب جوانان و نوجوانان، به سرزمین دلهای پاکشان هجوم می آورند، با تیغ بران برهان و شعاع فروزان عقل منکوب سازند، تا بر آنان که می کوشند با زعم قرائت های مختلف از دین و القای شبهه و مغالطه، عقل را کور و دل را تاریک سازند عرصه تنگ گردد.
پی نویس :
× قوم عاد در صنعت شهرسازی به پایه ای بود که قران از آن چنین یاد می کند: إِرَمَذاتِالْعِمادِ.الَّتی‏لَمْیُخْلَقْمِثْلُهافِیالْبِلاد(فجر،۷و۸)؛قوم ثمودنیز در آن روزگار باتسطیح کوههابه بنای محکم و زیبا و امن می پرداختند: وَثَمُودَالَّذینَجابُواالصَّخْرَبِالْواد(فجر،۹) ؛واصحاب حجرنیز در دل کوههابرای خود خانه های محکم می ساختند: وَکانُوایَنْحِتُونَمِنَالْجِبالِبُیُوتاًآمِنینَ(حجر،۸۲)؛اما باتمام این پیشرفتها در زندگی مادی ، قرآن زندگی انها را جاهلانه دانسته(َ فَأَخَذْناهُم بِما کانُوا یَکْسِبُونَ (اعراف،۹۶) )
کتاب نامه:
۱)حسایی،ابن ابی جمهو ر، عوالی اللالی،،قم،انتشارات سیدالشهداء،ج۴
۲)آملی،شمس الدین محمدبن محمود، نفایس الفنون،تصحیح بهروز ثروتیان، تهران،۲۵۳
۳)ابن فارس،احمدابن فارسی،معجم المقاییس فی اللغه ،قم،،مرکز نشرمکتب الاعلام الاسلامی
۴)ابن ماجه ،ابو عبدالله محمدبن یزید القزوینی ،سنن، تحقیق و تعلیق محمد فؤاد عبدالباقی،مصر، دار احیاء الکتب العربیه،ج۲
۵)ابن منظور ،محمدبن مکرم، ،لسان العرب،ج۱۰،
۶)ابن ابی الحدید،شرح نهج البلاغه،مکتبه آیه الله المرعشی،ج۴
۷)ابن ابی الحدید،‌شرح نهج البلاغه، ج۱،صص۲۸۱-۲۸۲ ذیل خطبه شانزدهم
۸)آمدی، سیف الدین ،ابکار الافکارفی اصول الدین، قاهره،دارالکتب و الوثائق القومیه
۹)ابوعیسی محمد بن عیسی بن سوره، الجامع الصحیح (سنن الترمذی) ،تحقیق: ابراهیم عطوه عوض محمدفوائد عبدالباقی و احمدمحمد شاکر، دار احیاء التراث العربی، بیروت، بی تا، ج۵، ص۶۶۲، ح۳۷۸۶٫
۱۰)ابن عربی، عارضه الاحوزی شرح صحیح الترمذی،بیروت، دارالاحیاء التراث العربی،۱۴۱۵ق،ج۹
۱۱)ابن طاوس، الملاحم و الفتن، فی ظهور الغائب المنتظر، قم، ناشر شریف رضی،۱۳۷۰
۱۲)اربلی ،علی بن عیسی ، کشف الغمه فی معرفه الائمه، تبریز،مکتبه بنی هاشمی،۱۳۸۱ق،ج۲،ص۴۷۷
۱۳)بالادستیان،محمد امین و محمدمهدی حائری پور و مهدی یوسفیان، نگین آفرینش، درس ۴
۱۴)بحرانی،سید هاشم حسینی، سیمای حضرت مهدی در قرآن، ترجمه سید مهدی حائری قزوینی، تهران آفاق،۱۳۶۷،ص۲۳-۲۴
۱۵)بحرانی، سید هاشم، البرهان فی تفسیر القرآن،تهران، بنیاد بعثت،۱۴۱۶ق،ج۵
۱۶)البغدادی، الخطیب، تاریخ بغداد، دراسه و تحقیق، مصطفی عبد القادر، بیروت، دار الکتب العلمیه،۱۳۶۸
۱۷)بهرامی،قدرت الله، مجله حضرت امام خمینی از دیدگاه رهبری، مشهد آستان قدس رضوی، مؤسسه قدر ولایت، سال ۱۳۷۸
۱۸)البخاری،محمدبن اسماعیل ،صحیح، بیروت، دار احیاء التراث العربی، تحقیق دکتر مصطفی ریب البغا،مطبعه الهندی،۱۹۷۶م،ج۳
۱۹)التهانوی،محمداعلی بی علی ، کشاف اصطلاحات الفنون و العلوم،تصحیح غلام قادرو دیگران،کلکته،ج۲: ۱۵۳۹
۲۰)جوادی آملی، عبدالله, تفسیر موضوی: حیات حقیقی انسان در قرآن,قم،مرکز نشر اسرا,ج۱۵,
۲۱)ـــــــــــــــــ، هدایت در قرآن ، مرکز نشر فرهنگی رجاء
۲۲)ــــــــــــــــ ، امام مهدی موجود موعود، تحقیق و تنظیم سید محمد حسن مخبر،قم،مرکز نشر اسرا،۱۳۸۷
۲۳)ـــــــــــــــــ ،انتظاربشر از دین
۲۴)ـــــــــــــــــ ،تسنیم,مرکز نشر اسرا,ج۷
۲۵)ــــــــــــــــــ ،تفسیر موضوعی وحی ونبوت در قرآن،انتشارات موسسه اسراء،۱۳۸۱،ص۲۰