لوله های بتنی را می توان به روش ویبره و پرس تولید کرد که شامل دستگاه سیمپلکس با دو خط تولید، سه دستگاه مولتی پلکس با شش خط تولید و یک دستگاه jaeger با یک خط تولید می باشد که هرکدام توانایی تولید در سایزهای لوله کاروگیت مختلف را دارند. تعیین مقدار مجاز برای بازگشت حرارتی لوله کاروگیت شامل استاندارد ISIRI9116 و ISIRI7175-3 . لوله­ های کورتیوپ کاروگیت با قیمت­ هایی بسیار مقرون به صرفه­تر از سایر لوله­ ها با همان کاربری عرضه می ­شوند با این حال قیمت این لوله ­ها را نمی ­توان به صورت ثابت و با نرخی مشخص تعیین کرد. لوله کاروگیت ۳۱٫۵ کیلو نیوتن بیشتر میزان استفاده را نسبت به دو نوع دیگر دارد و در صنعت آب و فاضلاب کشور به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. در لوله کاروگیت امکان جویده شدن توسط حیوانات موذی زیرخاکی وجود داشته که عمدتاً در محل عبور این لوله ها از آبراهه ها ، مجاری فاضلاب و جمع آوری آبهای سنتی است . لوله های بتنی مسلح فاضلابی طبق آئین نامه لوله های بتنی مسلح برای جمع آوری آب باران و فاضلاب ASTM-C76 و همچنین استاندارد 8906 تولید می گردند. لوله بتنی در قطرهای مختلف تا ۲۰۰ میلیمتر برای جمع آوری آب و فاضلاب و آب باران مناسب میباشد.

 

در حالیکه طول عمر لوله کاروگیت پلی اتیلن حداقل ۵۰ سال بوده و دارای حالت ارتجاعی میباشد. بهطور کلی حداقل فشار حلقوی برای لوله کاروگیت باید معادل ۱۶ کیلو نیوتن بر متر مربع باشد. لوله کاروگیت ۶۴ کیلو نیوتن . در سیستم های فاضلابی فشار کاری برابر با فشار اتمسفر است اما سیالی که از داخل لوله ها عبور می کنند ممکن است اندکی فشار بر دیواره حلقوی لوله کاروگیت وارد نمایند مثلا لوله کاروگیت فاضلابی با ابعاد ۲۵۰ میلی متر، فشار ۱۶، ۳۱٫۵ و ۶۴ کیلو نیوتن را می تواند تحمل کند ولی ، لوله کاروگیت فاضلابی با ابعاد ۲۰۰ میلی متر، فشارحلقوی برابر ۳۱٫۵ کیلو نیوتن را می تواند تحمل کند. لولههای پلی اتیلنی دوجداره کاروگیت تحمل بالایی را به جهت حجم خاک و مقاومت حلقوی دارند و فشار داخلی این لولهها معمولا 2 یا 4 بار میباشد و این لولهها را نمیتوان در شبکههای تحت فشار استفاده نمود.

 

جهت حمل بارگیری و نصب لوله بتنی میبایست هزینه زیادی متقبل شد در حالیکه حمل و نقل و بارگیری و نصب لوله کاروگیت بسیار پایین و در شرکت روتنگران پارسه در حد رایگان میباشد. این روش یک شیوهی بسیارا قتصادی برای مسیرهای کوتاه خط لوله (در فاصله های حدود 150 متر بین ایستگاههای استقرار جک) و جهت عبور خط لوله از زیر تأسیسات شهری، راههای اصلی و راه آهن میباشد که در مقایسه با روشهای حفاری ترانشه رو باز هم اقتصادی تر میباشد. امروزه بدلیل افزایش جمعیت و متمرکز بودن ساختمان ها و تأسیسات شهری و ترافیک موتوری ناشی از گسترش شهرها این روش به عنوان یک راهحل اقتصادی و مناسب جایگزین روشهای قدیمی باب گردیده است. لوله های کاروگیت حجیم و سبک هستند بنابراین واردات این نوع لوله اصلا کار اقتصادی نیست بنابراین شرکت های ایرانی و سرمایه گذاران ایرانی خط لوله لوله از کشورهای آلمان، هند و چین وارد کردند و لوله های کاروگیت را در ایران تولید کردند. مقدار میلگرد پیشنهاد شده در جدول با توجه به نوع میلگرد و مواد اولیه مصرفی تغییر می نماید. لوله هایی که کوپلر سرخود هستند در زمان انبار کردن باید سرها بصورت تناوبی در جهت مخالف یکدیگر بر روی هم قرار گیرند تا از تغییر شکل کوپلر ها ممانعت شود.

 

علت اینکه لوله کاروگیت سایز 800 تا 3200 ملیمتر را در سایز بندی جدا نمودیم این است که روش تولید در سایز 800 میلیمتر به بالا از حالت کروگیتی به حالت اسپیرال کاروگیت و در سایز 2500 به بالا به حالت کورتیوب و یا اسپیرال رو صاف، تو صاف تغییر میکند. این لولهها را عموماً لوله پلیاتیلن فاضلاب و گاهی لوله دوجداره مینامند. لوله بتنی یا بتون آرمه یکی از مواد استاندارد مورد استفاده در سیستم های فاضلاب و انتقال آب طوفان، سیستم های بهداشتی و پروژه های بزرگ آبیاری است. مورد بعدی بررسی میزان عمق خاک گود برداری شده، لوله گذاری صحیح و استفاده از اتصالات مقاوم می باشد که دوام و ماندگاری لوله کاروگیت را پس از نصب تعیین می کنند چرا که انجام تعمیرات در درون زمین، بسیار زمان بر و با هزینههای زیاد هستند به همین دلیل باید کاملا حرفه ای جایگذاری گردند و در این شرایط می توان انتظار داشت که بین 50 تا 100 سال بدون مشکل کار کنند.

نوشته دیگر :   لوازم تبلیغاتی

 

کنترلهای دقیق ابعاد حفاری، لولهگذاری و اتصال های صحیح لوله از عوامل موفقیت یک پروژه است. سپس فرآیند کاروگیت نمودن سطح خارجی لوله ی دوجداره به وسیله قالب و اعمال خلاء صورت می گیرد در حالی که سطح داخلی لوله صاف می باشد. در مواردی مانند زهکشی، که انعطافپذیری، مقاومت و دوام بسیار مهم است همچنین در مکانهایی مانند آبریزها و زهکشیهای مربوط به طوفان، زیر پلها و پلهای هوایی نیز به کار میروند. لولههای موجدار در مواردی مانند تخلیه طوفان و آبریزها که علاوه بر مقاومت و دوام، انعطافپذیری عامل مهمی به شمار میرود، بهکار گرفته میشوند. لوله کاروگیت سایز 600 این نوع لوله ها با مقاومت مکانیکی مختلف 16، 31.5 و 64 کیلو نیوتنی تولید می گردد که بستگی به نوع فشار و عمقی دارد که به آنها وارد خواهد شد. اما چون کاربرد این نوع لوله ها با لفظ کاروگیت زیاد است از آنها با همین اسم نام برده می شود که در واقع انواع اسپیرال و کورتیوپ، نوع خاص و پیشرفته کاروگیت محسوب می شوند که در انتهای مطلب به تفاوت آنها اشاره خواهیم کرد. لوله کاروگیت سایز 110 کاربرد این نوع لوله ها زیاد نیست چرا که در برخی اوقات به خاطر جریان سینوسی فاضلاب باعث گرفتگی لوله خواهد شد مخصوصا که مواد جامد آن زیاد باشد.

 

از جمله آسیب هایی که ممکن است به لوله های بتنی آب و فاضلاب وارد شود می توان به شکستگی، لب پریدگی، سایش، خوردگی عنصر مسلح کننده، تخریب بر اثر سیکل انجماد و انقباض و خوردگی بتن اشاره نمود. با این عمل است که لوله های بتنی که در معرض آب دریا هستند اغلب سریع تر از لوله بتنی که در معرض قرارگیری همزمان نمک و آب نیستند، دچار خوردگی می شوند. در روش تولید لوله کاروگیت اسپیرال پروفیل های تشکیل دهنده دیواره دوجداره لوله به صورت مستطیل شکل ساخته می شود. شکل لوله انتخاب شده برای یک پروژه به توپوگرافی سایت، اهمیت بازدهی هیدرولیکی و سازه ای، فرسایش و رسوب در کانال مسیر و هزینه بستگی دارد. در ادامه اکستروژن، پلی اتیلن از دای عبور کرده و در خروجی دای به شکل لوله درمی آید. برای هدایت آب سطحی و فاضلابهای روستایی و شهری، از لوله کاروگیت مشهد با مقطع 6 متر استفاده میشود که در نوع کوپلردار و جوشی مورد استفاده قرار میگیرد. لوله کاروگیت سایز 125 این نوع لوله ها بیشتر برای جمع کردن فاضلاب خانگی در کوچه هایی که 8 متری هستند و البته فقط برای خانه های نهایتا 2 واحده استفاده می شود.

 

با توجه به نیاز روز افزون کشور به لوله کاروگیت جهت طرحهای فاضلاب شهری ، گروه صنعتی وحید به عنایت ۳۰ ساله در تولید لوله و اتصلات پلیمری اقدام به تاسیس شرکتی جهت تولید لوله های کاروگیت در استان فارس تحت نام شرکت تولیدی لوله و اتصالات مجد ایرانیان نموده است که امید آن می رود احتیاجات طرح های عمرانی کشور در این خصوص تامین گردد . تقویت لایه فلزی باعث ایجاد مقاومت بیشتر در لوله های اسپیرال موجدار HDPE میشود و بر قیمت لوله فاضلاب شهری مؤثر است. لوله شما ممکن است این لایه پوششی را نداشته باشد. این آب ظرفیت پشتیبانی جریان پایه و مواد زیرین را کاهش می دهد و باعث آسیب احتمالی به جاده ها، باند فرودگاه ها و پایه های ساختمان می شود. در ساخت و ساز از زهکشی زمین برای حذف آب های سطحی از اطراف ساختمان ها برای جلوگیری از سیل استفاده می شود. یک روش برای ساخت این لوله اکسترود یک ماده پلاستیکی داغ به یک نقطه قالبگیری ضربهای است. پلی اتیلن که برای ساخت لوله های کاروگیت استفاده شده دارای ویژگی های مخصوصی می باشد. از نقاط عطف توسعه می توان به تولید اولین لوله تقویت شده در سال ۱۹۰۵، اختراع لوله پیش تنیده در دهه ۱۹۳۰ و ساخت اولین لوله پیش تنیده استوانه ای در سال ۱۹۴۲ اشاره کرد.