به ادعای دیده بان حقوق بشر سوریه، دو نفر از کارمندان بخش بهداشت و سلامت بریتانیا که در دوران بالاترین درجه قدرت داعش به ولایت اسلامی این گروه در سوریه و عراق پیوسته بودن، آزمایشات پزشکی «شبه نازی» روی زندانیان انجام می دادن. به باور دولت بریتانیا، عصام ابوعنزه، ۴۰ ساله، از پزشکان سرویس سلامتی ملی بریتانیا موسوم به «NHS» که همسر و دو فرزندش رو در شهر شفیلد رها کرده و در سال ۲۰۱۴ به سوریه سفر کرد به عنوان «وزیر بهداشت» گروه تروریستی داعش انتخاب شده بود. ابو عنزه که می گن این روزا خود رو در غارهای دور و بر روستای باغوز مخفی کرده، اونقدر شکنجه های بیرحمانه ای رو روی قربانیان خود انجام داده که بعضی از جنگجویان داعش هم با اونا مخالف بودن.

اعضای بدن این قربانیان یا به بدن جهادیای زخمی شده و نیازمند عضو پیوند داده شده یا به دلالان داده شده تا در بازار مشکی به فروش رسیده و اینجوری بخشی از هزینه های این گروه رو تامین کنن. هم اینکه ادعا می شه که در موارد دیگه هم اعضای بیرون اومده از بدن این زندانیان در سلولای دیگه زندانیان قرار داده می شد تا در دل اونا ترس ایجاد شه.
علاوه بر این، ادعا می شه که تیمی ۱۰ نفره به رهبری ابوعنزه آزمایشایی شیمیایی روی زندانیان انجام می دادن هر چند به وجود دقیق این مواد شیمیایی اشاره ای نشده.

هم اینکه به ادعای سازمان دیده بان حقوق بشر سوریه، این دکتر مرد بریتانیایی دیگری به نام محمد انور میاه، ۴۰ ساله، که قبلاً در بیرمنگام داروساز بوده رو استخدام کرده تا در بیرون کشیدن اعضای بدن زندانیان به اون کمک کنه.
این ادعاها به وسیله یه گروه حقوق بشری مطرح شده که در دوران قدرت داعش در سوریه در مناطق تحتِ کنترل اونا زندگی کرده و فعالیتای غیرانسانی این گروه رو دنبال می کردن. سرویسای اطلاعاتی غربی بعضی از این ادعاها رو تایید کردن. می گن که ابوعنزه پس از سخنانی تند و انتقاد آمیز در مورد سرویس سلامت ملی بریتانیا این سازمان رو ترک کرده و ادعا کرده بود که در این سازمان با پزشکان مانند گداها رفتار می شه.
اون به پزشکان خارجی که قصد سفر به بریتانیا و کار در این سازمان رو داشتن پیشنهاد کرده بود که واسه کار در این سرویس درمانی به مصرف داروهای ضد دیوانگی نیاز دارن.

تو یه پست ترسناک آنلاین هم ابوعنزه گفته بود که دوست داشته خلبان اردنی که به وسیله داعش و زنده زنده در قفسی سوزونده شد مدت بیشتری زجر می کشید. میاه که با پیوستن به داعش نام خود رو به ابو عبیده البریتانی تغییر داده بود، در سپتامبر ۲۰۱۴ خونه اش در شهر بیرمنگام رو ترک کرده و خود رو به قلمرو تحتِ کنترل داعش در سوریه رساند. در اولین مصاحبه خود با روزنامه دیلی میل در فوریه امسال، میاه ادعا می کنه که با این گروه تروریستی بیعت نکرده و فقط واسه کمکای بشردوستانه به قلمرو این گروه در سوریه سفر کرده. اون میگه که به مدت ۴ سال در شهر المیادین در شرق سوریه زندگی کرده و ادعا می کنه که در این مدت با هیچ شهروند بریتانیایی ملاقات نداشت و تنها غیرنظامیان رو درمان می کرده. هم اینکه ایشون ادعا می کنه که در این مدت به عنوان دستیار جراح پیوند اعضا فعالیت داشته و اطلاعاتش در این مورد رو از راه کتابی که در زمان خروج از بریتانیا به همراه داشته بدست آورده.

اما براساس ادعاهای گروه حقوق بشری صدا و تصویر (Sound and Picture) ایشون در سال ۲۰۱۵ در شهر المیادین با ابوعنزه ملاقات داشته و پس از اون رابطه ای نزدیک بین این دو بوجود اومده. هر دوی اونا با لقب ابوعبیده شناخته می شدن. اونا تو یه بیمارستان در شهر المیادین مشغول بوده که «الطب الحدیث» نام داشت و براساس ادعاها، همین جا بوده که با اجازه ابوعنزه، میاه دست به جراحی غیرنظامیان می زده. همون سال، ابوعنزه به عنوان وزیر بهداشت داعش منصوب شد.
عقیاد الخدر، موسس گروه «صدا و تصویر» در این باره میگه: «دولت اسلامی میخواس نشون بده که یه دولته و نه یه گروه رادیکال از این رو واسه هر چیزی یه وزیر انتخاب می کرد.
عصام وزیر بهداشت بوده و این بدین معنا بود که اون مسئولیت هر چیزی که به بهداشت مربوط می شه رو رو دوش داشت».

اون میگه که ابوعنزه با آزمایشا و تکنیکای بیرحمانه اش اعتبار و شهرتی ترسناک واسه خود دست و پا کرده و اضافه می کنه که عصام در اول میاه رو استخدام کرد چون به کسی نیاز داشت که در این کار به اون کمک کنه.
الخدر ادعا می کنه که این دو با هم در فوریه ۲۰۱۶ به بیمارستان فارمکس در شهر دیرالزور در شرق سوریه رفته ان: «انور در مورد انتقال اعضای بدن آدم از زندانیان به اعضای داعش و تجارت اعضای بدنی که به وسیله داعش کنترل می شد فعال بود». اواخر همون سال این دو دوباره به المیادین برگشتن، جایی که براساس ادعاها، ابوعنزه رهبری یه تیم ۹ نفره رو رو دوش داشت که میاه یکی از اونا بوده و یه دکتر اردنی، دو عراقی و ۵ سوری هم دیگر اعضای این گروه ۹ نفره بودن. به گفته شاهدان، این گروه آزمایشات پزشکی روی زندانیان انجام داده، اعضای بدن زندانیان رو به جهادیای زخمی پیوند زده و در تجارت اعضای بدن واسه گروه داعش دخالت داشتن.

نوشته دیگر :   شماری از مشاغل پردرآمد کانادا در سال ۲۰۱۹

الخدر میگه که یکی از اعضای داعش این روشای شکنجه پزشکی رو «شبه نازی» توصیف کرده و اینکه این شکنجه ها حتی از دید مبارزان داعش هم بسیار بیرحمانه و ترسناک بودن. اون میگه: «اونا با شکنجه و مواد شیمیایی آزمایش می کردن اما مطمئن نیستیم با چه اهدافی. اونا این مواد رو روی زندانیان آزمایش می کردن». ایشون هم اینکه ادعا می کنه که این گروه بعضی زندانیان رو در اتاقی خالی و با بدن تیکه پاره شده قربانیان تنها می گذاشتن تا بدین ترتیبی اونا رو شکنجه کنن. الخدر هم اینکه ادعا می کنه که ابوبکر البغدادی، رهبر گروه داعش، در سال ۲۰۱۷ و پس از زخمی شدن به بیمارستان المیادین آورده شده بود. در اون زمان میاه در این بیمارستان کار می کرد اما معلوم نیس که شخصاً با البغدادی روبرو شده یا خیر.

ابوعنزه و همسرش، سالی، هم همراه با فرزندشون در شهر شفیلد زندگی می کردن. یکی از همسایگان سالی گفته که اون با نامزد جدیدش این خونه رو ترک کرده و دارای بچه شده.
ابوعنزه در فلسطین بدنیا اومده اما شهروند بریتانیا حساب می شده و قبل از پیوستن به داعش مدت ۷ سال در بریتانیا ساکن بود. اون در آوریل ۲۰۰۶ در بولتن پزشکان خارجی سرویس سلامت ملی بریتانیا فهرستی از چیزایی رو ارائه کرده بود که به گفته ایشون، پزشکان خارجی باید هنگام اومدن به محل کارشون در بریتانیا، در خونه جا بذارن که به باور اون بدین توضیح بودن: «شرافت تون چون اینجا یه گدا هستین، شغلتون، هیچ ترفیعی به عنوان معاون یا دیده بان کلینیکی در کار نیس، چیز دیگری غیر از این در رزومه کاری خود نخواهید نوشت؛ آینده تون که وجود نداره و خونواده تون. شک نکنین».

ابوعنزه که از یه خونواده دکتر و دندانپزشک می اومد در سال ۲۰۰۲ در عراق درست خونده و بعد شهروندی بریتانیا رو بدست آورد. به نظر می رسه اون اولین دکتر بریتانیایی بوده که به داعش پیوسته و رشد رادیکالیزه شدن اونو میشه در پست هاش در رسانه های اجتماعی دید. در جولای ۲۰۱۴، ابوعنزه همسر ۳۰ ساله و دو دختر ۶ و ۴ ساله اش رو رها کرد بدون اینکه یه پوند واسه اونا به جا بزاره. ایشون به محض ورود به سرزمینای تحتِ کنترل خلافت اسلامی داعش از دیگر پزشکان مسلمون ساکن در غرب خواست که به این گروه ملحق شن.

اون ادعا می کنه که در بیمارستان شهر المیادین کار کرده اما هیچ وقت کسی غیر از غیرنظامیان رو درمان نکرده مگه به صورت اشتباهی چون همه لباس غیرنظامیان رو به تن داشتن. ایشون میگه که بدترین چیزی که در مدت حضور خود در این شهر تماشاگر بوده، این بوده که مردی به خاطر سیگار کشیدن مجبور شده در داخل یه قفس وایس تاده و تحقیر شه.
ایشون ادعا می کنه که در سپتامبر سال گذشته همراه با همسر باردارش تصمیم به ترک منطقه جنگ در شب گرفته و دختر ۹ ماهه شون، مریم، رو هم همراه داشتن. میاه در نزدیکی شهر هجین در دیرالزور به وسیله نیروهای دموکراتیک سوریه دستگیر شد.
اون میگه: «من واسه مردم خطری ندارم. اما اگه احساس می کنن که واسه مردم خطر حساب میشم بسیار خوشحال میشم که در برنامه های بازپروری شرکت کنم».