براساس آخرین گزارشا و به گفته یکی از فرماندهان نیروهای دموکراتیک سوریه در روز شنبه، داعش حالا کنترل تنها ۷۰۰ مترمربع از خاک مناطق شرقی این کشور رو در دست داره.
نیروهای موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) که بخش بزرگ اونو کردهای این کشور تشکیل میدن هفتهگذشته عملیات پایانی خود رو واسه بیرون روندن داعش از آخرین پناهگاهش در شهر کوچیک باغوز الفوقانی در شرق سوریه شروع کردن. آخرین پناهگاهای نیروهای داعش در این شهر به محاصره نیروهای دموکراتیک سوریه درآمده اما جلو رفتن حمله کنندگان به دلیل ترس از آسیب دیدن جون صدها غیرنظامی که به وسیله نیروهای داعش به عنوان سپر انسانی استفاده شدن کنه شده.

چیا کوبانی، فرمانده عملیات نیروهای دموکراتیک سوریه علیه آخرین مواضع داعش در شرق سوریه گفته که ترس از کشته شدن این غیرنظامیان و هم اینکه تلاش واسه آزاد کردن گروگانای داعش باعث شده که جلو رفتن نیروهای کرد واسه تموم کردن خلافت اسلامی داعش در سوریه به کندی پیش میره. اون با اعلام این که در چند روز گذشته تونسته ان ۱۰ اسیر رو از دست داعش آزاد کنن میگه: «شاید بعضی تعجب کنن که به چه دلیل شهر باغوز هنوز سقوط نکرده. اما تیراندازیا متوفق شده.
منطقه در تیررس آتیش سلاحای ماست اما داریم با احتیاط پیش میریم چون هزاران غیرنظامی به عنوان سپر انسانی گرفتار شدن. در روزای آینده، خیلی زود، ما خبرهای خوبی رو به اطلاع جهانیان می رسونیم، به همه مردم منطقه، به کردها، عربا، آشوریا، همه مردم منطقه و پایان قدرت نظامی گروه تروریستی داعش رو اعلام می کنیم».

منطقه ای که حالا در کنترل نیروهای داعش قرار داره در روز جمعه گذشته کمتر از ۱۰۰۰ متر مربع وسعت داشت. در دوران بالاترین درجه قدرت خود، داعش کنترل سرزمینی به مساحت بریتانیا رو در اختیار داشته و بر بیشتر از ۱۰ میلیون نفر حکومت می کرد.
کوبانی میگه که تلاشای نیروهای دموکراتیک سوریه با نابود کردن حضور نظامی داعش روی زمین تموم نمیشه. ایشون در ادامه سخنانش تو یه کنفرانس خبری کوتاه اینجور گفت: «ما به مرحله بعدی میریم، بهمرحله مقابله با داعش و هسته های ختفه و باقیمانده های اون در منطقه واسه این که امنیت این منطقه و زندگی مردم رو تامین کنیم». چیا کوبانی، از فرماندهان عالی رتبه نیروهای کرد مورد پشتیبانی آمریکا در مورد این که چه تعداد جنگجوی داعشی و غیرنظامی در شهر باغوز حضور  دارن صحبت نکرد.

قبل از شروع عملیات پایانی علیه آخرین مواضع داعش در شرق سوریه، فرماندهان نیروهای دموکراتیک سوریه برآورد می کردن که بیشتر از ۱٫۵۰۰ غیرنظامی و ۵۰۰ جنگجوی داعش هنوز در این منطقه هستن اما با موندگاری عملیات مشخص شد که تعداد این افراد بسیار بیشتر از تصورها بوده.
جنگجویان باقیمونده در آخرین پناهگاه داعش، از باتجربه ترین، زبده ترین و بیرحم ترین افراد باقیمونده داعش هستن که بیشترین اونا رو نیروهای خارجی این گروه تشکیل میدن.
بعضی از غیرنظامیانی که به عنوان سپر انسانی استفاده شدن همسران و فرزندان جنگجویان داعش هستن.

نوشته دیگر :   تجارت اعضای بدن و انجام شکنجه های «شبه نازی» توسط پزشکان داعشی روی زندانیان

در این بحبوحه، بر انتقاد از آمریکا به خاطر تصمیمش مبنی بر خارج کردن نیروهاش از سوریه اضافه شده، تصمیمی که دونالد ترامپ با اعلام اون خیلی از جهانیان و مخصوصا متحداش در سوریه رو شوکه کرد.
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که روز گذشته در کنفرانس امنیتی مونیخ سخن می گفت، اخطار داد که تصمیم آمریکا مبنی بر خارج کردن نیروهاش از سوریه باعث افزایش تحرکات ایران و روسیه در منطقه می شه.
ایشون در این باره اینجور گفت: « این تصمیم خوبیه که به این سرعت نیروهای آمریکایی از سوریه عقب نشینی کنن؟ این کار دست ایران و روسیه واسه تاثیرگذاری بر شرایط روی زمین رو تقویت نمیکنه؟ اینم چیزیه که باید در مورد اون صحبت کنیم».

مدت کوتاهی بعد از سخنان مرکل، مایک پنس، معاون رییس جمهور آمریکا که اونم در کنفرانس امنیتی برلین حضور داشت اعلام کرد که تصمیم واسه خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه «تغییر در تاکتیکا و نه تغییر در ماموریت» بوده.
ایشون در سخنانش در این باره اینجور گفت: «آمریکا حضور قوی خود در منطقه رو حفظ می کنه.
ما میدونیم که گرفتن قلمرو زمینی از خلافت اسلامی کافی نیس.
در حالی که ما وارد این فاز تازه میشیم، آمریکا به همکاری با تموم متحداش واسه شکار باقیمانده های داعش در هر جایی و هر وقتی که اونا باز روی بیریخت خود رو نشون بدن ادامه میده». فرمانده نیروهای آمریکایی در جنگ علیه داعش در سوریه هم روز جمعه اعلام کرد که ایشون با تصمیم دونالد ترامپ واسه خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه مخالفت بوده و اخطار داد که این گروه تروریستی هنوز با شکست خوردن فاصله زیادی داره.

ژنرال جوزف ووتل، فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی در خاورمیانه، هم اینکه اعلام کرد که نیروهای مورد پشتیبانی آمریکا در خاک سوریه به تنهایی آمادگی مقابله با تهدیدات داعش رو ندارن. ایشون در ادامه در مورد تصمیم دونالد ترامپ واسه خروج نیروهای کشورش از سوریه اینجور گفت: «این پیشنهاد نظامی من در اون زمان خاص نبود… رو راست بگم که من اینجور پیشنهادی نمی کردم. خلافت هنوز رهبرانی داره، دارای جنگجویانیه و هنوز شرکایی داره، منابع داره.
از این رو فشار همیشگی نظامی ما به خاطر ادامه تعقیب این شبکه لازمه». فرمانده سرویس امنیتی مخفی بریتانیا که با نام MI6  شناخته می شه هم روز جمعه اخطار داد که هر چند شکست نظامی داعش روی زمین نزدیکه اما این گروه همیشه تونسته تغییر شکل داده و خود رو بازسازی کنه و به روشی سنتی و غیرمتقارن تهدیدات خود رو از سر گیرد.