در این مطلب شمارو با عجیب ترین و البته باحال ترین مدرسه های جهان آشنا می کنیم؛ مدارسی که دانش آموزان مختار هستن هر کاری دوست دارن بکنن. یا مثلا در زنگای تفریح خود می تونن روی مبلای راحتی استراحت کرده و موسیقی دلخواهشون رو گوش کنن. مدرسه هایی که در فضای باز برگزار می شن و اگه مثلا کودکی بخواد خلبان شه، بیشتر دوران تحصیلش در مدرسه خلبانی سپری می شه.

همراهمون باشین تا با این مدرسه های باحال بیشتر آشنا شید.

مدرسه شناور Makoko – لاگوس، نیجریه

ساختمون این مدرسه که همه مقاطع تحصیلی در اون آموزش می بینن، در اصل به خاطر پیشگیری از بالا اومدن سطح آب در این تالاب ساخته شده.
جالبه بدونین که این مدرسه عجیب، علاوه بر کلاس درس، زمین بازی و ورزش هم داره.

این بنای ساخته شده روی آب، ظرفیت بیشترین حد یکصد دانش آموز رو حتی در بدترین شرایط آب و هوایی، داره.

 

مدرسه در مکعب – کپنهاگ، دانمارک

 

این مدرسه یکی از بزرگ ترین کلاسای درس دنیاست که بیشتر از ۱۱۰۰ دانش آموز دبیرستانی در اون مشغول به تحصیل هستن. کلاسا در مکعبای شیشه ای وسیع برگزار می شن که دبیرستان اسمشه. فضای بازم بخشای استوانه ای بزرگ با صندلیا و مبلمانای راحتی داره که به دانش آموزان اجازه استراحت و فکر کردن در آسودگی خیال رو میدن.

مدرسه ای که برنامه آموزشی خاص خود رو داره – استرالیا

فارغ از طراحی غیرمعمول و عجیب ساختمون این مدرسه، روش تدریس در اون با روشای سنتی و عادی در سراسر جهان فرق زیادی داره.
همه دانش آموزان، برنامه آموزشی منحصر به خود رو دریافت می کنن که با برنامه معلمان و والدین اونا بیشترین یکی بودن رو داره.
هم اینکه، اونا این اجازه رو دارن تا طرح و ایده های خود رو واسه بهبود شرایط تحصیلی، پیشنهاد بدن.

در آخر هم بگیم که همه کلاسای این مدرسه در گروه های بسیار کوچیک برگزار می شه.

مدرسه در دنیای واقعی – رود آیلند، آمریکا

از همون اول شروع دوران تحصیل، دانش آموزان مسایل موردعلاقه خود رو خواهند آموخت. با در نظر گرفتن علاقه هر کدوم از محصلا، اونا به مربیایی معرفی می شن که در اون زمینه خاص مشغول به فعالیته. یعنی اونا فقط در رشته ای که در آینده میخوان به عنوان شغل خود انتخاب کنن، تحصیل می کنن. این روش آموزشی الان در ۵۵ مدرسه در سراسر ایالت متحده آمریکا استفاده می شه.

مدرسه ای که مثل محیط اداریه، اوهایو، آمریکا

این مدرسه هیچ کلاسی نداره، عوضش در سالن بزرگ اون ۳۰۰ مکعب (واسه هر دانش آموز) در نظر گرفته شده.
هر محصلی کامپیوتر شخصی خود رو داره که برنامه درسی مجزایی رو بهش ارائه میده. اگه واسه دانش آموزان سوالی پیش بیاد، می تونن از آموزگاران حاضر در سالن سوال کنن. این مدرسه واسه افراد بین ۳ تا ۱۲ سال مناسبه.

مدرسه ای که دانش آموزان به انجام کارای سخت مشغول هستن، سان فرانسیسکو، آمریکا

در این مدرسه، دانش آموزان کارایی رو انجام میدن که همیشه والدینشون از اونا میخوان که اونا رو انجام ندن. در این جا، کودکان اجازه دارن کثیف شن، با آتیش بازی کنن، وسایل خونه رو باز کرده و درون اونا رو ببینن، هم اینکه می تونن در تموم طول روز به نقاشی کشیدن مشغول باشن. این روش هدف دار به دانش آموزان اجازه میده تا ابتکار و خلاقیتای خود رو شکوفا کنن.

تساوی دو جنس مذکر و مونث، استکهلم، سوئد

برنامه های آموزشی در این مدرسه بر این اصل استواره که هیچ اختلاف و فرقی میان دو جنس دختر و پسر وجود نداره. معلما با باور بر تساوی زن و مرد، اونا رو با نام کوچیک خطاب کرده و تلاش می کنن با تکراری که بیشتر مردم به اون باور دارن، مقابله کنن. اونا به دانش آموزان خود می آموزند که آدما با هم برابر هستن و هیچ فرقی بین زن و مرد وجود نداره. هدف از این کار، پرورش کودکان سالمه.

نورانی ترین مدرسه ابتدایی در استکهلم، سوئد

نوشته دیگر :   ۷ ماشین غول پیکر و عجیبی که تنها برای یکبار استفاده ساخته شده اند

فارغ از کتابخانه های سنتی، در این مدرسه راهروهای چندمنظوره تعبیه شده که بخشای جدا از هم واسه کارای رسانه ای به شکل درسای آموزشی داره.
هم اینکه مکانایی واسه درس خوندن در سکوت یا انجام پروژه های درسی به صورت نیمه گروهی داره.

در قلب این مدرسه، راهروهای آموزشی رابطه بین مدرس و درس آموز رو بهتر کرده و باعث رابطه بین رشته های جور واجور و آموزش اونا هم می شه.

این راهروها براساس استاندارهای جهانی ساخته شدن.

مدرسه سیلیکون ولی – سان فرانسیسکو، کالیفرنیا

در این مدرسه خیلی از سنتای عادی در سراسر جهان کنار گذاشته شده.
روش هدف دار آموزشی اونا به دانش آموزان این اجازه رو میده تا ذهن باز و انعطاف پذیری داشته و مهارتای فنی اونا بیشتر شه.
محصلان این مدرسه، همه یه آیپد داشته و کارایی که باید بکنن، تو یه playlist به اونا ارائه می شه.
هم اینکه به اونا نرم افزارهای مدلینگ سه بعدی آموزش داده می شه تا اتاقای سه بعدی طراحی کنن. دانش آموزان این مدرسه بین ۴ تا ۱۴ سال سن دارن.

مدرسه استیو جابز – آمستردام، هلند

در این مدرسه، به هر کدوم از دانش آموزان، برنامه آموزشی جدا از هم و براساس مهارت ها، استعدادها و علاقه مندی هاش داده می شه.
این برنامه ها هر ۶ هفته یه بار به وسیله دانش آموز، والدین و معلم اون در مدرسه بروزرسانی می شه.
در این مدرسه دانش آموزان بین ۴ تا ۱۲ سال می تونن تحصیل کنن.

مدرسه ای که موجب پیشرفت خلاقیت کودکان می شه – نیویورک، آمریکا

بنیانگذار این مدرسه باور داره که مدرسه بیشتر باید مثل زمین بازی واسه کودکان باشه. بر این پایه، اینجور کاری به دانش آموزان این جربزه رو میده که وقت بیشتری رو صرف یادگیری کنن. دانش آموزان بین ۲ تا ۸ سال در این مدرسه به شکلی تربیت می شن که خلاقیت و استعدادهای خود رو بروز داده و بتونن مدلای سه بعدی متنوعی رو بسازن.

مدرسه ای که مثل کوه و غار طراحی شده – استکهلم، سوئد

در این مدرسه دانش آموزان هیچوقت حوصله شون سر نمیره، چون به لطف طراحی بسیار خاص و عجیب مدرسه، اونا می تونن از کوه ها بالا برن، درون غار رفته و روی شاخه درختان با همدیگه صحبت کنن. این مدرسه هیچ کلاس نداره و همه ساختمون به صورت یه فضای باز طراحی و ساخته شده.
دانش آموزان واسه انجام تکالیف مدرسه خود از کامپیوتر استفاده می کنن و هم اینکه موسیقی، رقص و هنر هم می آموزند.

مدرسه بدون موضوع – تورنتو، کانادا

در این مدرسه، اصل آموزش روی تعامل معلم و دانش آموز بنا نهاده شده طوری که آموزگار می تونه به محصل پیشنهاد بده، اما اجازه نداره ایشون رو به انجام کاری مجبور کنه.
هم اینکه هیچ برنامه درسی یا تکلیف در خونه ای هم وجود نداره. دانش آموزان، فارغ از سن خود در کلاسایی که دوست دارن می تونن حاضر شن. هم اینکه، این اجازه رو دارن که خودشون واسه روز تحصیلی خود برنامه ریزی کرده و هر کاری دوست دارن بکنن.

سبزترین مدرسه جهان

انگار هر متر مربع این مدرسه با چمن پوشیده شده.

پشت بام این ساختمون فضای سبز بوده و جالبه بدونین که در روزای گرم سال، کلاسا در فضای باز این مدرسه برگزار می شن.

مدرسه ای که هیچ زور یا استرسی در اون وجود نداره

در کلاسای درسی، دانش آموزان مختار هستن هر کجا که دوست دارن بشینن و اجازه صحبت کردن با دوستای خود رو هم دارن. هم اینکه می تونن روی صندلیا پریده و در راهروا بدوند. جو کلاسای این مدرسه بسیار دوستانه و آرومه. هم اینکه این مدرسه شامل باشگاه، کلوب و کتابخونه هم هست.