در دنیای یه بار مصرفی که زندگی می کنیم حتی بعضی از ماشینای بزرگ جهان هم در اول فقط واسه یه بار استفاده ساخته شده بودن. اینجوری زمان دور انداختن این ماشینای بزرگ از همون روز طراحی مشخص شده بود. این ماشینا اونقدر بزرگ و پیچیده ان که تنها یه نمونه یا نمونه هایی کم از اونا ساخته شده و واسه تنها یه بار مصرف هزینه های زیادی صرف ساخت اونا شده.
در ادامه این مطلب می خوایم شما رو با تعدادی از این ماشینای بزرگ و عجیب و غریب اشنا کنیم.

۱- ماشین بزرگ تصادف ذرات هادرون

دستگاه بزرگ تصادف ذرات هادورون که نزدیک به ۱۰۰ متر در عمق زمین و تو یه مرکز تحقیقاتی هسته ای در ژنو، سوییس قرار داره، با به کار گیری یه حلقه به طول ۴۳ کیلومتر تشکیل شده از آهنرباهای بسیار رسانا، پروتونا یا یونا رو با سرعت نور به حرکت در می آورد. به حرکت درآوردن این ذرات در اینجور سرعتی به ۹٫۵۹۳ آهنربا که با دمای ۲۷۱٫۳ درجه سانتیگراد زیر صفر خنک شن نیاز داره که حتی از دمای فضا هم سردتره. با به کار گیری هلیوم مایع واسه این روند خنک سازی، این ماشین هرساله ۶۰۰ گیگاوات ساعت برق مصرف می کنه.

۲- جستجوگر هیوز گولمار

جستجوگر بزرگ و ۱۸۸متری هیوز گولمار در دهه ۱۹۷۰ ساخته شد و هدف از ساخت اونم برآورده کردن هدف هاوارد هیوز واسه استخراج رشته های منیزیم از کف اقیانوسا عنوان شد.
اما واقعیت این ماجرا این بود که سازمان سیا در نظر داشت یه کشتی بزرگ رو واسه کشف زیردریایی هسته ای غرق شده کا-۱۲۹ اتحاد جماهیر شوروی و گرفتن اطلاعاتی در مورد اون بسازه که در اقیانوس آروم غرق شده بود. این کشتی از اونقدر پهنایی بهره مند بود که به اون امکان می داد وقتی که کشتی چنگک هیدرولیک مخصوص خود رو واسه گرفتن زیردریایی هزاران تنی روسی به زیر آب می فرستد سطح کشتی در برابر امواج خروشان تعادل تقریباً کامل داشته باشه. دستگاه بالا کشنده در آخر در عمق ۲٫۷۴۳ متری اقیانوس گیر کرده و ماموریت تموم نشده موند. در آخر این کشتی با ایجاد تغییراتی به یه نفت کش تبدیل شده و بعدا هم اوراق شد.

۳- آنتونوف اَی ان-

هواپیمای آنتونوف اَی ان-۲۲۵ بزرگ ترین و سنگین ترین هواپیمایی بود که تا اون زمان ساخته شده و هدف از ساخت اونم حمل شاتل فضایی بوران و بوسترهای راکت انرژیا واسه اتحاد جماهیر شوروی بود. هر چند قرارداد ساخت دو فروند امضا شده بود اما در آخر تنها یه فروند ساخته شد.
تنها نمونه از این هواپیمای آنتونوف در سال ۱۹۸۸ با طول ۸۴ متر و وزن ۲۸۵ تن ساخته شد.
ظول بالای این هواپیما بیشتر از ۸۸ متر بود که بلندترین طول بال واسه یه هواپیما تا اون دوران به حساب می اومد. این هواپیما ماموریتش رو با موفقیت تموم کرده و دیگه از این هواپیما استفاده ای نشد.
اما بعد از مدتا با تغییراتی که در اون بوجود اومد واسه حمل و نقل محموله های بسیار سنگین استفاده شد.

۴- ماشین بزرگ ترینیتی

ساختن پل به قرار دادن پنلای بتنی نیاز داره که بعضی وقتا در خارج از محل ساخت پل ساخته شده و بعد به محل منتقل می شن.
بعد این سازه های بتنی سنگین و بزرگ با به کار گیری یه سیستم داربستی بزرگ که مانند یه دستگاه بزرگ جوشکاری عمل می کنه در جای خود قرار داده می شن.
از این ماشین بزرگ که به طور خلاصه ترینیتی نامیده می شه در ساخت پلی بزرگ در چشایر انگلستان استفاده شد.
نمونه ای مخصوص و یه بار مصرف با بیشتر از ۷۰ متر طول واسه این پروژه ساخته شده بود که از هر دستگاه دیگری در این مورد که تا اون زمان استفاده شده بود بلندتر و سنگین تر بود. این ماشین بزرگ قبل از سال ۲۰۱۷ پلی رو به طول عرشه ۷۰۱ متر ساخت و بعد اجزآی فراوون اون که از ۳٫۰۰۰ قطعه کوچیک و بزرگ و ۶۰٫۰۰۰ بولت تشکیل شده بودن واسه بازیافت یا استفاده دوباره از هم جدا شدن.

نوشته دیگر :   نگاهی به ۱۵ مدرسه ی بسیار عجیب و متفاوت در گوشه و کنار جهان

۵- ماشینای بزرگ کشنده سازمان ناسا

دو ماشین بزرگ کشنده سازمان ناسا بیشتر از ۵۰ سال سابقه فعالیت داشته و نمونه هایی از ماشینای غول پیکری هستن که فقط با یه هدف خاص طراحی و ساخته شدن. این کشنده های بزرگ در دهه ۱۹۶۰ به وسیله شرکت ماریون شاول در اوهایو ساخته شده و هر کدوم بیشتر از ۲٫۷۲۱ تن وزن دارن. این ماشینا در اول واسه انتقال شاتلای پروژه آپولو به طول تقریبی ۷ کیلومتر از مرکز فضایی کندی در فلوریدا تا مرکز سکوی پرتاب مخصوص طراحی شده بودن. هر کدوم از این کشنده های خزنده نزدیک به ۴۰ متر طول و ۳۵ متر عرض داشته و با هشت ردیف شنی می تونه با سرعت یه مایل در ساعت حرکت کنه.
این ماشینا حالا هر کدوم پس از ۳۲۰۰ کیلومتر یدک کشی واسه انتقال لوازم فوق سنگین پروژه سفر به ماه آماده می شن.

۶- ماشین بزرگ برتا

وقتی که قرار شد یه تونل ۲٫۷ کیلومتری زیر شهر سیاتل ساخته شه، مقامات به این نتیجه رسیدن که باید از غول پیکرترین ماشین تونل زنی در جهان استفاده کنن. این ماشین بزرگ که در ژاپن ساخته شد به طوری خاص مناسب با خاک منطقه سیاتل طراحی شده و با ۱۷٫۵ متر قطر، نزدیک به ۸٫۰۰۰ تن وزن و طول نزدیک به ۱۰۰ متر بزرگ ترین ماشین تونل زنی جهان لقب گرفت. این ماشین که «برتا» (Bertha) لقب گرفت دچار مشکل فنی شده و تعمیر اون چند سال به طول رسید اما در آخر با به کار گیری ۷۰۰ تیکه تونل زنی خود تونست تونل مورد نظر رو در سال ۲۰۱۷ تموم کرده و همانجا در محل تموم قطعات اون از هم باز شدن.

۷- اوتو و لور

وقتی که قرار شد بزرگ ترین تلسکوپ موجود در روی زمین در آب و هوای خشن فلات شیلی که در ارتفاع ۵٫۰۳۰ متری  از سطح دریا قرار داشت قرار بگیره، شرکت «شوررل» (Scheurerle) تصمیم به ساخت «اوتو و لور» (Otto and Lore) گرفت. این دو ماشینای غول پیکری بودن که واسه حمل و نقل یه تلسکوپ بسیار بزرگ به بالای این منطقه کوهستانی طراحی شده بودن. هر کدوم از این ماشینا نزدیک به ۱۳۰ تن وزن و دارای ۲۸ چرخ بودن. یه موتور دیزلی با قدرت ۷۰۰ اسب بخار هم این غولای دارای ۲۰ متر طول، ۱۰ متر عرض و ۶ متر ارتفاع رو با سرعت نزدیک به ۱۲ کیلومتر بر ساعت به پیش می بردن.

توپ بزرگ ایشون-۳؛ اسلحه مرگباری که قرار بود لندن رو با خاک برابر کنه

بوئینگ ۷۷۷؛ نگاهی به گذشته پر افتخارترین و بهترین محصول غول هواپیماسازی جهان

توپ بزرگ «گوستاو»؛ اسلحه داغون کننده و ناموفقی که به دستور هیتلر ساخته شد