طبق آمار به دست اومده از «شرکت نلسون» نوجوانان ماهانه در حدود ۳۰۰۰ اس ام اس رد و بدل می کنن. باید بدونیم که اینجور آمارهایی تنها متوسط اندازه استفاده این گروه سنی از گوشی هاشون در سراسر  جهان رو نشون میده. بهتره در هر چیزی تعادلی وجود داشته باشه، پس در اندازه به کار گیری گوشیای همراه هم بهتره این تعادل رعایت شه.

هر چند راه حل قطعی واسه دور موندن فرزندان مون از این گوشیا وجود نداره اما با به کار گرفتن درست بعضی از این راهکارهای مورد تایید مجامع علمی می تونه تا حدی از افراطی شدن این مشکل الان جلوگیری کنه.

این نوشته راهکارهایی رو در اختیار والدین قرار میده که اونا رو با هم تقدیم حضوتون می کنیم.

پند دهنده مناسبی واسه فرزندان تون باشین

اگه شما خودتون دائم از گوشی موبایل خود با صدا و بی صدا استفاده می کنین و در بسیاری مواقع حتی سر شام مشغول پاسخگویی به پیامای تون هستین و به نظرتون برسه که این فرزندتانه که بیشتر از اندازه از تلفنش استفاده می کنه، بدونین که کار اشتباهی می کنین. دکتر «سوران نیومن» با اشاره به نقش الگویی والدین میگه: “اگه تمایل دارین فرزندان تون کمتر از گوشی موبایل استفاده کنن، لازمه اول خودتون این کار رو انجام بدین.” فرزندان اون چه والدین انجام میدن رو می بینن و اونا رو تقلید می کنن. تلاش کنین وقتی که همه اعضای خونواده دور هم هستین، یاد بگیرین که تا اونجا که می شه از این موبایلا استفاده نکنین. و خصوصا در زمانای مربوط به فرزندان تون مانند بازیای ورزشی شون، تلفنای همراه تون رو خاموش یا بی صدا کنین.

محدودیتایی رو واسه فرزندان تون وضع کنین

در مورد نوجوانان و به کار گیری تکنولوژی نگرانیای هست اما این معنا نیس که نقش والدین در این جریان صفر باشه. «جمیسون مونرو» مسئول آکادمی «نیوپورت» است. این موسسه رفتارای موثر در حفظ سلامت روان نوجوانان رو برعهده داره.
مونرو میگه: “این وظیفه والدینه که اندازه استفاده فرزندان شون از تکنولوژی رو محدود و مدیریت کنن.” ایشون عقیده داره همونجوریکه شما به عنوان والدین در مسائلی چون، مواد مخدر و الکل به فرزندان تون سختگیریایی می کنین در این مورد هم باید به همین صورت عمل کنین. طبق آمار بدست اومده از «نیویورک تایمز» به کار گیری فضاهای مجازی منجرشده، خیلی از نوجوانان این فضاها رو واقعی و جهانی رو که در اون زندگی می کنن رو مجازی تلقی کنن. اگه والدین دراین مورد کاری نکنن، این روند با افزایش هم روبرو می شه.

از این وسیله واسه تنبیه بچتون استفاده نکنین

بدونین که گوشی موبایل فرزندان تون وسیله ای واسه انجام  فعالیتای اجتماعی اوناس. اگه می بینین که بچتون بیشتر از اندازه از موبایل خود استفاده می کنه، واسه اون جریمه های روتینی در نظر بگیرین نه اینکه اونا رو محروم دائمی کنین. طبق آمار بدست اومده از «انجمن فکر کودکان» این تلفنای همراه می تونن دلیل ایجاد روابط مثبت اجتماعی در فرزندان شما شن، پس اگه به طور کامل اونا رو از استفاده محروم کنین، آسیبایی رو به اونا خواهید رساند. دکتر نیومن در این باره میگه: “موبایل بچه شما، راه زندگی اونه و اتصال ایشون به جهان دور و برش هستش.
اگاهی فرزندان تون دراین راه می تونین هدایتگرشان باشه. محدودیتای کامل اونا از این موبایلا می تونه عواقب نه خیلی خوبی رو به دنبال داشته باشه.”

غذاخوردن رو محلی بدون گوشی موبایل مقرر کنین

از اونجایی که امروزه پیدا کردن وقتی مناسب واسه جمع شدن اعضای خونواده دور هم و غذا خوردن در کنار هم کار خیلی آسونی نیس، میشه در این زمانا، موبایلا رو کنار گذاشت. «کریستسن دارسی» که خود مادریه که بچه هاش رو به تنهایی بزرگ می کنه در این باره میگه: “در خونواده من و در زمان خوردن شام، حتی وقتی که تلفن زنگ می زنه، پاسخی داده نمی شه، چون که در تموم هیاهویی که در زندگی مون هست، فرصت خیلی زیادی واسه دور هم بودن نداریم.” اون تجربه های نه خیلی خوبی از به کار گیری تلفن همراهش موقع خوردن غذا داره که موجبات اعتراضات بچه هاش رو جفت و جور می کرد.

نوشته دیگر :   حماسه حمله به «H3»؛ افتخار جهانی نیروی هوایی ارتش

از خود تکنولوژی واسه کنترل تکنولوژی استفاده کنین

بعضی از تکنولوژیا هم به کمک والدین اومده ان تا بتونن اندازه استفاده بچه هاشون از تلفنای همراه رو کنترل و زمانبندی کنن. «اریکا اشترن» مادریه که خود از تکنولوژی خیلی به دور نیس.
ایشون از OurPact واسه کنترل وضیعت استفاده بچه هاش از تلفنای همراه شون استفاده می کنه.
مثلا اگه اونا سر کلاسای درسی استفاده نامربوطی از موبایلای شون کنن مادر می تونه اونا رو از ادامه اون فعالیت باز داره.
یا مادر دیگری به نام «کارولین هاوکینسون» از برنامه دیگری به نام Norton Family استفاده می کنه که زمانبندی و نوع فعالیت بچه هاش رو با اون کنترل می کنه.

والدین منفوری واسه بچه خود نباشین 

وقتی که فزرندی از والدین خود نفرت داشته باشه، کنار اومدن با اون کار دشوارتریه. با اینکه این می تونه از نشونه های لوس بودن اون بچه باشه اما از نقطه نظری باید گفت که خیلی از فرزندان از والدین شون به خاطر رفتاراشون نفرت دارن. «لوری هولدن» میگه: “بهتره قبل اینکه موبایل رو از دست بچتون بگیرین، موافقت اونو هم تا اندازه ای جفت و جور کنین.” در زمانایی ممکنه که ما از فرزندمون بخوایم که گوشی موبایل رو روی زمین بزاره و ازش استفاده نکنه. این بدون معنا نیس که این کار شکایت و گریه و زاری فرزندان مون رو به همراه نداره، اما بعضی وقتا لازمه.

اجازه بدین کودک هم در وضع قوانین مربوط به خودش مشارکت داشته باشه

اگه به کودک خود اجازه بدین در وضع قوانین مربوط به به کار گیری تلفن همراهش مشارکت کنه، دلیل می شه که در روابط میان شما و بچتون اشکالی به وجود نیاد. با این کار شما این احساس به اونا دست میده که به خواسته هاشون توجه و صدای شون هم شنیده می شه.
مثلا در چه زمانایی که بچه شما باید در گروه های آموزشی همراهی داشته باشه  به اون اجازه بدین از موبایل خود استفاده کنه.
دکتر نیومن در این باره میگه: “اگه اونا خود در وضع این قانونا شرکت داشته باشن، تعهد بیشتری در عمل کردن به اون قوانین دارن.”

تلفن همراهی با امکانات محدودتری در اختیار اون بذارین

مونرو میگه: “گویی فرزندان ما با موبایلای شون از شکم مادر متولد شدن.” وقتی که با انجام هیچ ترفندی نتونستید فرزندان تون رو راضی به استفاده به اندازه و به موقع از گوشی موبایل اش کنین، اسمارت فون اونو گرفته و یه موبایل معمولی با امکانات محدود در اختیارش بذارین. این کار رو تا وقتی انجام بدین که اون به این نتیجه برسه که باید استفاده به موقع و مناسب تری از اون داشته باشه. می تونین اونا رو در فعالیتایی چون رفتن به پارک، موزه و یا بقیه کارایی که می تونن بدون دخالت گوشیا باشن دخالت بیشتری بدین.

خوابیدن رو در اولویت بذارین

مهم نیس بچه شما ۸ ساله یا ۱۸ ساله باشه، داشتن خواب نرمال و به اندازه واسه اون لازمه. زمانایی هم پیش میاد که اونا مشغول چت کردن در یکی از شبکه های مجازی هستن و زمان خواب اونا شده.
براساس یافته های «مَشِبِل» بهتره یه ساعت قبل از خواب این جور فعالیتای بچتون به طور کامل متوقف شه و در بین قوانین وضع شده واسه اونا قرار گیرد.