قزوین، یکی از مقصدهای گردشگری تاریخی و طبیعی کشوره که بازارش، سابقه چند صد ساله داشته و بخشی از شکوه معماری و فرهنگ ایرونی رو در برابر دیدگردشگران داخلی و خارجی قرار میده. سرزمین الموت و حسن صباح و خیلی از نامداران فرهنگ و هنر و ادب این مرز و بوم، یکی از مقصدهای باحال و دیدنی واسه گردش در بهار ۹۶ هستش و انگار واسه پایتخت نشینا،‌ مقصدی کمتر دیده شده باشه.

سرویس گردشگری ما امروز شما رو به سفری دریایی می بره. جایی نزدیک کلانشهر تهران که با کمتر از دو ساعت رانندگی میشه به اونجا رسید و از طبیعت عجیب بهاری اون کاربرده ها برد. دریاچه جذاب اُوان به عنوان ثروت ملی ایرانیان و افتخار میراث طبیعی الموت، جاییه که میشه غواصی رو در اونجا فرا گرفت و یه آخر هفته خاطره انگیز رو ثبت کرد.

با ما در اُوان گردی امروز همراه باشین.

به چه دلیل اُوان؟

در فصل بهار، فصل زیبایی طبیعت و جذابیتای رنگارنگ زمین، گردشگری، یکی از عادی ترین فعالیتای هموطنان به خصوص در ماه های فروردین و اردیبهشته. سفر به دریاچه ها و کوهستانای ایران هم همیشه یکی از لذت بخش ترین فعالیتای ایرانگردان و جهانگردان ایراندوست بوده و به نظر می رسه، دریاچه اُوان مثل خیلی از مقصدهای گردشگری دور و بر تهران، واسه پایتخت نشینان مکانی شناخته شده نباشه.

این دریاچه از جمله دریاچه های طبیعی کشوره که به واسطه چشم اندازه بی نظیرش، یکی از اولویتای اصلی دریاچه گردی گردشگران خودمونی هستش.
جاده مناسب تا کنار دریاچه و امکانات رفاهی که در دور و بر اون در دسترس گردشگران و طبیعت گردان قرار گرفته، اُوان رو به یکی از مقصدهای طبیعت گردی عالی ایران و به خصوص قزوین تبدیل کرد.

در دور و بر این دریاچه قشنگتر، مکان مطلوب و مناسبی واسه تشکیل کمپ و اقامتای شبونه کوله پشتی گرده ها هست که اوقاتی هیجان انگیز رو واسه گردشگران خودمونی به ارمغان می آورد. مثل اوقات خوشی که در کنار تالاب انزلی گیلانیا و کمپ زدن در کویر مرنجاب و مصر و دشت سوباتان میشه رقم زد.

درباره تشکیل این دریاچه در الموت قزوین، حرف و حدیثای بسیاری هست و روایتای مختلفی مشاهده می شه.
بعضی فکر می کنن که دریاچه بر اثر لغزش در زمین و در حدود پانصد سال پیش به وجود اومده. افراد دیگری هم هستن که بر این نظریه اصرار می کنن که اُوان، بازمانده یه دریاچه بزرگتر مثل کاسپینه که کم کم، از وسعت اون کم شده و اتفاقا، نام قزوین هم تغییر یافته همین نام به نظر می رسه.

الموت کجاس؟

منطقه الموت یا رودبار الموت در رشته کوه البرز، در شمال شرقی استان قزوین، جنوب مازندران و گیلان، شرق طالقان و غرب رودبار زیتون قرار داره.

زبون این مردم تاتی و به قولی دیلمیه. زبون عادی در کوهستان جنوب گیلان که وسعت منطقه کوهستانی اشکور تا علی‌آباد منجیل و از شمال تا سراوان رشت و شمال قزوین و کوه‌های غرب مازندران رو در برمی‌گیرد. الموت بخش بزرگی از استان رو به شکل دو بخش الموت به مرکزیت شهر معلم کلایه و بخش رودبار شهرستان به مرکزیت شهر رازمیان در خود جای‌داده.

منطقه الموت در دامنه کوه‌های سر به فلک کشیده البرز مرکزی و در حاشیه دره بزرگ شاهرود قرار داره.
این سرزمین قدیمی و افسانه‌ای، در طول تاریخ فرازوفرودهای تاریخی بسیاری به خود دیده که به نام اسماعیلیان و به‌خاص حسن صباح اوجی دیگه یافته و همیشه موردتوجه گردشگران، جهانگردان و محققان بسیاری بوده.

جالبه که بدونین، قزوین رو سرزمین غارها و قلعه ها می دونن. به خاطر همین، بقایای قلعه شیرکوه، قلعه لمبسر، نویزرشاه، ایلان سپید، قلادوش و بسیاری قلعه‌های دیگه در کنار طبیعت بکر و تصاویر زیبای رود گرمارود، اندج رود و رود الموت و نینه رود که همه به شاهرود می‌ریزن، جاذبه‌های طبیعت‌گردی و گردشگری بسیاری واسه منطقه و استان قزوین جفت و جور کرده.

جالبه بدونین، جاذبه‌هایی باشکوه و به‌غایت زیبای این منطقه شامل دژهای قدیمی، نمای الموت از فراز قلعه‌ها، درخت چنار خونبار زرآباد، غار حاجت خونه اکوجان، آرامگاه‌های سنگی شاه کوه و حسن‌آباده که بیشتر از ۳۰ بنای مذهبی تاریخی دیگه رو هم باید به آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری الموت اضافه کنیم.

مشخصات دریاچه اُوان

در ایران، ۲۸ دریاچه طبیعتی و ۹ دریاچه بر اثر ساخت سد به وجود اومده. از این میان، ۱۰ دریاچه بسیار قشنگتر و دیدنی هستن که اوان یکی از اونا هستش.
دریاچه ای در نیمه شمالی الموت در دامنه کوه خشچال که در میان ۴ روستای: اوان، وربن، زواردست و زر آباد محدود شده.

دریاچه با ابعاد سیصد و بیست و پنج متر در دویست و هفتاد متر، وسعتی بیشتر از هفتاد هزار متر مربع داره.
بررسی تیمای غواصی نشون گر این واقعیته که عمیق ترین نقطه دریاچه، حدود هفت متره که در جنوب شرقی اون قرار داره.

آب دریاچه شیرین بوده اما واسه نوشیدن مناسب نیس.
دمای اون در عمیق ترین قسمت حدود بیست و سه درجه سانتیگراده. بستر پر از لجن و رسوبات دریاچه،‌ حالتی چسبنده رو در کف اون به وجود آورده و میدون دیدی کمتر از یه متر رو در زیر آب بوجود میاره.

آب این دریاچه از چشمه کوچیکی که در بستر اون قرار داشته تامین شده و البته در کنار چشمه هم، نزولات آسمونی بر اندازه جمع شدن آب موثر بوده.
سر ریز آب این منطقه به شکل یه رود کوچیک به روستاهای کوشک و آیین رفته تا مورد استفاده کشاورزان منطقه قرار بگیره.

چیجوری به اُوان بریم؟

واسه سفر به این دریاچه از راه تهران، باید راهی جاده قزوین به الموت شیم. جاده ای پر پیچ و خم که مانند جاده حیران، طبیعت جذابی داره و کوهستانش با آبی بیکران، یادآور نمایشگاه عکس دچار آبی بیکران رضا کیانیانه. مناظر دیدنی راه، خستگی رو از تن بیرون می کنه.
پیچای بسیاری که در جاده هست، دلیل می شه تا راننده، آروم حرکت کنه و سرنشینان، بتونن از زیباییای مناظر دور و بر لذت بیشتری ببرن.

این دریاچه رو باید یکی از زیباترین دریاچه های کشور دونست. در فاصله هفتاد و پنج کیلومتری قزوین و در منطقه ای کوهستانی، این دریاچه واقع شده و به خاطر موقعیت خاص اون که چشم اندازی عالی داره، گردشگران بسیاری رو عاشق طنازی خود کرده. دریاچه ای در ارتفاع هزار و هشتصد متری از سطح دریا، جاییه که شما رو به مهمونی چشم اندازه های هیجانی و طبیعتی راز آلود می بره.

البته مثل مازیچال و فیلبند، شما به مهمانی ابرها نمی رین. اما آبی آسمون و مناظر دیدنی دور و بر، بخشی از شکوه طبیعت فوق العاده ایران در برابر دیدگان شما رو به تصویر میکشه که قدرت نقاش طبیعت قزوین رو تداعی می کنه.

در تاریخ بیستم بهمن سال ۱۳۸۹ هجری شمسی، این دریاچه به عنوان هشتاد و نهمین اثر طبیعی ملی کشور به ثبت رسید و با امید به اینکه در آینده ای نه خیلی دور، در فهرست پیشنهادهای ایران واسه ثبت جهانی قرار بگیره و افتخاری دیگه به کارنامه سرزمین پر افتخار قزوین اضافه شه.

عیاشی و خوشگذرونی در اُوان

در این دریاچه جذاب، تفریحات بسیاری هست که میشه ازش استفاده کرد و اوقات خوشی رو رقم زد. یکی از اونا، قایق سواریه. البته تهرانیا همونطور که قبلا هم گفتیم، در بعضی از پارکای شهر و هم اینکه در دریاچه خلیج فارس (چیتگر)، فرصت قایق سواری موتوری و پارویی و رکابی رو دارن که به خصوص در فصل بهار، درخواست کننده این فعالیتا بیشتر هم می شه.

البته تجربه قایق سواری در دریاچه خلیج فارس تهران که بزرگترین دریاچه مصنوعی خاورمیانه س، تفاوتایی با قایق سواری در دریاچه اُوان داره و اون، لذت قایق سواری تو یه دریاچه طبیعی با مناظر عجیب میشه. با قرار گرفتن در وسط دریاچه، نمایی منحصر به فرد از ان رو درک می کنین.

هزینه به کار گیری قایقای پدالی در دور و بر دریاچه کمه و میشه ساعتا به گشتی دریایی در این منطقه پرداخت.

همونطور که گفتیم، فصل بهار، وقت خوش و خوبی واسه کمپای طبیعیه و این دریاچه با محیط جذابش، اینجور امکان و فرصتی رو در اختیار طبیعت گرده ها قرار میده. پیک نیکای خانوادگی یا عصرگاهی می تونه یکی از انتخابای عالی هموطنان دور و بر قزوین باشه تا از این لذت طبیعی استفاده کنن.

مطمئنا، یکی از جذاب ترین فعالیتا در سفر به این دریاچه جذاب قزوین، عکسبرداریه. زلالی آب دریاچه و شکوه درختان و گیاهانی که در دور و بر قرار دارن،‌ به اندازه کافی به شما مناظر عجیب معرفی می کنه که بتونین با لنز دوربین خود شکار کنین. اگه در ساعت اولیه صبح به این دریاچه سفر کنین، به دلیل سرد بودن محیط و آب تقریبا گرام دریاچه اُوان، مه غلیظی در دور و بر دریاچه مشاهده می شه که بر جذابیتای عکسبرداری شما اضافه می کنه.

این منطقه، یکی از مقصدهای کوهنوردی اهالی قزوینه. اگه شمام حس و حال کوهنوردی در ایام بهار رو دارین، از این فرصت استفاده کنین. بعضی از تورهای گردشگری قزوین و تهران، سفر به این دریاچه رو با فرصتای کوهنوردی همراه می کنن که جذاب و لذت بخشه. مخصوصا مشاهده منطقه از بلندای کوه های سر به فلک کشیده اون، جذابیتای زیادی به خصوص واسه عکاسان طبیعت گرد داره.

نوشته دیگر :   متولدین بهار و تابستان بخوانند: بر اساس ماه تولد خود بهتر است به کجا سفر کنید؟

در زمستون، سطح دریاچه یخ می زنه و بعضی از اسکی گران جسور، از فرصت اسکی روی دریاچه یخ زده هم استفاده میکردن. طبیعت زمستونی اُوان هم جذابیتای خاص خود رو داره.
واسه همینه که همیشه حرفه ایای طبیعت گرد پیشنهاد می کنن که بعضی از مقصدهای گردشگری کشور رو در همه فصول سال تجربه کنین تا تماشاگر شکوه خلقت و زیباییای ایران هزار رنگ هزار نقش در چهار فصل سال باشین.

یکی دیگه از جذابیتای این دریاچه، حضور پرندگان بومی و مهاجره که فرصتای خوبی رو واسه عکاسی از اونا و تماشای این مخلوقات قشنگتر از نزدیک جفت و جور می کنه.
قو، غاز و مرغابی به این دریاچه میان و لحظه هایی عجیب رو در برابر دیدگان مسافران اُوان خلق کرده و می رن. به هر حال، پرنده نگری، یکی از فعالیتای گردشگری جذاب و البته مسئولانه س که باید در فصل بهار به اون توجه داشت و از این فرصت واسه آشتی با طبیعت و حفظ محیط زیست استفاده کرد.

سرویسای بهداشتی و تختایی واسه نشستن و چند بوفه، از جمله ظرفیتای رفاهی منطقه واسه گردشگرانه. البته فضاهایی واسه پارک خودرو و کمپ زدن هم در اختیار مسافران قرار داره.

از ۲ کار دوری کنین

اگه به این دریاچه قشنگتر رفتید، حتما از انجام ۲ کار دوری کنین.

یکی شنا کردن در دریاچه س که به دلیل رسوبات کف دریاچه و گیاهان موجود، یه فعالیت پر خطر واسه شناگران حساب می شه.
توجه به تابلوهای اخطار دهنده دور و بر دریاچه لازم بوده و این موضوع رو به کودکان و نوجوانان هم گوشزد کنین.

دومی، ممنوع بودن صید و شکار در منطقه اُوانه که شکارهای افراطی و غیر اصولی در سالای گذشته، صدمات مهلکی به اکو سیستم منطقه و زندگی جانداران وارد کرده و بدیش اینه بر خلاف تابلوهای اخطار دهنده، بازم خیلیا هستن که ماهی گیری رو در دستور کار طبیعت گردی خود قرار میدن و رفتار حامی محیط زیست ندارن.

پوشش گیاهی و جانوری اُوان

در این منطقه، در حاشیه دریاچه تا دامنه کوه های دور و بر، تماشاگر درختانی مانند بید، سیب، آلو، گیلاس، سنجد ، فندق و گردو هستیم.
البته پوشش گیاهی منطقه شامل گون، شیرین بیان، گنگر هم می شه.
هر اندازه از دریاچه فاصله بگیرین و به حوضچه آبخیز اونم نزدیک شید، از گونه های جور واجور گرامینه و لگومینیوزه هم دیده می شه.

در میان آب دریاچه، نی بن و گیاهان غوطه وری مانند خوشاب و چنگال آبی هست که صحنه های جالبی واسه عکسبرداری در زمان قایق سواری در دریاچه س.

از جمله دیگه ظرفیتای جذاب منطقه، میشه به پوشش جانوری اون اشاره کرد.
بز کوهی و خرس قهوه ای و روباه و شغال و گرگ و گربه وحشی، از جمله ظرفیتای حیات وحش اون هستن. شکلای جور واجور عقاب، دلیچه، شاهین و جغد و کبک و دارکوب قورباغه و لاک پشت هم در دور و بر دیده شده.

در دریاچه اوان، ماهیانی چون قزل آلا و کپور پیدا میشه که به خاطر گیاهان درون دریاچه، اردک ماهی هم در اون دیده شده.

چیزی که در سفر به اُوان همراه داشته باشین.

در سفر به این مقصد جذاب طبیعت گردی قزوینیا، همیشه لباس گرم با خود همراه داشته باشین. چتر و دوربین عکاسی، دو چیز مهمیه که همیشه به مسافران اُوان پیشنهاد می شه.
همونطور که در بالا توضیح داده شد، فاصله دریاچه تا مرکز قزوین بیشتر از ۳ ساعته،‌ پس لوازم سفر رو اگه خواهان اقامت شبونه هستین، تکمیل کنین.

کمبود هیزم در دور و بر دریاچه واسه کسایی که عشق چایی هیزمی و کباب هستن، یه چالشه. پس هیزم و ذغال به اندازه کافی به همراه داشته باشین. چراغ قوه و آب خوراکی و غذاهای سبک پر کالری مانند خرما و خشکبار، می تونه سفر خوبی رو در این منطقه براتون به ارمغان آورد.

بهترین فصل سفر به این دریاچه، از اواسط اردیبهشت تا اواخر مهر ماهه. در بهار و تابستون به دلیل قرار گرفتن دریاچه در منطقه ای کوهستانی، آب و هوای اون در بهار و تابستون بسیار معتدل می شه.
در فصل هزار رنگ پاییز هم با اآاز فصل سرما و کاهش دما، سرما بر منطقه حکمفرما می شه.

اگه قصد قزوین گردی داشتین، هتلای قزوین و مهمانسراها و بعضی وقتا خونهای محلی در روستاهای دور و بر قزوین انتخاب خوبی میشه.

اُوان در خبرها

خرداد ۹۵ بود که استاندار قزوین در سفری به این دریاچه، از اون به عنوان یه نعمت بزرگ واسه منطقه یادکرد و از مسافران خواست تا با رعایت مسائل زیست محیطی واسه جذب هرچه بیشتر گردشگر در این مکان همیاری کنن.

استاندار قزوین پیشنهاد کرده بود که چند تعاونی تشکیل شده از ساکنان بومی همجوار با دریاچه و افراد علاقه مند به سرمایه گذاری در دریاچه اوان تشکیل شه تا مشکلات پیش روی جذب گردشگر در این محل رفع و زیرساختای لازم در اون اجرا شه.

با اجرای زیرساختایی چون محوطه سازی و ساخت آلاچیق و استراحتگاه میشه زمینه رو واسه جذب گردشگر بیشتر در دریاچه اوان درست کرد.
آقای استاندار گفته بود که اهالی روستاهای همجوار با دریاچه اوان باید اختلافای احتمالی رو کنار گذاشته و واسه رونق گردشگری که می تونه درآمد روستائیان رو تا اندازه بالا و زیادی زیاد کنه، با همدیگه همکاری کنن.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین هم در تیرماه ۹۴ گفته بود که دریاچه اوان با داشتن چشم اندازه های تازه و منحصر به فرد یکی از زیباترین گردشگاه‌های کشور حساب می‌شه که می‌تونه به عنوان پایلوت گردشگری منطقه الموت و در واقع ویترینی واسه استان و کشور به حساب آید.

آقای حضرتی اشاره کرد بود که گردشگران خارجی بازدیدکننده از منطقه الموت، به طور قطع از منطقه اوان هم بازدید می‌کنن و این دو نقطه می‌تونه به عنوان مدلی واسه پیشرفت کل منطقه و فضایی واسه ترکیب همکاری‌های دستگاه‌های دولتی و مردم بومی بسیار اثر داشته باشه.

اون مشارکت جامعه محلی رو یکی از ارکان مهم پیشرفت توریسم دونست و واسه اجرای طرح ساماندهی دریاچه اوان خواهان جلوگیری از حضور سرمایه گذار خارجی در منطقه و جفت و جور کردن بستر مناسب واسه به کار گیری توانمندی مردم بومی منطقه در جذب گردشگران شده بود.

مدیرکل میراث فرهنگی قزوین، دریاچه اوان رو به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع طبیعی منطقه الموت می دونه و گفت: حفظ منابع زیست محیطی در اوان و مناطق دور و بر اون از اهمیت زیادی بهره مند بوده و ارزش‌های زیست- محیطی، فرهنگی-اجتماعی و تاریخی منطقه فرصتی کم مثل واسه حضور گردشگرانیه که از نقاط جور واجور کشور به این مکان سفر می‌کنن که باید از ظرفیت حضور اونا واسه پیشرفت اقتصادی منطقه بهره برد.

مقصدهای گردشگری دور و بر دریاچه

اگه به این دریاچه عجیب قزوینیا رفتید، از فرصتای گردشگری دور و بر هم استفاده کنین. از اون جمله میشه به غار شمس کلایه، آبشار اوان، روستای زیبای زر آباد، پارک جنگلی باراجین، اقامتگاه بوم گردی زر آباد الموت، باغستانای سنتی قزوین و درخت خونبار زر آباد اشاره کرد.

حالا خوبیش اینه طبیعت استان قزوین با وجود رشد غیرقابل‌کنترل زندگی صنعتی و شهرنشینی در مرکز استان و استان‌های مجاور که تهران و کرج در رأس اون‌ها قرار دارن، بازم با برخورداری از جاذبه‌های مهم خدادادی می‌تونه محل مناسبی واسه لحظه‌ای آسودن از زندگی شهری و آپارتمانی شهرهای بزرگ باشه.

یکی از مقصدهای دور و بر این دریاچه، لمسره که در شمال قزوین قرار داره و در منطقه الموت و نزدیکی محلی به نام رازمیان واقع شده.
قلعه لمبسر به دوران ساسانیان برمیگرده و در دوره سلجوقیان هم مورد استفاده گسترده قرار گرفت. از مهم ترین پایگاه های اسماعیلیان پس از دژ حسن صباح (خدا الموت) است.

پیشنهادای قزوین گردی

۱- قبل از سفر به قزوین، اطلاعات گردشگری و اقامتی و طبیعت گردی رو از اداره کل گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی قزوین به دست بیارین.

۲- پیشنهادای تریپ ادوایزریا رو به سرزمین تاریخی و جذاب قزوین در نظر داشته باشین.

۳- اصول کمپ زدن و عکاسی در طبیعت به خصوص در فضای مه آلود رو قبل از سفر به این دریاچه قشنگتر بخونین.

۴- به دلیل فاصله زیاد دریاچه تا مرکز شهر، پیشنهاد می شه با وسایل کامل به این منطقه سفر کرده و از بنزین کافی و آب و غذای مناسب مطمئن شید.

۵- الموت در کنار دریاچه شناخته شده اوان، چشمه سارهای جوشان و غارها باستانی بسیار داره که بازدید از اونو پیشنهاد می کنیم.

۶- غار ولی با قدمتی بیشتر از دویست و پنجاه میلیون سال، در جنوب غربی روستای گشنه واقع شده.

۷- غار سفید آب، ‌از جمله دیگه مقصدهای زیر زمینی قزوینه که دویست و نود میلیون سال قدمت داره و در ۵ کیلومتری روستای سفید آب قزوین واقع شده.

اگه به این دریاچه رفتید، تصاویر خود رو از راه کانالای ما در شبکه های اجتماعی بفرستین.

آخرین خبرها از دنیای گردشگری ایران و جهان رو در درگاهای اطلاع رسانی دنیای سفر و آرزو سفر ببینین.