متأسفانه مردان به بی توجهی به نشونه های مریضی در خود و بی علاقگی به مراجعه به دکتر مشهورند. همین مسأله باعث شده آمار مرگ و میر اونا در مورد بعضی بیماریا در مقایسه با زنان بیشتر باشه، چون مریضی اونا خیلی دیر و در مراحل پیشرفته تشخیص داده می شه یعنی وقتی که دیگه کاری ساخته نیس.
پس لازمه این عادت نادرست رو ترک کنین و به نشونه هایی که بدن تون بروز میده توجه کنین. این نشونه ها بعضی وقتا به ظاهر ساده و بی خطر هستن اما واقعا از وجود مشکلی جدی خبر میدن.
با باخبر شدن از علائم بیماریای مردان و مراجعه به موقع به دکتر، سلامت خود رو حفظ کنین.

۱- مشکل نعوظ

اگه ۴۵ تا ۵۰ سال سن دارین و دچار مشکل نعوظ هستین باید بدونین که این مسأله نشونه مهمیه. مشکل نعوظ ممکنه نشونه نبود گردش خون در بدن باشه که در قسمتای دیگه بدن مثل قلب و مغز هم ایجاد مشکل می کنه.
واقعا ممکنه مشکل نعوظ از حمله قلبی یا سکته مغزی طی ۱۰ سال آینده در اثر مصرف سیگار یا سابقه مریضی قلبی در خونواده خبر دهد.

هم اینکه، مشکل نعوظ از خطر فاکتورهای مریضی قلبی عروقیه و باید حتما روش زوم بشه، حتی اگه دیگه خطر فاکتورهای این مریضی رو نداشته باشین.

۲- سختی در بلع

سختی در بلع (دیسفاژی) یکی از نشونه های رفلاکس اسید معده س و هم اینکه می تونه از علائم اولیه  یه مریضی آلرژیک یا شاید سرطان مری باشه. رفلاکس طولانی اسید معده می تونه باعث ایجاد تغییرات سرطانی در مری شه.
مراجعه به موقع به دکتر، به درمان مؤثرتر این سرطان کمک می کنه.

۳- کاهش ناخواسته وزن

کاهش وزن یهویی، خیره کننده و ناخواسته نشونه خوبی نیس.
این مسأله ممکنه از نشونه های بیماریای مهمی مثل ایدز، سرطان، مشکل تیروئید، دیابت و افسردگی باشه. اگه تازگیا کاهش وزن زیادی داشتین به دکتر مراجعه کنین تا با انجام آزمایشای جور واجور دلیل اصلی کاهش وزن تون مشخص شه.

۴- تغییر در اجابت مزاج

تغییر در اجابت مزاج می تونه از نشونه های سرطان روده بزرگ باشه. در صورت باریک شدن مدفوع و خونریزی مقعدی حتما به دکتر مراجعه کنین. البته نگران نباشین. خونریزی می تونه در اثر بواسیر یا پارگیای ناچیز مقعدی باشه اما لازمه که این مسأله رو با دکتر در میان بذارین.

هم اینکه، اسهال یا یبوستی که بیشتر از چند روز طول بکشه و احساس نیاز به اجابت مزاجی که با دستشویی رفتن رفع نمی شه، از نشونه های اخطار دهنده سرطان روده بزرگ هستن. این سرطان فقط مختص افراد سن بالا نیس و آمار دچار شدن به سرطان روده بزرگ در میان جوانان هم رو به زیاد شدنه.

۵- تغییر خالا

احتمال دچار شدن به سرطان پوست از جمله نوع کشنده اون یعنی ملانوم، در مردان بیشتره چون هم احتمال به کار گیری کرم ضد آفتاب در اونا کمتره و هم احتمال بیشتری هست که تغییرات خال هاشون رو ندیده بگیرن (یا اصلا متوجه اون نشن). خطر دچار شدن به سرطان پوست در مردانی که پوست روشنی دارن بیشتره. احتمال مرگ بر اثر ملانوم (نوع کشنده سرطان پوست) در مردان دو برابر بیشتر از زنونه. پس حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنین، پوست خود رو مرتبا چک کنین و حتما سالی یه بار واسه معاینه به متخصص پوست مراجعه کنین. در صورت مشاهده هر کدوم از نشونه های زیر حتما به دکتر متخصص مراجعه کنین:

  • تومورهای پوستی شکل نامتقارنی دارن و گرد نیستن.
  • مرز تومورهای پوستی ناصافه.
  • تومورهای پوستی چند رنگ هستن.
  • قطر تومورهای پوستی معمولا یه چهارم اینچ (حدود ۶ میلیمتر) با بزرگ تره.
  • ظاهر تومورهای پوستی با گذشت زمان تغییر می کنه.

۶- مشکل در خواب

اگه زیاد یا کم می خوابید یا واسه خوابیدن یا بیدار شدن مشکل دارین، حتما به دکتر مراجعه کنین. مشکل در خواب نشونه بسیار مهمیه که از وجود یه مشکل خبر میدن.
این مسأله می تونه نشونه افسردگی یا مشکل معطلی تنفسی در خواب باشه. نشونه های مشکل معطلی تنفسی در خواب عبارتند از خروپف، تنفس منقطع و خفگی در بین خواب. این مشکل می تونه خطر بروز حمله قلبی، سکته مغزی، زیاد شدن وزن و دیابت نوع دو رو زیاد کنه.

۷- زیاد شدن وزن

در بعضی مردان، چربی شکمی می تونه نشون دهنده وجود مشکلات قلبی باشه. طبق تحقیقات، هر چی چربی شکمی مردان بیشتر باشه، خطر دچار شدن به مریضی قلبی در اونا بالاتر میره. هم اینکه زیاد شدن وزن می تونه نشونه اضطراب یا افسردگی باشه.

۸- خارش طولانی

خارش شدید می تونه نشونه مسأله ساده ای مثل خشکی پوست یا درماتیت تماسی (یه جور حساسیت پوستی) و یا مشکل جدی ای مثل مریضی لنفوم (یه جور تومور سرطانی)، تومور زیاد مغز استخون و دیابت باشه.

۹- مشکل در ادرار

اگه همیشه واسه ادرار کردن مشکل دارین، در ادرار یا منی شما خون هست یا دچار مشکل نعوظ هستین، این موارد می تونه نشونه سرطان پروستات باشه.

۱۰- وجود غده در بیضها

وجود غدهای بدون درد درون بیضه شایع ترین نشونه سرطان بیضه در بیشتر مردونه. دیگه نشونه های این سرطان عبارتند از احساس سنگینی در کیسه بیضه، التهاب بیضه (با درد یا بدون درد) و / یا احساس درد شدید یا ناچیز و همیشگی در بیضه، کیسه بیضه یا کشاله ران. تشخیص به موقع این سرطان، احتمال درمان رو بیشتر می کنه.

۱۱- کبودی بیشتر از اندازه

اگه بدن تون همیشه کبود می شه، مخصوصا در قسمتایی مثل دستا یا انگشتا که کبود شدن اونا عادی نیس، حتما به دکتر مراجعه کنین. کبودیای غیر عادی می تونه از نشونه های سرطان خون باشه.

۱۲- اچ پی ایشون

ویروس پاپیلوم انسانی یا همون اچ پی ایشون می تونه باعث دچار شدن به سرطان آلت تناسلی و زگیلای تناسلی شه.
نشونه این ویروس، ظاهر شدن زگیلایی روی آلت تناسلی یا پوست دور و بر اون هستش.
پنجاه درصد از مردان گرفتار به این ویروس از وجود این مریضی بی خبرند و در مورد اون چیزی نمی دونن؛ همین مسأله شریک زندگی شون رو هم در خطر قرار میده.

۱۳- یرقان

زرد شدن پوست ، سفیدی چشما و غشاء مخاطی نشونه مریضی یرقانه که بر اثر بالا رفتن سطح ماده بیلیروبین در خون به وجود میاد. کبد اگه سالم باشه با تغییر بیلیروبین از راه روند سوخت و ساز، سطح اونو پایین نگه می داره.

۱۴- درد فک

درد و احساس فشار در قفسه سینه از نشونه های عادی مریضی قلبی هستن اما درد فک و گردن، بی حس شدن دستا، احساس ضعف و / یا تنگی نفس – مخصوصا اگه این نشونه ها در بین انجام فعالیت ظاهر و با استراحت رفع شن – می تونه از نشونه های مریضی قلبی یا حمله قلبی در مردان باشه.

سیزده نشونه سرطان در مردان که نباید از اونا غافل شد

با نشونه های سرطان سینه در مردان آشنا شید

با نشونه های سرطان بیضه آشنا شید

۶ نکته مهمی که ریش مردان در مورد سلامتی اون‎ها رو می‎کنه

میدونید ریش مردان چه فوایدی واسه سلامتی اونا داره؟

نوشته دیگر :   چگونه بدون باج دادن به فرزندانمان، آنها را از تلفن های همراهشان دور نگه داریم