حرف زدن و صحبت کردن امروزی، با گذشته فرق زیادی داره و خیلی از چیزها تغییر کرده. الان با با به کار گیری علامتا و علائم اختصاری با همدیگه رابطه برقرار می کنیم و کلمات کمتر استفاده میشن.

مثلا، انگلیسی زبانا از واژه «lol» (خندیدن با صدای بلند) واسه نشون دادن خوشحالی خود استفاده می کنن و یا اینکه عده زیادی واسه بیان علاقه به هم قلب نشون میدن.
اما این علامتا و نمادا از کجا اومده و ریشه شون به کجا برمیگرده؟

ما در این مقاله می خوایم ریشه ها و چگونگی تشکیل ۷ نماد بسیار مشهور رو مورد بررسی قرار داده و اونا رو واسه شما بگیم. توضیحات ارائه شده رو با دقت بخونین تا با چگونگی تشکیل نمادای مشهور آشنا گردید.

۱- علامت وَ (and) (&)

این نماد (&) در واقع حرف عطف لاتین «et» یا همون «and» انگلیسی رو نشون میده. این نوشته اول به وسیله «تیرو» منشی «سیسرون» در روم باستان اختراع گشت. تیرو واسه تسریع روند نوشتن، گروهی از علامتای اختصاری رو پیشرفت داد که بعدا به خط «تیرونین» معروفیت یافت.

صدها سال بعد، این علامت در قاره اروپا و آمریکا بسیار رواج یافت و واسه مدتا جزء الفبای انگلیسی به حساب می رفت. کلمه انگلیسی «ampersand» (&) در واقع از ترکیب «And per se and» تشکیل شده و معلما از اون واسه تلفط حروف A تا Z استفاده می کردن. در طول زمان، حروف E و T با همدیگه ترکیب شدن و نماد امروزی رو به وجود آوردن.

۲- نماد قلب

همه به این موضوع میدونن که قلب منزلگاه عشقه، اما نمادی که واسه نشون دادن قلب به کار میره، هیچ شباهتی به شکل واقعی قلب آدم نداره. نظریه های مختلفی در این مورد مطرح شده که در ادامه به بعضی از اونا می پردازیم:

  • وقتی که قوا در میان دریاچه به همدیگه نزدیک می شن، نماد خاصی مثل علامت قلب شکل میگیره. در خیلی از فرهنگای جهان، این پرندگان به خاطر اون که واسه همیشه کنار هم هستن، به عنوان سمبل عشق و وفاداری شناخته می شن.
  • تئوری بعدی، ریشه نماد قلب رو در برگ پیچک می دونه. در نقاشیای یونانیا معمولا پرترهایی از دینوسوس – خدای زراعت و احساس – روی برگای پیچک دیده می شد.

۳- نماد بلوتوث

در قرن دهم پس از میلاد مسیح، پادشاهی به نام «هارالد بالتاند» در دانمارک حکومت می کرد.
این فرد به خاطر متحد کردن قبایل دانمارک و ساختن کشوری واحد، در تاریخ خیلی معروفه. اون به بلو بری علاقه زیادی داشته و دست کم یکی از دندون هاش آبی رنگ بودن. به خاطر همین به بالتاند لقب «بلوتوث» (Bluetooth) داده بودن.

اگه دقت کنین، فناوری بلوتوث هم می تونه چند دستگاه رو به همدیگه وصل کنه.
نماد امروزی که بلوتوث رو نشون میده، از دو نشون اسکاندیناویایی تشکیل شده: «Hagall» که لغتی مشابه با «H» لاتینه و «Bjarkan» که برابر «B» در لاتین هستش.
این دو نشون از نام «هارالد بالتاند» گرفته شدن. اولین دستگاه بلوتوثی هم مثل دندون بود و رنگ آبی داشت.

 

۴- نماد پزشکی

 

عده کمی از فلسفه این علامت (یه چوب همراه با دو بال و مارهایی که به دورش پیچیده ان) آگاهی دارن. نماد پزشکی که بیشتر در داروخانه ها دیده می شه، به وسیله یه اشتباه بوجود اومده.

براساس یکی از افسانه های یونان، هرمس خدای باستانی یه چوب جادویی به نام عصای چاووش (Caduceus) در اختیار داشت که مثل وسایل پزشکی مدرن به نظر می رسید. این عصای قوی می تونست هر گونه کلک و سازش دشمنان رو متوقف کنه، اما هیچ ربطی به پزشکی نداشت.

نوشته دیگر :   شماری از مشاغل پردرآمد کانادا در سال ۲۰۱۹

واقعیت اینه که بیشتر از ۱۰۰ سال پیش، پزشکان ارتش آمریکا این عصا رو با چوب دستی استقلبیوس  (بال نداشت و تنها یه مار در اون دیده میشه) اشتباه گرفتن. به خاطر اون که استقلبیوس الهه شفا و دارو بود، این اشتباه به طور کامل قابل درک نشون می داد. امروزه علامت نامبرده ریشه دوانده و در اماکن پزشکی استفاده میشن.

۵- نماد روشن کردن دستگاه

این علامت در همه جا دیده می شه، اما کمتر کسی از دلیلای به کار گیری اون آگاهی داره.
مهندسان دهه ۱۹۴۰ میلادی از سیستم دو تایی (binary) واسه نشون دادن وضعیت کلیدها استفاده می کردن. در اون زمان، ۱ به معنی روشن و ۰ به معنی خاموش بود. با گذشت زمان، ۰ و ۱ با همدیگه ترکیب شدن و علامت امروزی رو به وجود آوردن.

۶- نماد صلح

نماد صلح در جریان تظاهرات سال ۱۹۵۸ علیه سلاحای هسته ای اختراع شد.
این سمبل از علامتای با پرچم واسه حروف N و D تشکیل شده که اولِ کلمات عبارت «Nuclear Disarmament» به معنی خلع اسلحه هسته ای هستن.

در زبون پرچما، حرف N به معنی نگه داشتن پرچما به صورت V برعکسه و D هم به معنی بالا و پایین نگه داشتن اونا در جهت مخالف تلقی می شه.

این علامتا نماد صلح امروزی رو تشکیل دادن.

۷- نماد «OK»

حتما شمام تا حالا از دست خود واسه رسوندن معنی «OK» استفاده کردین. معمولا آشپزا هنگام رضایت داشتن از طعم غذا این کار رو انجام میدن.
البته این علامت در بعضی کشورها پیام مثبتی به همراه نداره. فرانسویا اونو به معنی فردی که هیچی نداره، تلقی می کنن. نظریه های مختلفی واسه این نماد مطرح می شه:

  • برخیا اونو مخفف عبارت «Old Kinderhook» محل تولد مارتین فن بورن هشتمین ریس جمهور آمریکا می دونن. در طول کمپین انتخاباتی اون، فن بورن واسه خودش نام مخففی انتخاب کرد که از از محل تولدش سر می گرفت. شعار کمپین اون «Old Kinderhook is O. K» بود و پوسترا هم فردی رو با ژست «OK» نشون می دادن.
  • فرضیه مشابهی واسه اندرو جکسون هفتمین رئیس جمهور آمریکا هست.
    ایشون این اصطلاح رو هنگام پایانی کردن تصمیم هاش به کار می بره. اون به جای به کار گیری عبارت «All correct» از برابر آلمانی اون یعنی «Oll korrect» استفاده می کرد که به طور خلاصه OK میگن.
  • بسیاری این نماد رو مثل علامت مودرا – ژستی ظاهری در هندوا و بوداییا می دونن. مودرا در آموزش و تمرینات مخصوص استفاده می شه و خیلی از هندیا باور دارن که شخص بودا این ژست رو ایجاد کرده.