در خیلی از مواقع و زمانایی که غذاهایی با طعم سیر، پیاز یا بقیه طعمای بد میل می کنین یا در تنفسای خود بوی خوبی احساس نمی کنین، بهترین و در دسترس ترین گزینه واسه نابود کردن بوی بد دهن، آدامسه. اگه مایل باشین که از گذشته ای آدامس آگاهی بیشتری داشته باشین، بهتره بدونین اولین تمدنایی که مدتا قبل از شما، انگار جویدن آدامس رو واسه اولین بار تجربه کردن، مایاها و آزتک‌ها بودن. اونا از صمغ درخت «چیکو» واسه جویدن استفاده می کردن.

به غیر از جویدن، کاربرده های فراوون دیگری واسه آدامس برشمرده شده و هنوزم خوب دونسته نشده که جویدن اون به افزایش تمرکز دراز مدت افراد میرسه یا خیر. مناقشات زیادی بر سر این موضوع و در میان محققان هست که پژوهشای بیشتری واسه رسیدن به یافته های قطعی لازمه.

امروزه آدامس به صنعتی میلیون دلاری تبدیل شده و به نظر می رسه با گذشت زمان از طرفداران اون کاسته نشده باشه. در ادامه ۸ مورد از کاربرده های عجیب و غریب آدامس رو که شاید از اونا آگاهی ندارین رو واسه تون بر خواهیم شمرد. با ما همراه باشین:

۱- محرکی جویدنی واسه افزایش هوشیاریه

تحقیقات نشون میدن که جویدن آدامس به کارکرد ذهنی افراد کمک می کنه.
پژوهشای محققان دانشگاه «سنت لورنس»، به اثبات رسونده، آدمایی که عادت به جویدن آدامس دارن در مقایسه با بقیه از هشیاری بیشتری بهره مند هستن. اندازه هوشیاری حاصل از جویدن آدامس از رقبای دیگری اش مثل کافئین هم بیشتره.

با اینکه آدمایی که همیشگی آدامس می جوند تا اندازه زیادی به افزایش سطح هوشیاری خود کمک می کنن با این حال محققان می گن که این بالارفتن سطح هوشیاری تنها دقایقی زمان میبره.

۲- واسه خلق کلونیای هنری استفاده میشن

در سال ۲۰۱۳ میلادی (۱۳۹۲ شمسی)، هنرمندی اهل فیلادلفیا به نام «هیثر دوی هَگبورگ» در پروژه خود با عنوان «چشم اندازه های غریب» به دنبال نمونه های «دی اِن اِی» گشت. اون در این پروژه از نمونه های «دی اِن اِی» موجود در ته سیگارها و آدامسای جویده شده به وسیله افراد واسه خلق ساختارهای سه بعدی و چاپی، در اندازه های طبیعی مبادرت کرد.
البته پرژوه اون مورد انتقاد خیلی از منتقدان قرار گرفت.

۳- به فضا هم برده شده

در عملیات فضایی «جمینای ۴»، در سال ۱۹۶۵ میلادی (۱۳۴۴ شمسی)، دو فضانورد به اسمای «جیمز مَکدویت» و «ادوارد اِچ. وایت»، جزو اولین فضانوردانی بودن که بدون کسب اجازه، مقداری آدامس رو با خود به فضا برده بودن.

نوشته دیگر :   پزشکی با بیماری نادر؛ او می تواند به طور کامل «درد» بیماران خود را حس کند

۴- واسه دور نگه داشتن حشرات از خوراکیا خوبه

در آدامسای نعنایی، ماده به نام «منتول» استفاده کرده می شه که واسه دور نگه داشتن حشرات از شیرینی و خوراکیای فاسدشدنی، خوبه. اگه یه عدد آدامس شرکت «ریگلی» مثل «اوربیت» رو بدون خارج کردن از کاغذی که دور اون پیچیده شده، کنار میان وعده خود بذارین، هیچ حشره ای به خوراکی تون نزدیک نمیشه.

۵- از نشتیا هم جلوگیری به عمل می آورد

به دلیل خاصیت کشسانی موجود در آدامس، میشه از نشت بعضی از مایعات هم جلوگیری به عمل آورد. مثلا فردی با به کار گیری آدامس  Bubble Yum Bubble تونست از نشت یه پمپ روغن هیدرولیک جلوگیری به عمل آورد و ویدئویی هم از انجام این کار و واسه عموم به اشتراک گذاشت. این خود دلیل آشکاریه که بقیه کاربرده های آدامس به غیر از جویدن اونو نشون میده.

۶- فردی هم پیدا می شه که واسه یه عدد آدامس جویده شده، ۱۴٫۰۰۰ دلار (نزدیک به ۵۲ میلیون تومن) پرداخت می کنه

با اینکه قیمت آدامس بیشتر کمتر از ۵ دلار (۱۸٫۰۰۰ تومن) است با این حال گزارشی از پرداخت ۱۰٫۰۰۰ دلاری (حدود ۳۷ میلیون) اونم هست.
در سال ۲۰۰۴ میلادی یعنی ۱۳ سال پیش، نشریه «پیپِل» یه تیکه آدامس جویده شده خواننده پاپ آمریکایی «بریتنی اسپیرز»، به مبلغ ۱۴٫۰۰۰ دلار رو واسه فروش آنلاین تبلیغ کرد.
مشخص نیس که این تیکه آدامس هنوزم طعمی داره یا خیر!

۷- رکود جهانی جویدن آدامس هم به ثبت رسیده

اگه می خواین از آخرین رکورد تعداد آدامسایی که تا کنون یه جا بلعیده و جویده شده خبردار شین، بهتره بدونین مردی اهل کالیفرنیای آمریکا به نام «لُستِر»، ۲۵۰ عدد آدامس رو یه جا جویده س.

۸- از عفونتای گوش جلوگیری به عمل آورده و واسه شناگران حرفه ای بسیار کارآمده

شاید آدامس نتونه واسه درمان بیماریا به ما کمک کنه اما چیزی که مسلمه می تونه در نبود دچار شدن به عفونتای گوش اثر داشته باشه. براساس گزارش بدست اومده از نشریه «وال استریت»، آدامس می تونه، دلیل کاهش فشار گوش در ناحیه سینوسا و کانالای شنوایی شه.